Angående filter og akvarie

har et akvarie til som skal settes opp. har et filter som er i bruk i dag som jeg skal ha oppi dette karet. har hatt oppi sand som har vært i bruk før men som har stått tørt en stund.

så lurte på om hvor lenge dette bør stå og gå. eller om det ikke trengs med tanke på at filteret er innkjørt. (kan overføre vann fra et annen akvarie også viss dette hjelper på)

Takk For alle svar
Er filteret av en modell som passer i begge akvariestørrelsene, helt sikkert? Hvis det er ulik størrelse (literantall) på disse to akvariene, da.

Sanden du har planer om å bruke, som er brukt før, må vaskes og skylles fryktelig godt i varmt vann. Ellers vil den være smekkfull av forgiftende bakterier og gi en enorm forurensning, ammoniakk og nitritt.
Jeg har hatt en lei erfaring med å bruke uvasket sand som hadde stått i en bøtte og tørket. Brukte noe av den i et kar med Corydoras, og da døde en av dem, og flere av de andre fikk bartene sine svidd av pga de usunne bakteriene i bunnlaget.

Altså; vask sanden nøye i så varmt vann som mulig og skyll, skyll, skyll.

Hvis filteret du har er stort nok (mht biologisk filterkapasitet) til det nye akvariets literantall, så kan du i prinsippet sette fisk i akvariet dagen etter at det er fyllt opp med vann. Filteret er jo innkjørt, som du sier.
Takk
Takk for kjapt svar.. Akkurat ferdig med å sette opp karet =)
Ja filteret er en del overdimensjonert så det skal være mer en stort nok. (er egentil til et 350 L kar)
Sanden kokte jeg først og lot det stå til skylling i ca 1,5t.
satser på at dette skal gå bra.

Takk igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Julie H. Mørk
Reklame for plussmedlemskap