Medisin + bytte av vann

Hei.
Har skrevet her før, men ingen svarer meg, og nå haster det litt.
Fiskene går på medisin for hvitprikk, men jeg har høye nitrittnivåer og må bytte vann hver dag. Medisinen er nå på dag 3. Fra dag 3 til 6 skal jeg ikke ikke gi dem medisin, mens på dag 6 skal jeg gi medisin igjen, men når jeg bytter vann, vil det ikke påvirke medisinens virkning? Vet ikke hvordan jeg skal gjøre det..
Hmm.

Den var ikke helt lett. Spørsmålet er om du er avhengig av å ha riktig mengde medisin i karet når du dag 6 skal gi mer.

Det jeg ville gjort er å skiftet f.eks. 50% vann sammen med en god slamsuging på dag 3 og 5. Du fyller så på med vann og doserer inn halve mengden av medisiner som du hadde sist gang.

Så du syns jeg skal tilføre det jeg tar ut på en måte, selv om jeg ikke skal tilføre medisin de dagene? For det jeg tenkte var at man er avhengig at det er en viss mengde medisin i vannet, siden man skal gi 1, 2, 3 og så igjen på dag 6. Hvis jeg kun bytter vann, forsvinner kanskje effekten av medisinen.. Og nå har jeg tilført medisin for hvert vannskifte.
Skal man medisinere i det hele tatt når man har nitritt da?
Kampfisk
Skal man medisinere i det hele tatt når man har nitritt da?

Hvis man har hvitprikk og ikke kan/vil bruke varmekuren har man vel ikke noe valg ?

ninuska_
Så du syns jeg skal tilføre det jeg tar ut på en måte, selv om jeg ikke skal tilføre medisin de dagene

Ja, jeg mener at du bør tilføre igjen for å være på den sikkre siden. Uten at jeg vet hvordan medisin du har (tror det er sera) så finnes hvitprikk i 3 stadier. Siden du ikke skal medisinere i disse dagene vil jeg tro at de forventer at parasitten er i stadie en hvor den ligger i bunnlaget og venter på å bli "klekket" . Det er ikke mulig å drepe parasitten i dette stadiet. Derfor skal du sikkert vente i noen dager for å så medisinere når den mest sansynlig er på jakt etter en ny vert.
Medisinen er Prozin (something) fra Waterlife.

Burde jeg se en bedring på fiskene allerede nå? Jeg ser litt bedring i adferd, kampfisken er oftere ute fra hulen sin og den har spist (jeg prøver å mate minst mulig) De har fått noe mindre prikker på seg, men alle er ikke borte. Etter det jeg har forstått, så forlater parasitten verten og gjemmer seg i bunnlaget, hvor den begynner å dele seg, så dette betyr at den ikke blir drept så lenge den er på fisken (?) Og.. i tilfelle at alle parasittene ikke blir drept, kan den angripe fisken igjen etter at kuren er endt?.. Jeg bare lurer, for jeg lurer på om fisken blir helt fri for hvitprikk. Og hvis den ikke blir, om jeg skal gjenta medisineringen.. Ja, mange spørsmål på en gang
Du må gjenta til du ikke ser flere prikker. Og gjerne litt etter at siste prikk er forsvinnet, for som du sier så ligger de litt i bunnlaget. Men se hva det står på medisinen din.

At fisken din begynner å bli mer aktiv og spiser mer er bare ett godt tegn

Du er ikke garantert at du ikke får noen hvite prikker igjen etter endt kur. Da må du starte opp på nytt. Men forhåpentligvis så får du tatt knekken på det første runde.
Problemet er at det ikke står så mye på flasken, jeg følte at jeg måtte gjette meg til det meste, det står bare når kuren skal brukes og hvor mye som må brukes. Bør jeg vente et par dager før jeg begynner samme kur igjen (hvis prikkene ikke er borte) eller skal jeg starte på den med en gang?
Jeg ville fortsatt/startet så lenge prikkene er til stede.
Ja. Et siste spørsmål: Nå døde den siste platyen.. Bare kampfisken igjen. Jeg lurer på om jeg skal flytte han til den lille bollen han bodde i før, eller om han skal bare bli i det store akvariet?... Hva ville vært best for han? Med tanke på både sykdom og nitritt..
Tja.

Du burde fullføre medisineringen i det karet han er i nå. Parasitten er jo der. Hvis ikke så må du vente med å tilføre ny fisk til parasitten er utdødd. Vet ikke hvor lang tid det tar, men tror ikke den kan overleve uten vert.

Hvis du flytter så må du også fortsette medisinering i det lille akvariet du flytter han til.

Det er vel litt avhengig av hvor akutt nitrittproblemet er.
Jeg skal fortsette med medisineringen uansett, men tenkte at hvis jeg flytter han, så kan jeg hvertfall spare han for nitrittforgiftning mens han er syk i tillegg, med tanke på at det er enklere å holde det i sjakk der. Har aldri hatt noen problemer med han i den lille bollen, så hjertet mitt er tungt for at jeg har utsatt han for dette nå..

Det store akvariet har jeg tenkt å la gå med pumpe på og alt, bytte vann regelmessig, og når det er fritt for nitritt, tilføre fisk Jeg får jo medisinere karet uten fisk også :P
Nei, platy lever.. Den bare.. så død ut :p Og nitritten er nede til 0,2 ca.. litt under dette også. Prøven er gulaktig. Før var den kun rosa (mistet det arket man ser på hva verdien er). Vet det er mye, men det går nedover
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap