Fiskeløs innkjøring, hva gjør jeg nå?

Hei, har prøvd å søke men har ikke funnet noe om dette, så jeg må bare spørre på nytt da

Karet mitt har nå blitt rødt på nitritt, men det jeg lurer på er om jeg skal fortsette å mate det? Har gjort det til nå ihvertfall men føler jeg burde dobbelsjekke!

Det tok under to uker å få opp nitritten så jeg kunne ønske det gikk like kjapt å få den ned igjen.. Heheh..
Er det ingen som vet?? Blir så utålmodig, hehe
Bare fortsett å mat litt frem til nitritten er på null og fiskene skal i karet. Ta et vannskift før du slipper fiskene oppi og mat forsiktig til å begynne med. Filteret trenger nemlig litt tid før det omstiller seg til økt belastning. Av den grunn er det også anbefalt å befiske karet litt etter litt og ikke kjøpe hele besetningen på en gang.
Morn! Og takk for svar Ble plutselig usikker på det med matingen, vet ikke hvorfor (Utålmodig kanskje? hehe)

Nå var det imidlertidig noen dager siden jeg har testa nitritt, tror det var på Torsdag, og sist var testen knallrød, men testa nå nettopp igjen og nå har vannet blitt gult? Kan det virkelig gå så fort? Testa to ganger for å være sikker på at jeg ikke gjorde noe feil, men den er virkelig lysegul ja!
Det går ganske fort når det først begynner å gå ned. Ønsker du å øke hastigheten kan du sette opp temperaturen.

Har du litt planter gjør også det at ting går litt kjappere.

Du kan nok sette inn fisk i løpet av uken.
Takk for svar!

Jeg har faktisk så masse planter at jeg har begynt å vurdere å fjerne noen, kjøpte først noen små kvaster til nesten 400 kr. og så kom jeg på at jeg har ei venninne som har masse akvarier, så snakka med henne om å få litt avleggere og det var heilt greit.. Litt avleggere i hennes øyne er tydeligvis en helt syk mengde egentlig, men kjempehyggelig var det! Fikk også en ball med javamose som var stappfull av filter gugge, så det har nok hjulpet litt på

Temperaturen er på 25 grader nå, men kan jo godt skru opp littegrann (tror også temperaturen gikk ned litt nettopp da jeg hadde toppen av for å omrokkere litt på plantene!)

Skal teste pH og gh for å se hvordan det ser ut, er det noe annet dere synes jeg burde teste før de første fiskene kommer oppi?
Det spørs om den ekstra filterguggen satte fortgang i ting, men det går faktisk utrolig raskt nedover når nitritt-toppen er nådd. Det har nok også hjulpet på at du har såpass mye planter i karet. Blir alltids litt avfall som skal brytes ned fra disse også.

Høres greit ut å teste slik at du får sjekket at verdiene er innenfor det som fiskene skal ha. Om du ikke allerede har valgt ut fisk så kan det være en fordel å velge de ut etter de vannverdiene du allerede har slik at du slipper å styre med å endre disse før hvert vannbytte. Opplysninger om anbefalte verdier på de enkelte artene finner du i fiskebasen under kunnskap her øverst på siden.

Lykke til
Hei igjen!

Testa nettopp, pH ligger på 7, og GH på 3. pH'en er ok, men GH må litt opp på en eller annen måte, i og med at jeg har planlagt å ha Praktbotia etterhvert som karet blir helt 100% innkjørt (ifølge fiskeprofilen her skal den ha en GH mellom 5 og 12). Førstemann oppi vil nok bli en liten stim med Fembåndsbarber eller Indiske glassmaller, en tøff liten gjeng som burde gå greit sammen med PB
Nå er jeg ingen botia-ekspert, men på ekspertenes egen side så står det ingen minimumskrav til gh. Faktisk så står det bare at den foretrekker bløtt vann. Ville derfor ikke brydd meg om de få gradene i forskjell.

Om du likevel går for å øke gh så vil jeg anbefale Gh/Th + (kjøpes på dyrebutikker). Dette er kalsium og magnesium i sulfid-forbindelser og øker gh enkelt. Du kan også bruke alabastergips fra hobbyforretninger. Mener det er kalsiumsulfid også. Det finnes også noe som heter Gh-salt som øker gh. Her er kalsiumet bundet til klorider og det er litt diskusjoner rundt om dette er så sunt å bruke. Den bekymringen gjelder større doseringer enn du er ute etter så jeg vet ikke om det har så mye å si hva du går for.
Oi, kanskje det går bra likevel? Loaches.com er jo ikke akkurat noe tull.. Jeg har bare gått ut ifra profilen her for enkelhets skyld (det kan bli så mye forskjellig informasjon at det er lett å bli forvirret!) men kan ta å sjekke med Botia eksperten Tender kanskje, han burde jo vite

Har faktisk Gh salt stående men har ikke brukt det enda, så setter det litt på hold
Tender er nok rette personen å spørre, ja

Er jo kjekt med alt man slipper å tilføre egentlig.
Ja ikke sant! Tror nok at jo mere du må tulle med vannverdiene jo enklere er det at ting går galt!
Da har jeg fått svar av Tender, og han sier at det loaches sier er "lov" Så da er det greit da, puh!

Da har jeg bare ett pittelite spørsmål til.. Kommer nitritten til å forsvinne helt, eller vil den holde seg på 0,3 mg/l? Burde jeg skifte litt vann og ha noen fisk oppi eller vente..?

Da er jeg nesten klar dere, woohoo!
vent til nitritten er på null

men iallefall på min dråpetest så er gul det laveste man kommer, det vil si nitritten er på under 0,3, fordi den ikke kan måle mindre mengder. så om det er det du mener med å holde seg på 0,3..
Evil Elisa
Da har jeg fått svar av Tender, og han sier at det loaches sier er "lov" ;) Så da er det greit da, puh!

*kremt*.... så bombastisk var jeg definitivt ikke...he-he...
Nevnte bare at når det gjelder smerlinger, så er Loaches det forumet man gjør lurt i lytte til hvis det er tvil eller litt uenighet, og man ikke har erfaringer selv

Det er ikke noe som heter "lov" i denne hobbyen. Til det er det altfor mange forskjellige variabler. Men det er ofte lurt å høre på råd som er basert på mange års erfaringer, kontra mange av av de enkeltstående "unntakene".

Og en ting til Evilelisa: Jeg er overhodet ingen ekspert. Er kun litt over middels interessert i Botia
Hehehe! Tender, jeg vet jo det da Litt overdrivelse for dramatikkens skyld eh?

Og kanskje er du ikke ekspert, men du vet ihvertfall veldig mye mere enn jeg gjør! Men jeg skal slutte å mase altså!
Kenbb
vent til nitritten er på null:) men iallefall på min dråpetest så er gul det laveste man kommer, det vil si nitritten er på under 0,3, fordi den ikke kan måle mindre mengder. så om det er det du mener med å holde seg på 0,3..

Heia, jeg har Tetra sin dråpetester, og fargen blir gul (0,3mg/l) når jeg tester vannet ja.. Men jeg kan teste senere idag og se om noe har forandret seg, nå må jeg på jobb!

Takk for hjelpa alle sammen!
Evil Elisa
Heia, jeg har Tetra sin dråpetester, og fargen blir gul (0,3mg/l) når jeg tester vannet ja.. Men jeg kan teste senere idag og se om noe har forandret seg, nå må jeg på jobb! :) Takk for hjelpa alle sammen!

har tetra dråpetest jeg å, og du får den ikke lavere enn gul, det betyr fra 0.0 - 0.3 mer nøyaktig får du den ikke..
Åh hør der ja! Så lite vet jeg Prøver å gjøre dette ordentlig denne gangen
Tusen tusen takk til alle sammen!
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina
Reklame for plussmedlemskap