Hørt om denne?

Barbodes dearuphani (dette var navnet jeg fikk på dem) , hadde denne for noen år siden, den ligner veldig på Barbonymus altus, men disse var oransje/rosa, med litt kraftigere oransje finner, de var ca 8-9cm når jeg kjøpte dem, å de ble større, men vet ikke om dette er riktig navn på dem, har dessverre ikke digitalt bilde av dem, å ingen scaner, så jeg får ikke lagt inn bilde.
Iflg. Catalog of Fishes er ikke Barbodes et gyldig navn lengre på B. altus, men er erstattet av Barbonymus (les HER).

Men iflg fiskebasen her på AF, der søk på familienavnet Barbonymus ga kun 3 treff, så har ingen av de 3 artene hett dearuphani før.
Søk på Barbodes ga flere treff, men ikke alle med bilde.

Det er vel ikke Praktbarbe du mener....?

Ellers finnes jo også svanebarben, som er vanlig i akvariebutikker, men den blir stor!
Det er ikke praktbarbe, men det bilde av svanebarben, som jeg fikk opp med en gang jeg trykket på linken, var helt likt, men i en annen farge, vet du om den har finnes i oransje?, hadde også like øyne, vet ikke hvor store de ville blitt, solgte de etter en kort stund.
Svanebarber har iallefall eksistert i akvariehobbyen i mange, mange år. Skulle ikke forundre meg om noen har greid å avle frem en variant med annen farge enn den vanlige sølvfargen i så fall.
Jeg husker broren min hadde svanebarber i sitt akvarium for... eh... 30 år siden

Men du vet at den kan bli 35 cm....?
Det er vel ca 12år siden jeg hadde disse, da viste jeg ikke att de ble så store, spurte i butikken om jeg hadde plass i karet til disse, å svare ble ja.
Du har kanskje skjønt litt mer på disse 12 årene da, får vi håpe, og vet at zoobutikkene sier ja til hva som helst for å selge mere fisk.

Store fisk krever store kar (men det forteller de ikke nybegynnere eller folk som spør "Kan jeg ha den fisken i mitt 40 liters kar?")
Solgte alle karra for ca 11år siden, starta opp igjen først i juli 2008 igjen, men det er lenge siden jeg forsto att man så å si aldri kan stole på noen i dyrebutikker ,når det kommer til fisk og størrelse på disse å akvarium, handla alltid før på parkaleen (lillestrøm akvarium), å han burde vite det etter veldig mange år i bransjen, han solgte meg 4 discus, 3 sølvhaier, 7 av den barben, 2 pleco, disse hadde jeg i ett 180l kar, ville aldri gjort det igjen. Man lærer så lenge man lever
Lene Jødahl
Man lærer så lenge man lever :)

Jepp. Og det må vel være den eneste fordelen med å bli eldre :p
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap