Hva er egentlig lys godt for?

Hei, jeg bare lurer på hva lys egentlig er godt for?
Er det kun plantene som trenger og kan nyttegjøre seg lyset? Eller gjelder dette fiskene også?

Jeg har fått med meg at plantene er "kresene" på lystype og slikt, gjelder dette fisken også? eller er fisken glad til bare den får lys så og så mye...

Jeg har et 54 liters AkvaStabil kar med en AkvaStabil lystop som det originalt stod 2x25W lyspærer i, men idag har jeg modifisert den med et 15W Aqua-Glo lysrør isteden da jeg regner med at det er bedre for alt og alle.. Eller er jeg helt på jordet nå?

Det ble i hvertfall veldig mye lysere, og "blåere" lys mot det mere gulbrune fra lyspærene.

Det er stort sett plantene som er avhengig av riktig lys. Med feil type lys eller gamle lysrør kan du også få problemer med alger. Fiskene bryr seg vanligvis ikke om mengde lys eller type lys. Det bør likevel være såpass at de finner frem til maten og får oppleve dagsvariasjon i lyset. Enkelte fisker er også avhengig av å få en følelse av dag/natt for å komme i leksmodus.

Vil du likevel prøve med planter i et kar med redusert lysmengde så er det enkelte arter som kan tolerere mindre lys enn andre. Disse for eksempel.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap