Det store dypet (side 2)

Denne akvarietråden hadde jeg helt glemt at var her. Ser at jeg ikke hadde så mange innlegg i 2009, men likevel morsomt å se hva jeg skrev ved forrige runde.

Avsluttet akvariehobbien min for ca 8 år siden i forbindelse med en flytting. Men har flere ganger tenkt på å ta den opp igjen og nå var tiden inne. Selvfølgelig litt preget av at barna begynte å lure på om vi ikke kunne få ett lite akvarium.

Så etterhvert begynte tankene å snurre og fant ut at det hadde jo vært gøy med ett lite akvarium igjen. Så var spørsmålet, hvor skal det være, hvor stort skal det være og ikke minst hva slags fisk...

Begynte selvfølgelig å lese meg litt opp igjen her inne blant annet. Tenkte mye at ca 60 liter kan være godt å begynne med. Da kunne man jo ha litt forskjellig smått og gjøre litt ut av dekorasjonen med røtter og planter.

Men i forhold til plassering så fant jeg ut at jeg også kunne ha litt større uten at det gjorde noe og vips kom litersyken uten å ha ett akvarium i huset.

Valget endte til slutt på ett Juwel Rio 180 som får ett stille hjørne i stua. Ikke helt barneakvarium men tenkte som så at det gir flere mulugheter. Er usikker på hvem som er mest ivrig, meg eller barna

Akvariumet kommer i morgen så her er det bare å gjøre klart og ikke minst å planlegge. Planene er selvfølgelig at barna skal være med hele vei. Akvarieboka for barn er kjøpt inn for å lære litt om fiskene og de skal være med hele veien for å bestemme fisk, dekor, planter og røtter. Vi har snakket mye om at ikke alle fisk passer da de kan bli for store eller annet vann. Og ikke minst at vi ikke kan kjøpe fisk før filteret er innkjørt

Har ikke fått målt vannet her enda så usikker på hva slags fisk som passer best, men hvis noen har noen gode forslag til fisk som kan være av interesse så si gjerne i fra. Skal komme nærmere tilbake til konkrete målinger av vannet så snart jeg har fått kjøpt testsett.

Foreløpig er eneste som blitt bestemt at vi skal ha sand i bunn.

Da var akvariumet på plass. Brukt kvelden på å montere og gjøre det klart tik å fylle på med plantesubstrat, sand, planter og en liten rot

Lurte veldig på om jeg skulle ha utvendig filter men endte opp med å beholde det innvendige men heller modifisere det. Har derfor kjøpt inn Eheim substrat pro som jeg har puttet i noen nettingsposer. Fikk på plass ca 1.3 kg substrat pro. I tillegg til grov og fin filter då det tror jeg blir bra.

Som bakgrunn har jeg lagt på en sort folie
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap