Rotefisk ;)

Jeg har et 180l malwikar med fin sand i bunn. Jeg skulle gjerne hatt noen fisk til å rote og rydde mer i sanda spesiellt overflaten. Noen som har noen forslag? Corydoras hadde vært kult, men usikker på hvor smart det er
I et malawikar bør man ikke ha annet enn fisk fra malawisjøen, eller fisk som vil trives med de høye vannverdiene. Corydoras og lignede sør-amerikanere passer desverre svært dårlig inn i et slikt miljø.

Det finnes mange ciklider fra malawisjøen som roter i sanden, og flere av dem roter nesten bare i det øverste laget.

Mbuna'ene er kjent for å være ivrige gravere, og det ryktet lever de godt opp til. Men de graver gjerne bare rundt steiner, og gjerne dypt får å forme et sted for senere lek.

I Haplochromis gruppen finner du derimot det du søker etter. Mange av disse artene i denne gruppen lever av krepsdyr ol. i sanden. De fanger disse med å ta en munnfullsand som de siler og deretter spytter ut igjen. Slik holder de på stort sett hele dagen, og det øverste sandlaget har da god "sirkulasjon".

Ulempen her er at de fleste om ikke alle av disse artene krever et meget større kar enn det du har, og de fleste av dem er ornivore eller carnivore.
I en 180 liter er det veldig begrenset med valg og derfor litt vanskelig å anbefale noen spesifikke arter.
Hva som passer inn beror på hva du har fra før, hvor store de er, hvor hissige de er, hva slags kost de har osv.

Hvorfor vil du egentlig ha fisk som roter i "overflaten"? Noen spes grunn?
Takk for godt svar.

Grunnen til at jeg vil ha dette er fordi det ser ut til at sanden stivener og blir mørkere i topplaget. Om dette er alger, avfall og / eller matrester klarer jeg ikke å si, men når jeg slammer er den definitivt mer klumpete enn lenger ned i sanden.
Har et uvisst antall Malaysiske, men jeg er ikke veldig imponert over jobben de gjør. Dog jeg vet ikke hvordan det ville vært uten dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap