Hei! spm ang. plantevekst.

Jeg har mange amasonas sverdplanter- som er kjempefine. Før så var de 35-45 cm høye, og brede og grønne og fine, men ettersom tiden har gått, har de blitt mindre og mindre, altså fra 35-40 cm til 10-15 cm. De er grønne og fine fortsatt, men det jeg lurer på er: Mister lysrør effekten etter 1 til 1 og et halvt år? eller er det noe jeg gjør feil?
Syntes det er utrolig dumt at de ikke blir store og får avleggere.
Kan evt nytt lysrør gjøre slik at de vokser bedre? Da strekker de seg mer etter lyset vel?.

Takker for svar!
Du er inne på noe når det gjelder lyset. Lysrør, og eventuelle tennere, anbefales å byttes årlig. Rørene kan lyse lenge, men kvaliteten på lyset endres over tid.

I tillegg så har sverdplantene et stort rotsystem og er derfor blant de plantene som tar opp mesteparten av næringen gjennom røttene. Anbefaler derfor at du skaffer deg den typen gjødsel som stikkes ned i bunnlaget til disse plantene.

Fikser du dette så vokser de seg helt sikkert store og fine igjen. Selv så skulle jeg gjerne sett at min ikke vokste fullt så voldsomt
Har brukt tetra sine plantegjødselpiller, men effekten varer ikke så lenge
Når jeg fikk dem av pappa var de små, og de vokste seg store i løpet av en måned UTEN gjødsel da, så dette er litt rart=)
Tror du det hjelper å skifte lysrør? Har lest at disse skal ha ganske mye lys, og lysrøret jeg har er mellom 1 1/2 og 2 år gammelt.
Er enig i at Tetra sine tabletter ikke varer så lenge. Må nesten fylles på hver måned. Det finnes andre typer som muligens kan vare lenger. JBL's kuler påstår at det holder med en gang i året. Bruker disse jeg også nå, men har ikke brukt dem mer enn et halvt år enda så om de holder et helt år tør jeg ikke si.

Som nevnt i forrige innlegg så bør du bytte lysrør og eventuelle tennere årlig. Ikke bare får plantene problemer, men du kan også få algeoppblomstring om det er gamle rør i karet.
Tusen takk for svarene du gav meg!
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap