Dekorasjoner i plast

Har kjøpt meg en dekorasjon i plast. Det ser ut som en stor stein, med noen huller i. Jeg kjøpte den på Buster zoo i Oslo. Når jeg tok den ut av posen hjemme, så kom det en stank av plast fra den. Akkurat som en båt laget av polyester og glassfiber. Dette syntes jeg virket litt skummelt. Tok den så i dusjen og skyllet den grundig i varmt vann, og så i kaldt vann. Men den luktet fortsatt. Satte den så i akvariet. Jeg har ikke sett at fiskene har blitt dårlig av dette. Men kan det være bra tro? Er dette trygt? Produktet var visst av Polsk fabrikat. Jeg tenkte jeg skulle ta å påføre den et strøk med klar epoxy, for å forsegle den. Er det nødvendig tro? Jeg husker ikke navnet på produktet, men de hadde mange bakgrunner også. Dekorasjonen er ellers ganske fin.
Hadde samme problemet med noen plast"fjell" jeg kjøpte. De stinket lakk/glassfiber. Jeg vasket de godt og puttet dem i karet. Har gått helt fint. Vil tro produsentene av akvarieting lager det i giftsikkert materiale.
Det finnes masse på markedet som er til amfibier. Disse er ikke beregnet til akvarie men kan faktisk ligne på mye av det som selges til vårt bruk. Så lenge du vet det er at det du har kjøpt er til fisk og ikke amfibier vil jeg tro du er trygg.
Dekorasjonen er for akvarie bruk. Den har stått i karet, i over en uke nå. Ingen døde fisk så langt. Men skulle jeg fått servert drikkevann, fra en beholder med slik lukt, ville jeg sagt nei takk. Og når du da skal svømme/leve oppi det....... ja. Men fisken ser frisk og fin ut den. Oppfører seg normalt også. Så jeg får se hva jeg gjør, etter hvert.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap