Mr K's planlegging av planteakvarium

Som nybegynner med akvarium ønsker eg å være godt forberedt før eg setter igang med ett aquascape. Har lest meg opp på forskjellige forum og artikler, men de blir ofte detaljspørsmål som eg ikke lett finner svar på, eller som de mer erfarne artikkelskriverene tar for gitt.

Første spørsmål:
Undergrus filtrering; i dette fall motsatt filtrering dvs vanninnstrømning, med f.eks. eheim sin undergrus filtreringssytem.

1) Vil dette fungere til plantenes fordel? Vil det ikke over tid bryte ned "jorden" plantene slår rot i?

2) Det er mange som lovpriser varmekabler i bunn av ett plantet akvarium, er dette for å få strømninger i jordsmonnet, eller er plantene rett og slett glad i varmere jord? Vil isåfall et ekstrent filter med innebygget varmekolbe være bra isammen med (motsatt) undergrus filtrering?

3) Eg tenker også på å tilføre CO2 i slangen ut fra ekstrent filter, vil plantene trives med CO2 i jordsmonnet, eller er hensikten å få CO2 oppløst i den"frie" delen av vannet, og heler få O2 i jordsmonnet for baktriell filtrering?

4) Vil andel CO2 oppløst i vannet ha innvirkning på andel O2? (Sett bort fra at mer CO2 fører til mer O2 produksjon) eller de kjemisk uavhengig i oppløst tilstand? Kan man tilføre O2 uten å "rense" vannet for CO2 slik det sies å gjøre ved f.eks luft sten?

5) Dersom noen har erfaring med undergrus "filtreringsmatten", kan den legges i kupert terreng? Dvs, dersom eg ønsker å forme terrenget, kan denne matten eller brikker eller hva det nå er, legges like under jordsmonnet, og således "følge" landskapet?

Nok spørsmål for nå, håper noen kan fylle igjen mine kunnskapsmangler. Kommer med nye spørsmål senere!

Mvh,
Mr K
Når det gjelder bunnfiltrering er denne filtertypen lite utbredt i dag, det er nok mange som vil påstå at dette er uegnet til planteakvarier men jeg kjenner ikke til noen som har prøvd så da blir det synsing.
Om du vil teste er det bra om du kan poste resultatene dine.
Varmekabler er helt bortkastet for plantene sin del, om du bruker de for å tilføre varme i karet er en annen sak.
Irriterende med planterøtter som gror sammen med den, da kommer den opp til overflaten før eller senere ved luking.
Vanlig varmekolbe ev ett filter med innebygd er en fin løsning.

Hensikten med Co2 er å få denne oppløst/spredt i vannkolonnen, ingen planter jeg kjenner til som kan ta dette opp fra røttene.
Metoden du velger for å oppløse denne høres helt grei ut.

Co2 i seg selv vil ikke ha effekt på løseligheten av O2 i vannet og vica versa, men gjennom fotosyntesen vil du oppnå høyere metning av O2 enn uten planter.

Planter pumper forresten oksygen ned i rotsystemene sine.
Takk, Jan Ove, det klargjorde en del punkt. Tror eg hadde en overdreven formening om viktigheten av sirkulasjon i substratet. Vil ha godartede bakterier der, men trenger vel ikke vaske det med vanngjennomstrømning for å få dette til.

De akvariumformasjonen eg har mest lyst på er ett lavt dekke med f.eks HC og Anubias petite, sammen med stenformasjoner.

Bakgrunnsbildet mitt for tiden er dette. Tror ikke eg vil klare noe lignende med det første, men kjekt med inspirasjon!

Var innom profilen din, Jan Ove, virkelig fine akvarium du har. Stilrenheten på akvariene er imponerende. Lurer litt på hva du har over kanten på 63 literen din, "bak" i venstre hjørne er det ett lengre glass rør med en kule nederst, er det inntaket? Er det isåfall slik at det kun trekker bunnvann som kanskje inneholder mer avfallsrester?

Videre hva er den store hvite elektriske boksen i teknikk bildet ditt? Ser der at du har noe alle samme CO2 løsning som eg tenkte på, går strømmen nedover i reaktoren? Er der bioballer e.l. i den?

Og til slutt (håper det ikke blir mas), hvordan virker den glass-CO2 langtidsindikatoren? Er den nedi karet hele tiden?
"Varmekabler er helt bortkastet for plantene sin del"

Når jeg tror jeg har funnet ut noe lurt... så kommer noen andre og sier noe heelt annet, og det fra en som har fantastiske plantekar.. så neimen om jeg blir klok på denne hobbyen med det første.. hehe.

Jaja, kablene er betalt..så de får jammen prøve å gjøre noe lurt når jeg limer de fast..
MrK
Takk, Jan Ove, det klargjorde en del punkt. Tror eg hadde en overdreven formening om viktigheten av sirkulasjon i substratet. Vil ha godartede bakterier der, men trenger vel ikke vaske det med vanngjennomstrømning for å få dette til. De akvariumformasjonen eg har mest lyst på er ett lavt dekke med f.eks [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2], sammen med stenformasjoner. Bakgrunnsbildet mitt for tiden er [URLBLOCK3]. Tror ikke eg vil klare noe lignende med det første, men kjekt med inspirasjon! Var innom profilen din, Jan Ove, virkelig fine akvarium du har. Stilrenheten på akvariene er imponerende. Lurer litt på hva du har over kanten på 63 literen din, "bak" i venstre hjørne er det ett lengre glass rør med en kule nederst, er det inntaket? Er det isåfall slik at det kun trekker bunnvann som kanskje inneholder mer avfallsrester? Videre hva er den store hvite elektriske boksen i teknikk bildet ditt? Ser der at du har noe alle samme CO2 løsning som eg tenkte på, går strømmen nedover i reaktoren? Er der bioballer e.l. i den? Og til slutt (håper det ikke blir mas), hvordan virker den glass-CO2 langtidsindikatoren? Er den nedi karet hele tiden?


Det lange glassrøret er som du påpeker inntaket, jeg klarte å knuse dette for en stund siden
Det er såpass mye sirkulasjon i karet at jeg ikke tror det gjør noen vesentlig
forskjell hvor jeg tar inn vannet.
Den store hvite boksen(den er vel egentlig grå) som står på bunnen er ballasten til lampen.
Strømningsretningen i reaktoren er nedover som du gjettet deg til, den er fylt med en slags grov syntetisk tråd. Bruker ikke denne lengre, men en inline diffusor ala de keramiske som mange har opp i karene. Meningen var å prøve en nymotens diffuseringsteknikk som kalles "misting". Hele karet fylles med mikrobobler med CO2, poenget skal være enklere opptak av CO2 i plantebladene. Ulempen er at karet hele tiden ser ut som en nyåpnet brusflaske, er ikke så sikker på om jeg liker dette...
Angående CO2 langtidsindikatoren snakkes det litt om denne i disse to trådene 1
og 2
Den er nedi karet hele tiden, løsningen inne i glassboblen skifter jeg med ca 3ukers mellomrom da fargeindikatoren blekes av lyset.
Tin-Tin
"Varmekabler er helt bortkastet for plantene sin del" Når jeg tror jeg har funnet ut noe lurt... så kommer noen andre og sier noe heelt annet, og det fra en som har fantastiske plantekar.. så neimen om jeg blir klok på denne hobbyen med det første.. hehe. Jaja, kablene er betalt..så de får jammen prøve å gjøre noe lurt når jeg limer de fast..

For de som har grus så er det "bortkastet". Jeg ville ihvertfall ikke prøvd meg på planter i fin sand uten enten varmekabler eller sandsnegler. Uansett så er det slik at det finnes mange forskjellige meninger rundt omkring
Tante Astrid
[QUOTE=Tin-Tin]"Varmekabler er helt bortkastet for plantene sin del" Når jeg tror jeg har funnet ut noe lurt... så kommer noen andre og sier noe heelt annet, og det fra en som har fantastiske plantekar.. så neimen om jeg blir klok på denne hobbyen med det første.. hehe. Jaja, kablene er betalt..så de får jammen prøve å gjøre noe lurt når jeg limer de fast..

For de som har grus så er det "bortkastet". Jeg ville ihvertfall ikke prøvd meg på planter i fin sand uten enten varmekabler eller sandsnegler. Uansett så er det slik at det finnes mange forskjellige meninger rundt omkring

Det er flott med motstridende meninger!
Men temaet varmekabler er lagt temmelig dødt i plantesammenheng i alle land foruten Norge virker det som, søker man på de store planteforaene finner man raskt ut at det generelle rådet er å spare pengene til noe annet.
Jeg hadde selv kabler når jeg startet opp, dette var i biltemasand. Merket overhodet ingen forskjell på hverken plantevekst eller gasslommer, teoretisk skal kablene kunne sørge for gjennomstrømning av væske i bunnlaget gjennom konveksjon. Grunnen til at jeg tror dette ikke skjer er enten at effekten er for liten eller bunnlagene er for tykke(dvs >1,5cm).

En annen mye mer alvorlig ulempe er at noen av disse kablene går på nettspenning, med tunge stener og røtter oppå seg kan denne vise seg å bli en billett til legevakten eller verre...

Jeg vil gjerne høre motforestillinger, om du har gode erfaringer med kabler så skrik ut!
Etter mye lesning så skjønnte jeg at det enten var varmekabler eller sandsnegler som gjaldt

Jeg valgte snegler og har derfor ikke prøvd alternativet. Ser enkelte skylder på tett bunnlag når plantene ikke trives og da får rådet om det samme. Har likevel etterhvert forstått at det hersker delte meninger på området, men jeg ville altså ikke startet opp med planter uten å bruke en av delene og det er også det jeg skriver i innlegget.
Skal ha 0,4-0,8mm rådasand, og har egentlig ikke lyst på sandsnegler. Og har lyst på brukbar plantevekst, derav kabler.. ihvertfall var det det jeg researcha meg fram til her på forum da. Og mer enn 1,5 cm sand oppå kablene blir det ihvertfall heelt sikkert ^^ Satser på at det ikke blir så ille likevel?
Om bunnsubstrat og litt til...
Mye bra diskusjon her. Slik eg forstod det var det en kombinasjon av utskiftende vann gjennom konveksjon, samt at den høyere temperaturen gav fart i de bakterielle prosessene.

Men fortell mer om hvordan sneglene virker, Tante Astrid. Fungerer de som meitemark (nedi jorden) eller utfyller de bunnspiserenes funksjon? Hvordan er det med de økologiske hensyn, vil de kunne bli skadedyr dersom de kommer ut i naturen? Isåfall bør vel akvaristene ta de forhåndsregler for å ikke spre arter ut i feile økologiske miljøer.

Hvilken type snegler er det du har/hvilke vil du anbefale. Har hørt mye om eplesnegler, men disse er vel ganske store? Og kan disse gå sammen med asiatisk?/janansk? jegersnegl, som eg leste ett sted noen hadde brukt til å kvitte seg med "pest-snegl"?


Videre har det blitt diskutert litt om forskjellige typer bunnmatriale. Hva er bra/best for planteakvarium, forskjellige lag, og isåfall hvilke? Du nevner rådasand, og har lest dette flere steder, er det noe som spesielt selges i butikker, eller er det en type sand (eller fra ett spesielt sted)?

Leste i ett intervju med akvaskaper Peter Kirwan, som bl.a. laget det akvaskapet som eg nevner eg har til bakgrunnsbilde lengre oppe. Dette kom på 15. plass i en visstnok stor og imponerende tevling, som eg som ny (kommende) akvarist aldri har hørt om.
Han bruker ADA Aquasoil, noe som høres veldig dyrt og vanskelig å få tak i her til lands, og som har blitt brukt så mye at det har blitt slitt til gjørme.

Det eg vil frem til er hva bør eg bruke av bunnsubstrat, dersom eg vil ha så heftige helninger på substratet som Peter Kirwan viser, og fortsatt vil ha det beste for mine kommende planter? Bør eg bruke f.eks hønsnetting eller en slags grovmasket duk for å binde det fast? ...Eg vil nødig ha jordras i akvariet mitt... '

Ser det for meg: "Og i Dyrenes Nyheter idag; To snegler og en amanoreke ble fanget i ett gjørmeras i MrK sitt planteakvarium i 14-tiden... Flere Corydoras er kalt ut for å drive søk i massene, mens sneglenes fagforbund planlegger en gå-sakte-aksjon...
MrK
Men fortell mer om hvordan sneglene virker, Tante Astrid. Fungerer de som meitemark (nedi jorden) eller utfyller de bunnspiserenes funksjon? Hvordan er det med de økologiske hensyn, vil de kunne bli skadedyr dersom de kommer ut i naturen? Isåfall bør vel akvaristene ta de forhåndsregler for å ikke spre arter ut i feile økologiske miljøer.

Du kan se på de som meitemark ja og de spiser i tillegg rester og avfall som blir liggende oppå bunnen. Jeg har denne typen og har ikke lest noe sted at de vil utgjøre noen økologiske problem i Norge. De overlever neppe vinteren siden de har en trivseltemperatur fra 16 plussgrader og oppover.

Det du imidlertid bør være klar over før du skaffer deg disse sneglene er at de blir ekstremt mange om de har god mattilgang. Såpass ille at mange betrakter dem som pestsnegler. Har du fisk som forstyrrer de når de er i overflaten og/eller ikke overfôrer så sees de veldig lite på dagtid og er til god hjelp i akvariene.

De spiser ikke på plantene og holder også overflaten av sanden prikkfri. Har nesten ikke hatt behov for å suge vekk slam oppå sanden siden disse ble mange nok. De fjerner alt slikt avfall effektivt og raskt.

En grei måte å kontrollere bestanden på er å sørge for litt mat i bunnområdet like før vannbyttet og så suge de ut ved hjelp av hevertslangen, men vær obs på at har de først blitt introdusert så skal det litt til å bli kvitt de helt igjen.

Jegersnegler spiser alt av snegler og skiller ikke mellom artene.

Resten av spørsmålene får andre svare på. Det har jeg ikke satt meg godt nok inn i

MrK
Videre har det blitt diskutert litt om forskjellige typer bunnmatriale. Hva er bra/best for planteakvarium, forskjellige lag, og isåfall hvilke? Du nevner rådasand, og har lest dette flere steder, er det noe som spesielt selges i butikker, eller er det en type sand (eller fra ett spesielt sted)? Leste i ett [URLBLOCK1], som bl.a. laget det akvaskapet som eg nevner eg har til bakgrunnsbilde lengre oppe. Dette kom på 15. plass i en visstnok stor og imponerende tevling, som eg som ny (kommende) akvarist aldri har hørt om. Han bruker ADA Aquasoil, noe som høres veldig dyrt og vanskelig å få tak i her til lands, og som har blitt brukt så mye at det har blitt slitt til gjørme. Det eg vil frem til er hva bør eg bruke av bunnsubstrat, dersom eg vil ha så heftige helninger på substratet som Peter Kirwan viser, og fortsatt vil ha det beste for mine kommende planter? Bør eg bruke f.eks hønsnetting eller en slags grovmasket duk for å binde det fast? ...Eg vil nødig ha jordras i akvariet mitt...:-D '


Det fantastiske Iwagumiet til Peter Kirwan fikk 1 plass i årets AGA konkurranse.
Tenk å få så mye skryt av Takashi Amano....Han pleier ikke å være så nådig vanligvis.

ADA aquasoil er for en defacto-standard å regne som plantesubstrat i high-tech sammenheng ihvertfall.
Koster penger gjør det, men ingenting kan sammenlignes når det gjelder å få planter til å trives og vokse. Der finnes ett alternativ for oss nordmenn i form av Elos Terra som er like bra men enda dyrere. Dette føres av dyregodbutikken på Kilden i Stavanger.
Har dette i ett mindre kar og kan love deg at det er stor forskjell til inerte substrater.. Skulle ønske jeg hadde dette i det store karet.
Ett annet alternativ du kan undersøke er Eco-complete, dette føres av bla Jan Holt. Skal visstnok være ganske bra.
Sukk, hadde bare aquasoil vært tilgjengelig i Norge..
Grunnen til at disse substratene er så bra i plantesammenheng er todelt, de er anriket med næringstoffer ofte både mikro og makro.
Samtidig har de veldig bra CEC (Cation Echange Capability), de binder bla
Ca++ og K+ og gjør dette tilgjengelig for planterøttene.
Strata-inndeling...?
Hmm, tror kanskje eg har misforstått noe som nok er elementært...

Eg letet etter forskjellige substrat på nett-butikker og fant bl.a. denne. Tropica har eg forstått til å være en stor seriøs plante distributør, så dette burde vel være bra, tenkte eg. Letet videre og kom over Tropica sin reklame-artikkel, som sier at substratet kun skal være en cm i bunn, mens sand eller grus ligger over i 3-4 cm lag.
Til motsetning; I intervjuet med Peter Kirwan lenket tidligere, virker det som om han bruker utelukkende ADA Aquasoil.

Er substrat slik som Aquasoil, Eco-complete og Elos Terra da en blanding av leiresand og grus delvis bestående av plantenæring? Eller er det egentlig meningen å legge sand/grus over denne også?


Litt mer spesifikt om mitt fremtidige Akvaskap:
Eg har foreløpig planer om å variere høyden på landskapet sterkt. Dvs eg vil anta at i ett kar med 60cm høyde vil eg ha opptil 20-25 cm med bunnlag på det høyeste, med stein som stikker opp.
Hva bør "jorden" her bestå av? Bør eg bruke ett kunstig utfyllingsmateriale? Hvilke substrat/grus/sand/leire bør ligge i hvilke lag om det bør ligge i strata?

Og til slutt:
Om eg henter enkelte av disse matrialene i naturen, hva bøe eg være klar over?
Eg tenker først og fremst på å finne stein som kan utgjøre fokuspunktene i akvaskapet, men kanskje også leire og annet kan brukes fra naturen?
MrK
Hmm, tror kanskje eg har misforstått noe som nok er elementært... Eg letet etter forskjellige substrat på nett-butikker og fant bl.a. [URLBLOCK1]. Tropica har eg forstått til å være en stor seriøs plante distributør, så dette burde vel være bra, tenkte eg. Letet videre og kom over Tropica sin [URLBLOCK2], som sier at substratet kun skal være en cm i bunn, mens sand eller grus ligger over i 3-4 cm lag. Til motsetning; I intervjuet med Peter Kirwan lenket tidligere, virker det som om han bruker utelukkende ADA Aquasoil. Er substrat slik som Aquasoil, Eco-complete og Elos Terra da en blanding av leiresand og grus delvis bestående av plantenæring? Eller er det egentlig meningen å legge sand/grus over denne også? Litt mer spesifikt om mitt fremtidige Akvaskap: Eg har foreløpig planer om å variere høyden på landskapet sterkt. Dvs eg vil anta at i ett kar med 60cm høyde vil eg ha opptil 20-25 cm med bunnlag på det høyeste, med stein som stikker opp. Hva bør "jorden" her bestå av? Bør eg bruke ett kunstig utfyllingsmateriale? Hvilke substrat/grus/sand/leire bør ligge i hvilke lag om det bør ligge i strata? Og til slutt: Om eg henter enkelte av disse matrialene i naturen, hva bøe eg være klar over? Eg tenker først og fremst på å finne stein som kan utgjøre fokuspunktene i akvaskapet, men kanskje også leire og annet kan brukes fra naturen?


Du står naturligvis valgfritt mht til å blande forskjellige typer bunnlag, ulempen er at de over tid virkelig vil blande seg.
ADA reklamerer med at aquasoil er godt egnet sammen med powersand, men aquasoil kan godt brukes alene.
Hva om du forsøker å lage høydeforskjellene i samme materiale?
Jeg fikk det til med Elos Terra.
Jo det er det eg egentlig vil, men eg begynte å bli i stuss da eg kom på at eg leste ett sted at plantene ikke måtte plantes direkte i substratet. Men da er de "kombinasjons"-substratene altså ikke rent substrat...

Mye å få tankene rundt som ny akvarist.

Men vil det ikke bli voldsomt dyrt? Rundt regnet blir det gjerne 10 cm i gjennomsnitt, kanskje litt mindre da steinen vil ta en god porsjon av volumet også. Men i ett 150x60 (som er det eg maksimalt har plass til), utgjør det 90 liter...! (Eller er dette ett for høyt estimat?)

Da blir det fort dyrt... Finner ikke noen priser fra norske nett-/butikker. Har du eller noen andre, priseksempler på eksempelvis elos Terra, eco-complete evt tilsvarende? Hvor får man evt tilsvarende fra utlandet?

Har sett litt på å importere eheim filter m.m. fra tyskland, men den butikken eg har sett på har kun [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=107107+*+107108&userid=hUSk6DU180M8rUFf9fFkegsdjx2xfSj0i0f&t=temartic_e]denne[/URL] substrat/grusen. Da blir det rundt 1200 + frakt (som sikkert utgjør mer enn selve prisen...) for 88 liter. Frakt opp til 30Kg var ~350kr.
Jeg vil anbefale deg å surfe innom forumet til Tom Barr.
Her vil du få svar på alt du vil vite om dyrking av akvarieplanter.
Angående substrater som Elos Terra og ADA AS(AquaSoil) så er de for mange verdt pengene da de har en buffer av næringstoffer som kan minimere skade ved underdosering av NPK. Dette er nok mest aktuelt i situasjoner der man har nokså mye lys.
Elos Terra koster 850Kr for 15l, ADA AS koster rundt 30Euro for 9l.
Blir det noe akvarie?
Trenger råd:
Har fått tilbud på ett brukt 405 liters wromak-akvarie. Lystoppen er visstnok lagd med en metallkappe rundt, og plast oppå/inni. Det er modifisert til å ha 4 istedetfor vanligvis 2 T8 (sikkert 36Watts) lysrør...

Hvorfor selges det lystopper med så elendig Watt pr liter?

Dette blir da 0,36 w/l. Hadde håpet å ihvertfall kommer over 0,5, i forhold til hva som anbefales til planteakvarium...
MEN; Eg er en nybegynner, og slik sett tar det lengre tid før de gale tingene eg kommer til å gjøre, slår ut i katastrofe...
OG; Mtp planter har eg har eg halvveis bestemt meg får å ha ett tett teppe med f.eks HC, kanskje litt gress-effekt av en annen dugelig plante, og kanskje en høyere plante i en eller to av krokene bak.

Noen som har synspunkt på om 0,36 w/l blir for lite, og forsåvidt om en umodifisert topp, som kunne ville inneholdt 2x36W og gitt 0,18 w/l ville sultet plantene.

Gi gjerne synspunkter på akvariet også, antar at den ser relativt lik ut som den nederst til høyre, på siden til wromak-nettstedet.

Til sist: Hva vil dere anslå er ett relativt rettferdig bud fra min side?

(Tror det er en amtop utvendig filter samt varmekolbe og litt av det vanlige dillet med.)
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap