Kokosnøtt?

har lest en del som anbefaler en kokosnøtt som hule og faktisk har det blitt anbefalt i beskrivelser av fisker om å bruke kokosnøtt...

spørsmålet mitt er: skal jeg lissom legge en hel kokosnøtt i akvariet?
hvordan er det dere gjør det? dere som faktisk har anbefalt det???
Inaktiv bruker
lag lite hull i nøtta, jeg brukte en korkopptrekker og lagde hull i "øyet", og hell ut kokosmelken.
så sager du over nøtta på ett passelig ste, ja du må bruke sag på disse nøttene, sånn at du selv syns det kan bli en fin hule. jeg delte min på midten, da den var ganske stor, så sagde jeg ut en "åpning" i den.(jeg satte den sånn at den store åpningen jeg fikk når jeg delte den på midte, stod nedi sanden i akvariet mitt).
så tar du ut ALL kokkosen inni.
ta så å kok nøtta, for å få av de "hårene" som sitter utenpå, og du får også ut en del av farge stoffene som ellers kunne ha missfarget vannet ditt.
håper dette sa litt om åssen dette gjøres, jeg er ikke en av de som har anbefalt kokosnøtter før, men gjør det gjerne nå, og har selv flere kokosnøtter i akvariet mitt.
mange dyrebutikker selger også kokosnøtthuler i butikken, så du bare trenger å lage inngangen på.
Vær obs på at det kan bli trøbbel. Les denne tråden fra noen dager tilbake "Hjelp! stor gibbi sitter fast i kokosnøtthule!!!!" og så kan du revurdere om kokosnøtt er tingen for deg. En blomsterpotte er f.eks. like fremmed/feil i de fleste biotoper som en kokosnøtt. Og den kan du enkelt knærte hvis favorittmallen blir sittende fast. Blomsterpotter i terracottaleire får du i mange størrelser slik at du kan bytte ut etterhvert som fisk blir større.
Tin Phan
spørsmålet mitt er: skal jeg lissom legge en hel kokosnøtt i akvariet? hvordan er det dere gjør det? dere som faktisk har anbefalt det???


Nei, man legger da ikke en hel kokosnøtt i akvariet Hva skal fiskene gjøre med den?

Det skal være tomme og uthulede kokosnøtter.

Man deler en kokosnøtt i to, fjerner kokos og kokosmelk, koker den ren for den fete kokosen, og så lager man en åpning til hulen. Enten på toppen av hulen, eller på kanten slik at åpningen blir en halvmåne når hulen står på bunnen. En åpning på kanten (halvmånen) er best synes jeg. Men det avhenger nok litt av hva slags fiskearter den er ment å brukes av også.

Slik kan det f.eks. se ut. Du ser en halv kokosnøtt bak disse to fiskene, og denne har åpningen på toppen:
[External Image]

Og her er en annen variant, den jeg liker best, med huleåpningen på kanten slik at åpningen er mot sandbunnen. Det vokser litt javamose på denne, ser du.
[External Image]


Tilfeldig bekjentskap
© Susanne
Reklame for plussmedlemskap