Oppstart av lite akvarium

Hei, jeg skal starte opp ett mindre akvarium, ca 50 liter. Har tidligere hatt både 120 0g 63-liter, så litt spennende å se om jeg får til det lille. Men i den forbindelse lurte jeg på om jeg burde ha en større pumpe enn volumet skulle tilsi. Har Fluval 1+ nå som rekker til ca 50 liter. Fluval 2+ rekker til 90 liter. Blir dette for voldsomt tror dere? Har hatt god erfaring med større pumpe i de større akvariene, men er mer usikker på små forhold.
Og så vil jeg samtidig be om tips til gode, driftsikre varmekolber på ca 20 cm eller kortere.

På forhånd takk
Jeg ville helt klart gått for en fluval 2+. Kjørte en periode en fluval 1+ i ett 25l, det ble ingen storm i det karet for å si det sånn.

Det er alltid greit å halvere det produsentene sier med tanke på antall liter. Det sies at det er målt uten filtermateriale. Og når filtermateriale blir mer og mer tett så blir det jo bare enda mindre sirkulasjon.
Ja, det va det jeg regnet med skjønner du =)
Da skal jeg nok gå for ett bytte av pumpe, må jo ha litt vind i finnene vettu
Jeg satt faktisk inn ett fluval 3+ i etter 54 liters kar, det går greit, sålenge man skrur ned gjennomstrømningen. Problemet med disse er at de forbasket store i forhold til karet Men det går akkurat (Kan ikke bygge om filteret med blåfilter, da bunnen står helt nede i grusen)

Så ja, en 2+ bør gå helt fint, og 1+ er nok alt for lite (etter min mening)
Har bytta pumpe, men gikk for Eheim sin denne gang, større og visstnok bedre =) Men nå er det varmekolben som forvirrer igjen da. Når jeg spurte om evt kortere typer fikk jeg beskjed om at jeg kunne stikke den godt ned i sanden istedet hvis den var for dominerende, eller jeg kunne grave den ned, dette har jeg aldri hørt om, noen meninger ?Jeg mener å ha lært at den ikke skal noe særlig i kontakt med bunnlaget, men kanskje dette er noe nytt.
grave ned syntes jeg høres rart ut. Det må jo være sirkulasjon rundt pumpen for at alt vannet skal bli varmet opp. Hvis den er under grusen så blir jo bare den nærmeste grusen med vann varmet opp.

Jeg ville nok heller satt den litt på skrå. Men det kan nok kanskje gå å grave ned tuppen på den hvis det ikke er for mye.
Du får kjøpt kortere typer, hvis du sjekker litt rundt i butikkene eller på nettet finner du helt sikkert noen som selger dem.

Jeg har en 25W som er ca 20 cm høy, passer perfekt til 22 literen
Ja, jeg får nok lete litt på nett, synes varmekolben blir dominerende i sånt lite kar. Informasjonen om å grave den ned fikk jeg av betjeningen på dyrebutikken, men denne virket ikke så bevandret i akvarieverden. Takk for svar = )
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap