Nytt filter i pumpe i godt innkjørt akvarie

Er det bare å bytte sånn svamp? og sette det neddi akvariet igjen?
akvafanist
Er det bare å bytte sånn svamp? og sette det neddi akvariet igjen?


Nei. Da får du nitritt.

Hva mener du med å "bytte sånn svamp"? Hva slags filterpumpe er det, og hvorfor skal du bytte svampen på det?
akvafanist
Er det bare å bytte sånn svamp? og sette det neddi akvariet igjen?


Hvis du MÅ bytte svampen i akvariet, og det er fisker i det, kan det være lurt å gni den gamle svampen med gode filterbakterier sammen med den nye svampen før du putter den i filteret. Evnt kan du legge de gamle å de nye svampene i en bøtte med akvarievann og blande så godt du kan. Da har du fått over de gode bakteriene på de nye svampene. Men hvis du har fisk i akvariet bør du nok følge nøye med på nitritten fremover, og bytte mye vann, hvis det evnt skulle komme noe nitritt.
Jeg har en fluval 2plus og svampene begynner å bli fulle av skitt og filitrerer dårlig. hva skal jeg gjøre?
Tapp vann fra akvariet ned i en bøtte, ta ut filteret, og skvis svampen forsiktig i akvarievannet. Du skal få vekk litt av gugga, men ikke alt, siden det er der de gode bakteriene lever. Men nok til å få gjennomstrømningen tilbake til normalen.

Du bør nok plukke ut impelleren (rotoren) også, å skylle denne skikkelig. Bruk en q-tips nedi det hullet den satt i for å grave ut skitt derfra også. Skitt samler seg nedi der og gjør at rotoren ikke jobber så bra som den burde, og dette reduserer også gjennomstrømningen i filteret.
Du tapper vann fra akvariet ned i en bøtte, og så klemmer og skviser du svampene i det vannet. Når svampene ikke gir fra seg så mye møkk lenger, setter du dem tilbake i filteret. Det skitne vannet tømmer du i do, og fyller på friskt, kaldt vann fra krana i akvariet. Så setter du i gang filteret igjen. Nå burde det være full futt i det

Du må aldri kaste svampene, for det er jo i svampene de verdifulle filterbakteriene sitter! Uten dem får akvariet giftstoffer som nitritt. Disse filterbakteriene er levende, og derfor skal de behandles som det. ALDRI vaske svampene i såpe eller varmt vann. De skal kun renses i en bøtte akvarievann til du får ut det verste. De skal ikke være gullende rene, det er ikke meningen i akvariesammenheng
akvafanist
Jeg har en fluval 2plus og svampene begynner å bli fulle av skitt og filitrerer dårlig. hva skal jeg gjøre


Du kan prøve å vaske svampene forsiktig i en bøtte med akvarievann.
Hehe, mange svar på en gang
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap