Stresset guppy

Har en guppy hunn som er gravid, har flyttet henne over til "barnehjemmet" for å føde der, men tror hun er veldig stresset da hun fyker frem og tilbake i karet. Bør jeg flytte henne tilbake til hovedakvariet slik at jeg ikke risikerer at hun dør av stress?? Hun er helt alene i det karet hun er i nå..

Nybegynneren
hun blir nok mer stresset av at du flytter henne igjen nå når hun snart skal føde, det er bedre å lete etter stressfaktorer i det karet hun er i nå:

Vanntemp. vannverdier, for sterk/for svak sirkulasjon, eller eksterne forhold...

(om det er trafikk forbi karet el. lignende.)

Bedre å gi fisken litt tid.
var redd for det ja..
Vannverdiene er ph 7,2 gh 10 og kh 3, temp 29, har nettopp kjøpt og satt i luftpumper til begge karene, men har skrudd de av da det virket som om alle ble veldig stresset, mulig jeg må ta det litt rolig i begynnelsen og ha det på i noen timer om gangen.

Nybegynneren
Du bør helst ikke skru av pumpa di! den venner fisken seg til etter noen timer uansett!

Er det sirkulasjonspumpe eller luftpumpe det er snakk om forresten?

Men hvis du nettopp har flyttet denne guppyen er det naturlig at den er stresset, så jeg ville nok ha skrudd på pumpa kontinuerlig, og sett om ikke hunnen roet seg litt ned senere...

Spiser den? det er et tegn på den ikke er redd iallefall

Gjør ikke noe at du slår av luftfilteret. Du har vanlig filtrering av vannet i tillegg går jeg utifra.

Både PH og temp er for høy hos deg. Guppyen trives nok bedre med lavere temp.

Hvor stort er karet den går i? burde ikke være noe mindre enn ca 20 liter. Hvis det er fødekar du har den i, har vel de aller fleste som har prøvd dette dårlige erfaringer..
Anna U.
Både PH og temp er for høy hos deg. Guppyen trives nok bedre med lavere temp.

I følge informasjonen i basen så er de beste verdiene for guppy ph 7-8, gh 9-19 og temperatur mellom 18 og 28. Jeg vil derfor foreslå at du senker tempen litt. Av egen erfaring så vet jeg at guppy ikke er så glad i mye varme. De andre verdiene ser altså helt greie ut
Symbiosemannen
Du bør helst ikke skru av pumpa di! den venner fisken seg til etter noen timer uansett! Er det sirkulasjonspumpe eller luftpumpe det er snakk om forresten? Men hvis du nettopp har flyttet denne guppyen er det naturlig at den er stresset, så jeg ville nok ha skrudd på pumpa kontinuerlig, og sett om ikke hunnen roet seg litt ned senere... Spiser den? det er et tegn på den ikke er redd iallefall :)


Luftpumpe ja sirkulasjonspumpen står fortsatt på, hadde på luftpumpen i ett og ett halvt døgn før jeg skrudde den av. Hun spiser og...
Trodde og at verdiene var greie, men skal skrue ned tempen.
Får vel vente og se det ann, hun kan kanskje være stresset av det enkle faktum at hun snart skal føde og...

Nybegynneren
ja karet er ett 54 liters med alt den trenger. se bildet
Ser bra ut det der. Det eneste var altså temperaturen. Jeg har også erfart at guppyer ser ut til å slite når tempen overstiger 25-26°C. De liker nok best litt kjøligere vann.

Du kan få ned temperaturen litt kjappere om du bytter noen liter vann med kaldt vann fra krana. Hvis ikke kan det ta et døgn før den synker på egenhånd. Et akvarium holder forbausende lenge på varmen, jo større kar jo lengre tid tar det.
Ser ut som om hun har roet seg litt nå, har og puttet oppi noen guppy yngel som var kommet i hovedakvariet, visste ikke at det var flere fødeklare guppyer jeg, men plutselig idag var det 6 småtasser oppi
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap