Hvilken vei for utblåsing?

Bør utblåsing fra utvendig pumpe stå slik at vannstrømmen går lengden av karret eller dybden? Hvor bør utsuget være i forhold?
Jeg har i mine kar at utblåset, blåser i lengde retningen av karet. Dette fungerer veldig bra hos meg. Men er ikke noe absolutt fasit på akkurat dette her. Jeg har utsuget i motsatt ende av utblåset. Men jeg kjenner også folk som har utblåset og utsug på samme side.
Litt generelt:

Innsugets plassering har omtrent null innvirkning på strømforholdene i vannet. Plasser det der du føler for, eller der hvor det samles opp mest slam, hvis du ønsker at slammet skal gå inn i filteret.

Utblåsingen kan du ha langs langsiden i karet hvis du ønsker størst mulig "virvel-effekt" i karet. Hvis du ønsker et område av karet hvor det er lite sirkulasjon i overflaten, kan du ha utblåsingen langs den motsatte kortsiden.

Har du flere pumper og mulighet for flere utblås, blir mulighetene mange flere. Det beste er nok uansett å prøve seg fram.
Kjøpte meg en T-greie for å få to utblås. Er en 325liter med filter bak bakgrunn (som overhodet ikke er ferdig:*), hvilke retninger bør jeg ha på utblåsa? Ingen spesielt sirkulasjonskrevende arter
Takk for gode svar. Jeg får prøve meg frem litt til.
Tilfeldig bekjentskap
© JJPhoto.dk
Reklame for plussmedlemskap