Pumper med filter som skal fjernes etter 4 uker?

Heisann! Guttungen fikk et 30 L kar til kirsebærreker og et par endlers. Pumpa som fulgte med var av merke tetratec og har en filterkassett som skal byttes ut ca hver 4. uke. Det er filter med aktivt kull..

Hvordan vil det gå med filterkvaliteten på pumpa dersom så å si hele innmaten skal byttes hver 4. uke? Må man nesten begynne på nytt hver gang med tanke på bakteriene, eller ikke?

Jeg syntes det hørtes så merkelig ut å bytte ut hele filterinnmaten (bortsett fra en 1 cm tykk og veldig grov filtermatte på ca 15X10 cm) at jeg hadde i blåfilter i stedet. Først grov så en finere en.
Vet ikke om det var så lurt, men gjort er gjort. Klemte ut filtergugge fra stuekaret og sugde det opp med blåsvampen til det nye karet. Håper det fikk fortgang i systemet.. Har vært oppe noen uker nå, og alt virker bra foreløpig.



Kullfilter fjerner medisinrester og andre ting fra vannet. Etter 4 uker er svampen mettet og må byttes, hvis ikke begynner den å slippe ut igjen alt den har samlet opp.

Kullfilter sendes ofte med filtre, og brukes mye i utlanget der kanskje ikke vannet er så bra som her i Norge. I norge er det imidlertid ingen vits å bruke kullfilter annet enn i 48 timer etter avsluttet medisinering (for å fjerne restene). Du gjorde ingenting galt, kullfilteret kan med fordel fjernes og erstattes med en svamp som kan inneholde filterbakterier
Det var det jeg også mente. Her var kullfilteret og det vanlige filteret i et og samme filter. De burde vel heller ha hatt kullet for seg selv slik at man kunne fjerne kullet og ikke selve filteret.. men da ville de ikke tjent så mange penger, tenker jeg. Det blir fort dyrt å kjøpe filter en gang i måneden..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap