Feil med gh testen?

Holder på å klargjør ett gammelt akvarie som har stått i kjelleren noen år, har hatt vann, grus, stener, røtter og planter i noen dager nå.
Har kjøpt noen dråpe tester og når jeg skal teste GH verdien så skal jo fargen gå fra rød til grønn, men den går fra gul til gulerere. Har prøvd flere ganger med samme resultat sist var jeg oppi 30 dråper før jeg ga meg.
De andre verdien er ph 7,2 og kh 3 har bare stripstester for NO2 og NO3 og de er på 0.
Er det noe jeg gjør galt eller er det noe galt med testen??

Nybegynneren
Hva slags merke/produsent har du på testene?

Dersom det er merket Tetra, så mistenker jeg at du har enten tatt feil flaske eller fått feil flaske. Det er KH testen som blir gul, ikke gh-testen. Høres derfor ut som en kh-test.

Når man har KH verdi på bare 1, så skifter kh-testen på første dråpe... til gul.
Dersom man har høyere kh, så er testen først blå, og skifter så til gul.
JBL har visst skjerpet seg og oppdatert hjemmesidene sine betraktelig

Iflg. denne siden om GH-testen deres, skal det skifte fra rød til grønn, og gul er ikke med i bildet i det hele tatt.
GH test instruksjoner

Det høres for meg ut som om du har tatt feil flaske, og at du har kh på 1. Da skifter den til gul på første dråpe.KH TEST
Inaktiv bruker
Nybegynneren
Holder på å klargjør ett gammelt akvarie som har stått i kjelleren noen år, har hatt vann, grus, stener, røtter og planter i noen dager nå. Har kjøpt noen dråpe tester og når jeg skal teste GH verdien så skal jo fargen gå fra rød til grønn, men den går fra gul til gulerere. Har prøvd flere ganger med samme resultat sist var jeg oppi 30 dråper før jeg ga meg. De andre verdien er ph 7,2 og kh 3 har bare stripstester for NO2 og NO3 og de er på 0. Er det noe jeg gjør galt eller er det noe galt med testen?? Nybegynneren


Er det GH tester du har og ikke KH test?

KH testen gir gul farge (Tetra)
ja, det er GH tester jeg har forsøkt med, KH testeren funket slik den skulle.
Nybegynneren
ja, det er GH tester jeg har forsøkt med, KH testeren funket slik den skulle.


Og da fikk du...? (Resultat og farger)
KH 3, blank til blå til gul på tredje dråpe.
Gh testen blank til gul til enda gulerer 20 dråper
Gh
Er normalt noe man ikke trenger bekymre seg over som akvarist. Hvis PH og KH er ok kan du glemme GH teste din.. Uansett hvilken farge den måtte vise.
Fiske-Arne har forsåvidt rett... hvis du har et vanlig selskapsakvarium.
Hvis du derimot har Malawi eller Tanganyika-ciklider stiller det seg helt annerledes. Da må man vite GH.

De fleste norske vannkraner leverer typisk norsk, bløtt vann med lav gh og lav kh.

Hos meg ligger gh på 2 og kh det samme.
Ok, takk for alle svar.
Går tilbake til butikken og klager på testen sånn uansett

Nybegynneren
Hei Nybegynneren,
Eg skjønner problemet ditt. GH-Testen er sikker gammel, eg hadde en gammen GH-Test også og den har ikke virket heller.
Prøv å bytte den.
Men på en test som er i orden er det også ikke lett å se fargeforandring hvis du har GH 1 -3. Så du må følge veldig nøyaktig med. KH-testen fra JBL er mykkje enklere å handtere.
For plantene er GH forresten også viktig. Ved GH=0 er det Mg-mangel...
Sera gh dråpe test
Sitter her nå med akkurat det samme problem med sera dråpe gh test. 
PH 6,5- 7 som passer mine fisk med bruk av litt ph/KH minus i vannet siden det målte over 8 tidligere. Safe start, litt nitritt minus og aqua safe er brukt forsiktig. 
​​​​JBL Test kit kommer i posten i morgen håper jeg. 
​Over 44 gh dråper i røret med akvarievann og 30 i røret med rent vann fra springen ingen antydning til farge endring der heller. Akvarievann blir mørkere og mørkere uten antydning til grønt. Kontrasten er mørk rød. Så en lik test men med grønn kontrast som ble rød og etter 9 dråper fikk grønnskjær. Tok test  med strips jeg ikke stoler på og den viser stor  usikkerhet i gh.. Matchet ikke siste laksefargen men enda litt lysere... Eneste jeg har er GH salt jeg har blandet i nytt vann med litt nitrat minus, safe start og Aqua safe. Må være litt forsiktig siden noen av leieboerne i tanken er veldig følsomme. Mistet 3 på 1 uke. 1 scalare baby, 1 dverggurami og en ung gyppie. 
Håper ny test i morgen med nytt vann hjelper. Eplesnegla sliter.. Og rekene har jeg kun sett 1 av siste dagene. Kjipt... Men håper det retter seg opp og kjøper midler som hjelper i morgen. 


​​​
Har opplevd akkurat det samme, det var en Tetra dråpetest. 
Tilfeldig bekjentskap
© Aram A.
Reklame for plussmedlemskap