Ulike sorter røtter

Nå er jeg veldig usikker på hva som er hva.Mopani-rot er grei,men hva er forskjellen på vanlige røtter og redmoore?Jeg ser at det ser ut som om det er en forskjell,da en sort er mye mere "kompakt" enn den andre.Forresten ;hvor kommer de ulike røttene fra?

Mvh
Mopani-røtter er afrikanske.

Redmoore røtter har jeg ikke funnet ut av hvor kommer fra. Slik kan de ihvertfall se ut. "Vanlige" røtter kalles av og til mangrove-røtter og man skulle derfor tro at de kommer fra sør-amerika. Det viser seg derimot at disse kan komme fra flere forskjellige hardved-trær og jeg regner nesten med at de kommer fra flere steder i verden også. Slik kan de se ut.

Jeg har redmoore-røtter i mitt afrika-kar og "mangrove"-røtter i søramerika-karet mitt. Røttene i asia-karet mitt er fra et prydtre, Blodrips. Du kan jo kikke innom profilen min om du vil se hvordan de forskjellige røttene tar seg ut når de kommer i akvariet
Hei Tante Astrid!
Var innom tråden ,der en ba om bilder av redmoore-røtter,og såg at det var mange ulike sorter.Jeg har sett og lest alle dine tråder,og trodde at redm var en egen sort.Takker for responsen,og uansett er det masse fine røtter,og det afrika-karet ditt er bare lekkert!

Mvh
Skjønner ikke helt hva du mener?
Redmoor er en egen sort, men siden de har "greiner" som snirkler seg utover, vil de naturligvis ha litt forskjellig utseende. Felles er at det er en rotklump, og greiner som snirkler seg ut fra denne på forskjellige måter
Hei Elin H!
Takker for svar,jeg lurte på om det var tre ulike sorter røtter.Har trodd at røtter var bare en benevnelse innen akvarie,men fant ut at mopani var noe helt for seg selv, og at de kom fra afrika,som Tante Astrid sa.At røtter var av hardtre visste jeg ikke,men alt jeg får vite her
Takk igjen,følger forresten med på tråden din,og du er veldig hjelpsom ilag med mange andre her

Mvh
Redmoor-røtter er jo ikke kliss like, alle røttene er jo naturlige og har ulike former og forgreininger.
Aha, nå skjønte jeg, Ewi Og takk for rosen!

Røtter er vel en fellesbetegnelse, ja. Men alle redmoor røtter er røtter hentet fra samme type tre. Og mopanirøtter er hentet fra et annet type tre, men alle mopani er hentet fra samme arten tre.

Mangroverøtter er litt annerledes. En skulle tro at dette var røtter fra samme arten tre også, men det er jeg ikke så sikker på at det er. Tror det er mer en fellesbetegnelse på røtter fra forskjellige typer trær (med hardt treverk).

Vet ikke om dette ga mening i det hele tatt, jeg :p
Har fundert litt på dette med røtter. Håper det går greit at jeg spør her

Er det noen norske tresorter som kan brukes? Og hvordan bør de ha vært behandlet før de evt havner i karet?
Jeg har hørt at folk har hentet einer-grener fra innsjøer og elver, og puttet i akvarium. Ellers er bøk et veldig hardt treslag, og i slekt med eik, som også har veldig hard ved. Eik har naturlig høyt innhold av garvesyre, og forsurer vannet men er også mer holdbar enn andre. Men en eikerot... hvordan er man sikker på at det er eik? Og ikke furu eller gran, nåletrær som man IKKE skal putte i akvarium?

Jeg foretrekker å kjøpe røttene mine, da vet jeg hva jeg får og stort sett også hvilken effekt de har. Ingen brårask nedbrytning og forråtnelse, som i sin tur kan forpeste vannet voldsomt.

Uansett hva man velger å gjøre; treet må være tørket og fritt for biologiske safter. Ferske grener eller røtter vil få sopp og mugg under vann, når de biologisk nedbrytbare saftene lekker ut. Kanskje også en real infusorie-oppblussing i vannet pga all næringen.

I svært store akvarier (noen tusen liter) kan man sikkert ta seg litt mere friheter med hva slags treverk man legger nedi, for påvirkningen blir ikke så stor i så stort vannvolum. I et lite selskapsakvarium ville jeg ikke tatt sjansen.
Ok.. Bare lurte, siden det kunne vært lettere å fått tak i røtter i den størrelsen man ønsker. finenr bare småbiter her i byen.. mulig jeg som er for seint ute når de har fått inn nytt parti
Det kan også være at butikkene bare bestiller inn små. Du kan høre om noen er interessert i å ta inn den størrelsen du vil ha og/eller forhøre deg om når de har varelevering så du kan stikke innom når det er litt utvalg å velge i.
Snakket med ene butikken, men han ville ikke få dem før om 3 ukers tid.. og han trodde kanskje det ville komme noen som var størrelse på.. men har bare sett småbiter der så lenge jeg kan huske.. Men nå skal jeg ikke kuppe tråden helt, så avslutter nå Takker for svar mona og tante astrid
Jøss,her kom det masse nytt for meg!Og jammen er jeg glad det ikke bare er meg som lurer på ulike ting ang røtter,så det er bare og spørre på tråden om noen føler for det.
Jeg har nylig fått ei ny rot,som sto i et akv for ett år siden.Må jeg koke den tro?Jeg ser tørkede grønnalger og det jeg ser kan jeg gjøre noe med,men denne mangroverota har "ganger" som jeg ikke kommer inni med den vesle stålbørsten som jeg har.Jeg vet jo ikke hva som kan ha vært i det akv den rota kom fra.
Takker som vanlig for all info !
Har du hage så ta den ut og spyl den i alle kriker og kroker, hvis ikke bruk dusjen selv om det er mer praktisk å ta det utendørs.

Kan ikke tenke meg at du behøver å koke den. De færreste bakterier overlever i et tørt miljø i lengre tid og ihvertfall få av de typene som kan skape problemer i et akvarium.
Takker Tante Astrid!
Rota har vært inne i ei bod,så det har vært tørre forhold hele tida.Skal ta den for meg i dusjen,da det er så kaldt ute at....

Mvh
Inaktiv bruker
jeg har ett spørsmål om røtter så jeg stiller det bare her.
Noen som har hørt om African driftwood før? kan dette brukes i akvarier? har funnet de ganske mye rimeligere i utlandet, enn det de tradisjonelle røttene her hjemme koster.
Ut fra det som står her så er dette det samme som mopani.

Husk å ta i betraktning fraktkostnader, moms og toll når du sammenligner priser.
ElinH
Aha, nå skjønte jeg, Ewi :-) Og takk for rosen! Røtter er vel en fellesbetegnelse, ja. Men alle redmoor røtter er røtter hentet fra samme type tre. Og mopanirøtter er hentet fra et annet type tre, men alle mopani er hentet fra samme arten tre. Mangroverøtter er litt annerledes. En skulle tro at dette var røtter fra samme arten tre også, men det er jeg ikke så sikker på at det er. Tror det er mer en fellesbetegnelse på røtter fra forskjellige typer trær (med hardt treverk). Vet ikke om dette ga mening i det hele tatt, jeg :p


Hmm,
Vil tro at det eneste som er kriteriet for mangroverøtter er at de er hentet fra tresorter som vokser i mangroveskog eller -sump..

Mangroven er jo ved tropiske kyststrøk, så røttene ligger i saltvann eller brakkvann som sikkert sørger for null bakterievekst og forråtnelse..

Må innrømme at dette bare er egen resonnering.. ;-P
Mangroverøtter er en fellesbetegnelse for mer enn èt treslag.
100% ekte mangrove selges ikke, av den enkle grunn at de få ekte mangroveområdene som finnes igjen i verden er fredet.

Det som i dag selges i handelen, er "mangroverøtter" av treslag som er spesielt harde i veden og har naturlig høyt innhold av garvesyre. Som oftest brukes mahogny og teak. Disse er veldig godt egnet til akvariebruk, for de holder veldig lenge under vann.

Disse røttene har sannsynligvis aldri vært under vann før

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap