Hvor lenge medisinere mot finneråte?

Jeg var så uheldig å få finneråte med noen nyinnkjøpte regnbuefisk i 260-litern..

Dette har jeg aldri hatt, men er 99% sikker på diagnosen etter å ha studert karet i et par dager. Startet medisinering med Esha 2000 igår etter å ha lest endel på forumet. Ga dose 2 i dag. Lurer på om noen vet hvor lenge jeg skal medisinere med Esha? Det rådes jo ofte til å medisinere til symtomene forsvinner, men det er jo ikke så enkelt med finneråte da de finnene som er skadet antagelig bruker litt lenger tid på å gro ut igjen, hvis de gror ut igjen da...? Mot prikkesyke anbefales jo gjerne lenger medisinering enn de tre dagene (hvis jeg ikke husker feil) som står på pakken, og lurer på om dette er tilfelle med finneråte og Esha 2000 også?

Er dette vanskelig å bli kvitt? Er risikoen stor for å miste fisk? (jeg har nemlig masse fisk jeg er veldig glad i det karet...) Tenkte når jeg puttet oppi de siste fiskene at nå var det fullt her, og ikke noe mer skal oppi det karet før etter naturlig avgang, men det var jo ikke så bokstavelig ment da...!!

Er takknemlig for svar og råd.

P:S Til alle dere som har kjøpt snegler av meg, kan jeg berolige med at de går i et annet kar helt uten symptomer! Og der fikk jeg et spørsmål til...: kan snegler bringe slik smitte...? (prikkesyke, finneråte etc)

Vennlig hilsen Lene.
Hvis jeg ikke huser helt feil, står det på den medisin pakken at man skal medisinere i 3 dager. Mange dråer 1 dag, halve dosen 2 dag, og enda mindre 3 dag. Håper fiskene blir bra og at de klar seg de du har i karret.
Takk for det

Ja vet at det står tre dager, men som jeg skrev, anbefales det ofte å medisinere lenger ved andre sykdommer, og lurer på om det er tilfelle for finneråte også?
Bumper denne jeg...
Tar meg den frihet å bumpe denne, siden jeg i dag har medisinert på tredje dagen, og har flere spørsmål i tillegg som ingen enda har svart på..

Takknemlig for svar!)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap