Mengde lys i cory-kar?

Holder et enkelt 15 W T8-armatur som belysning i et Cory-kar?

Plantene jeg har er en ganske stor dott javamose og en vanlig sverdplante (Echinodorus Bleheri). Javamosen sliter nå, og det tror jeg er fordi jeg hittil bare har hatt et gammeldags armatur med to lyspærer à 25 W hver. Skal derfor kjøpe meg et armatur til lysstoffrør, men ønsker ikke et flombelyst kar, fordi jeg syns det ser mye mer naturlig ut med dempet belysning. Likevel så skal jo javamosa klare seg greit og da :S

Har dekkglass til akvariet (60-liters Akvastabil), så jeg kan bruke både vanlige frittstående armatur eller jeg kan fjerne dekkglasset og bruke heldekkende topp. Hva er det beste alternativet?
Det er vel smak og behag (og kanskje litt lommebok for alt jeg vet) når det gjelder valg mellom vanlig armatur oppå dekkglasset, eller heldekkende lystopp.

15 watt T8 er helt greit til det karet med coryer. Fisk generelt bryr seg null om lyset, det er det heller plantene som gjør. Jeg har 1 x 15 watt i mine kar og det fungerer greit. De fleste cory liker ikke for skarpt lys, då det er bare greit ta ikke karet har det sterkeste lyset som er å kjøpe. Må bare ikke satse på planter i kategorien "mye til veldig mye lys" så går det greit
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap