Sand som bunnsubstrat

hei.. det var ca 700 innlegg om biltema sand her så blei litt sliten av å scrolle kan du si hvertfall: jeg har lyst til å blande inn sand i grusen jeg har fra før i karet mitt pga skal ha inn fisker som roter i bunnen som botia osv. spørsmålet er om jeg bør bruke den fineste eller groveste sanden...det er to typer av den i brun papir-sekk.. men tanke på at sanden "Pakker seg osv"

Sanden vil etter hvert stabilisere seg i lav med det groveste nederst, og finest øverst.
Jeg har blanda inn en del grus (3 - 7mm) i sanda , og en del større steiner på et par cm. Dette hjelper til med årote til lagene
Inaktiv bruker
Hei. Har gjort det akkurat det samme som deg.. Hadde litt annen sand i 250 litern fra før.. Hadde oppi en sekk med biltema 0,2-1mm (groveste). Var omtrent like "fin" som den som var der fra før! Tror kanskje den andre er litt i det fineste laget!
jeg ska si deg den bilttema-sanda var et helvete å få til... vannet nektet å bli rent?? er det bare meg eller fikk jeg en ødelagt sandpose? kjøpte det fineste altså..
skylte du den først ? Jeg kjøpte den groveste og skylte den 3 ganger for å være på den sikre siden & vannet var klart igjen etter noen få timer. Mulig det er mer støv i den fineste sanden ?
Vil nok væer det beste med den grøvste sanden fra Bliltema. Skylle den godt mange ganger før du har den i akvariet. Jeg skylte min sand tre - fire ganger men fikk alikevel "hvitt" vann i ett par dager etterpå.
Hvis du blander grus og sand vil grusen legge seg øverst og sanden nederst, med mindre du blander dem ved hvert vannbytte.
Kjetilv
Sanden vil etter hvert stabilisere seg i lav med det groveste nederst, og finest øverst.


Eller rettere sagt nøyaktig motsatt.

Mvjnz
Hvis du blander grus og sand vil grusen legge seg øverst og sanden nederst


Hah, det er bare fordi du er i Australia, alle vet jo at alt er opp-ned der. :P

Nei, nå skal jeg slutte å tulle, ellers klarer jeg kanskje å forvirre larsh her; det er rett før jeg klarer å forvirre meg selv.
hmmmmmmmmmmmmmmz nå skjønte jeg mye "kamfisk"..mye.....helgardere med mer sand enn grus da så slipper jeg tenke på det
Jeg bruker den groveste biltemasanden i alle mine kar, og har aldri skylt sanden før jeg har hatt den oppi. Ikke hatt noen problemer med at den ikke legger seg, eller at vannet blir hvitt heller.
Tin Phan
jeg ska si deg den bilttema-sanda var et helvete å få til... vannet nektet å bli rent?? er det bare meg eller fikk jeg en ødelagt sandpose? kjøpte det [B]fineste [/B]altså..


Der har du problemet.
Jeg kjøpte en pose med den fineste typen (0.1-0.7mm) og kommer aldri til å gjøre det igjen..
Karet var grumsete i ca en uke før vannet ble klart. Nå er det klart. Men skit og andre ting legger seg over det og er lett synlig. Ville gått for den grove sanden neste gang, og gjerne litt mørkere om mulig.
Den minste føles som leire.
Anbefaler deg å enten ha corydoras eller en del sandsnegler eller begge deler, for denne fineste er for fin til åbrukes i akvariet imo.
Inaktiv bruker
enig i det at møkka legegr seg oppå, men det gjør meg ikke så mye, da hvet jeg at jeg får med allt ved slamsuginga. det med at vannet ikke vill bli klart har jeg ikke opplevd, men nå tok jeg å hadde opi sanda før jeg hadde i vann, og fyllte karet med en slange, også lot jeg vannet renne over en glassbolle, før det traff sanda, for at vannet ikke skulle piske opp sanda så mye, kunne ha hatt i fisk etter 30min. om jeg hadde hatt ett ferdig innkjørt filter.
Viss du leser innlegget mitt skikkelig, så snakker jeg om den fineste typen biltemasand.
Slamsuger du den, så vil sanden sige oppover mens skit ligger igjen. Så finkornet er den.
Inaktiv bruker
jeg snakket også om den fineste av de, finne rikke den som er grovere. bruker bare en hageslange som hevert, og slamsuger med den, mener nå på at jeg får opp det alle meste på denne måten, i begynnelsen brukte jeg en bøtte som sanda jeg eventuelt sugde opp havna i, men fant ut at det var så lite jeg fikk med at jeg kutta det ut, nå gå vannet rett ut i haven, blir sikkert fint gress til sommeren hehe. om jeg end ag skulle synes jeg har fått veldig lite sand igjen, så koster ikke en sekk med sand på biltema mer enn rundt 60kr. skulle ha råd til det en gang i året.
Biltemasand er utgått fra sortiment
så da slipper alle andre å reise bomtur for å sjekke
Uansett lurt å skylle
S_Dreams
Jeg bruker den groveste biltemasanden i alle mine kar, og har aldri skylt sanden før jeg har hatt den oppi. Ikke hatt noen problemer med at den ikke legger seg, eller at vannet blir hvitt heller.


Nå er det uansett lurt å skylle sanda før du bruker den i et akvarie. Om du ikke gjør det er du prisgitt en produsent som tenker at dette skal brukes til å fjerne lakk av biler med. Jeg skyller / vasker alt som skal opp i mitt akvarium, det er det minste jeg kan gjøre for å ivareta et godt miljø for fiskene mine.
larsh
hmmmmmmmmmmmmmmz nå skjønte jeg mye "kamfisk"..mye.....helgardere med mer sand enn grus da så slipper jeg tenke på det:)


For å si det rett fram: Når du blander grov og fin sand, legger den fineste seg nederst. (Den "renner ned" mellom de grovere kornene.)

Så alt du oppnår med å blande, er at bunnlaget får dårlig sirkulasjon pga den fine sanda, og at det blir grovt å se på og grovt for fiskene, siden den grove sanda ligger øverst.
Biltema i Oslo-området er utsolgt for blåsesand og kunne fortelle meg at de får inn nye produkter i uke 12 som erstatter den sanden de hadde tidligere.
Bare sånn at folk er obs på at biltemasand før 2009 ikke nødvendigvis er det samme som biltemasand kjøpt etter uke12 2009.
En del hevder at den nye typen ikke kan brukes i akvarium.
Men rådasand er jo også et alternativ. Fås kjøpt hos dyrebutikker.
Men ofte må man ringe og bestille på forhånd.
Svelviksand
jeg endte med å reise på maxbo å kjøpe en 40kgsekk med svelviksand "tørket sand" 0,5-2mm... den blir lys brun i karet! men det er en del støv og smått i den så tømte det i badebalja til "sjefen" i huset og kjørte slangen ned i sanda så fikk den stå der å renne i 4-5timer..var inne å rørte en gang innimellom! hadde i sanden i gårkveld/natt og i dagtidlig var det stjerneklart vann igjen! mye jobb men så var det 30kroner for 45kg da så "svelviksand tørket sand" er ABSOLUTT Å ANBEFALE! sjekket opp med svelviksand på hønefoss og sanda dems er ikke tilsatt noen ting som helst! kommer etterhvert bilder på min side...
mvh lars som har blitt litt over middels akvariefrelst!
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap