Spørsmål ang bygge lystopp

Har funnet ut at 200L min skal få seg nytt topplokk.
Målene på kanten 100,5 x 40 cm. Det jeg lurer på er hvordan jeg bør bygge den med tanke på kondens. Kjedelig hvis det renner ned på utsiden at karet.
Noen lure tips?
Er første gang jeg begir meg ut på sånt. Lest meg til tips om matriell, men hvilket armatur bør jeg velge? og hvor mange lysrør?
Har noen planter, og vil jo at de skal ha det bra også...

Slenger med et bilde av karet. Ikke så pent, men det viser da hvordan det ser ut...

Hvis du lar kanten på armaturtoppen stikke litt ned for kanten på innsiden av akvariet, så burde kondensen renne ned i karet igjen. Eventuelt legge litt akvariesilikon på underkanten av armaturtoppen, som en pakning mellom toppen og karet. Silikonen må smøres på armaturtoppen, og så vente til silikonen herder. Så slipper du å lime toppen og karet i sammen....

Lykke til med prosjektet
Ok. Kan prøve det..
Når jeg kommer meg igang med dette, så blir det nok mer spørsmål..
Jeg lurer på om det er lurt med den silikon stripen Hakke forslo? Det blir nemlig mindre lufting mellom akvariet og lystopp. Da blir det enda mer kondens?
Hei.

Jeg holder selv på å bygge en topp til min 200 liter Akvastabil. Jeg valgte å bygge i rustfritt stål, da jeg ikke ville ha baderomsplate/aluminium ( var redd for at bly tilsetting skulle smitte over i vannet). Jeg valgte også og ha en skjøtefri sammenkobling ved å bruke silikon som festemiddel. Dette fungerte til en viss grad, men er avhengig av at du har litt utstyr til å støtte det opp med, så vist du mangler verktøy ville jeg anbefale poppnagler eller skruer.
Vil du vite mer kan du se på min offisielle akvarietråd. Der har jeg lagt inn noen arbeidstegninger og bilder under montering.

Meld i fra om du vil vite mer
Lykke til.

Htd
Jeg valgte å bygge i rustfritt stål, da jeg ikke ville ha baderomsplate/aluminium ( var redd for at bly tilsetting skulle smitte over i vannet).

Hvor kommer så dette "blyet" inn i bildet? Mener du at aluminium og baderoms paneler inneholder bly? Aluminium lar seg ikke blande med bly. At baderoms paneler inneholder bly, virker heller tvilsomt. Hva mener du med dette? Dette virket litt rart.
Hei igjen.

Det jeg mener er at bly kan bli brukt for å redusere friksjon ved bearbeiding. Jeg mente ikke at baderomsplater inneholder bly, men at der er aluminiumsplater som kan inneholde bly. (Ref DIN)
Blikkenslageren kunne heller ikke garantere innholdet i platene, derfor valgte jeg å bruke rustfritt stål, da han hadde brukt det på tidligere akvarium oppdrag for messer.

Grunnen jeg gikk vekk fra baderomsplater, var rent estetisk. Siden dette akvariet er midt i stuen, ville jeg ha noe som blendet inn med resten av møblementet.
Tilfeldig bekjentskap
© Joachim Knaack
Reklame for plussmedlemskap