Hva skjedde? + mating av 1 guppy

Jeg hadde intill i natt to guppyer. Den som desverre døde i natt har vært syltynn siden jeg kjøpte dem, mens den andre har lagt på seg i en fart. Begge to spiste like mye, men den som døde fikk ikke en gang mage etter å slukt i seg masse mygglarver. I hele går hang den litt med bakkroppen og virket ganske slapp. Så i natt når jeg skulle køye bare lå den og fløt livløs i vannskorpa. Hva kan dette være? En slags innvendig parasitt som spiser maten og svekker fisken? Er den andre i fare?

Som sagt så har jo den andre lagt på seg en del, og jeg har nå problemer med å porsjonere maten til bare en guppy. Jeg mater bare en gang om dagen i og med at det er så mye alger i akvariet for tiden, og det jeg mater med i løpet av en uke er Tetra Guppy flakfôr, frosne røde mygglarver, erter og malletabletter (fiskene stjeler vanligvis fra rekene). Jeg føler han trenger en slankekur, så bør jeg ta noen fôringsfrie dager eller korte ned på mengden ganske drastisk?
Du kan jo prøve å mate rekene etter at lyset er slått av på kvelden. Da blir det forhåpentligvis vanskeligere for guppyen å stjele mat.

Når det gjelder magre fisk som ikke legger på seg selv om de spiser godt så kan det tyde på innvoldsorm. Du kan lese mer om det i sykdomsartikkelen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap