Forskjell - eheim 2026 vs 2028?

Er det noen her som har god peiling på Eheim proII 2026 ÓG 2028?
I flg. reservedelsoversikten så er det samme pumpehus, impeller og slikt på dem, men hvorfor er da det oppgitt pumpeytelse på henholdsvis 950l/t og 1050l/t? Det skulle jo vært det samme? Et kjapt søk på nettet ledet meg til dette innlegget:
som sier:
Although Eheim lists the filters as having two different flow rates they have the exact same motor driving both of them. The only real difference is the amount of media they can hold. The 2028 holds 3 baskets and the 2026 only holds 2. ...


Er det noen som kan bekrefte/avkrefte påstanden? I tillfellet; hva vil 'bøtta' til 2028 og en ekstra kurv koste løst? (og hvor?)
Apollyon
Er det noen her som har god peiling på Eheim proII 2026 ÓG 2028? I flg. reservedelsoversikten så er det samme pumpehus, impeller og slikt på dem, men hvorfor er da det oppgitt pumpeytelse på henholdsvis 950l/t og 1050l/t? Det skulle jo vært det samme? Et kjapt søk på nettet ledet meg til dette innlegget: [URLBLOCK1] som sier: [quote]Although Eheim lists the filters as having two different flow rates they have the exact same motor driving both of them. The only real difference is the amount of media they can hold. The 2028 holds 3 baskets and the 2026 only holds 2. ...


Er det noen som kan bekrefte/avkrefte påstanden? I tillfellet; hva vil 'bøtta' til 2028 og en ekstra kurv koste løst? (og hvor?)
Filtervolum og pumpeytelse er den store forskjellen. Kan anbefale webzoo.net. Rask ekspedering, meget god service. Løse kurver har jeg aldri sett etter, og langt mindre kjøpt. Finnes det på det åpne markedet ?
Her har du annonse fra Web Zoo for begge pumpene:
Eheim Pro II-2026Utvendig filter for plassering under eller ved siden av akvariet, toppen av filteret må stå lavere enn vannflaten i akvariet. Filtersirkulasjon: 650 l/t pumpeytelse: 950 l/t. Filtervolum: 4,9 liter. Dimensjoner: 333x210x210 mm. Anbefalt for akvarier inntil 350 liter. Løftekraft inntil 2,0 meter vannsøyle. Slange dimensjon på trykk og sugesiden er 16/22 mm. Filtermediene legges i 2 løse plastkurver som enkelt kan tas ut for rengjøring. Filtersubstrat er inkludert. Filtret leveres komplett med innsugsrør, slanger, strålerør, fester etc.

Eheim Pro II-2028 - Utvendig filter for plassering under eller ved siden av akvariet, toppen av filteret må stå lavere enn vannflaten i akvariet. Filtersirkulasjon: 750 l/t pumpeytelse: 1050 l/t. Filtervolum: 7,3 liter. Dimensjoner: 415x210x210 mm. Anbefalt for akvarier inntil 600 liter. Løftekraft inntil 2,0 meter vannsøyle. Slange dimensjon trykk og sugeside er 16/22 mm. Filtermediene legges i 3 løse plastkurver som enkelt kan tas ut for rengjøring. Filtersubstrat er inkludert. Filtret leveres komplett med innsugsrør, slanger, strålerør, fester etc.

Klikk på linkene så kommer du til opprinnelige annonser.
Teknisk
det har bare med kapasiteten å gjøre. hvet ikke hvor stort akvariet ditt er, men velg den du har råd til, jo større jo bedre. 2028 takler bedre større mengder vann en 2026.
Det stemmer at 2028 har 3 kurver og 2026 har 2 kurver ja..
effektiv og flotte pumper begge 2.. men 2028 er jo større, og jo større jo bedre!
Hvorvidt og hvor du får kjøpt 2028 med bare 1 ekstra kurv, aner jeg ikke..

disse pumpene er forresten helt utrolig stillegående! har en 2028 på soverommet, og en 2026 i stua.. hører de ikke med mindre man lytter etter de og er nærme!
Eheim nummer for filterkurv til 2028 er: 7480650
For "bøtta": 7676020
Kjøpes feks her: England
Du kan også få norske butikker til og bestille dette til deg

Ser en HER så ser en at forskjellen utenom filterstørrelsen ser ut til og være at 2026 kjører 50Hz mens 2028 kjører 60Hz og dermed også gir forskjellig pumpekapasitet..
Skal ikke si det 100%, men er rimelig sikker på at 50/60Hz kun har med hvilket land det brukes i. I norge har vi 249V/50Hz strøm
Inaktiv bruker
mener usa bruker 110V/60hz uten att jeg skal si noe alt for sikkert

EDIT, litt leting på nett, ga meg litt info, det viser seg at det varierer egentlig ganske mye i dette med volt og hz rundt om, hz er enten 50 eller 60, mens volten er noe helt annet, der varierer det ganske mye.
om noen vill se, så står det i den linken hva somer i hvilket land, man bør egentlig passe litt på, er ikke bare å koble ting man har kjøpt i ett annet land, rett inn i kontakten i hvilket som helst land. nok om dette nå, denne tråden omhandlet ikke strøm og elektrisitet.
Takk for mange svar, men om jeg formulerte meg dårlig, så prøver jeg på nytt: Når man evt. skal handle reservedeler til disse to pumpene så får man akkurat det samme pumpehodet. Dvs, nummeret på pumpehodet er 1328, enten det er til 2026 eller 2028. 50/60Hz har ikke med pumpestyrken å gjøre, men frekvensen i strømnettet. I Norge er det 50Hz.

Jeg har to 2026 (begge kjøpt på webzoo, som jeg stort sett er meget godt fornøyd med), og tenkte derfor at en grei oppdatering vil være å bare bytte bøtta og kjøpe en ekstra filterkurv til den ene. Fra utlandet vil jeg kunne få dette for rundt 800,- Takk for link Skorstein Fant det litt billigere på aquaristikshop.com
I følge delelista vil denne pumpen da være kliss lik 2028.

Edit: i praksis vil det si at jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte 2028 da jeg i stedet kjøpte 2026 i desember, men det var bare 2026 på lager den gangen.
Ja, det var vel slik jeg forstod spørsmålet ditt, men lurer fortsatt på hvorfor pumpekapasiteten er forskjellig?
En forklaring kan jo være at den har mer vann og ta fra i en stor "bøtte". Kapasiteten måler de jo uten filtermedier, så jo mer vann i systemet desto mer kan en pumpe i timen?
Den eneste logiske forklaringen min iallefall.
Merkelig at den bøtta skal være så dyr, men er vel kanskje for at folk ikke skal kunne kjøpe 2026 billig og bare oppgradere slik at den blir lik 2028. Få hadde kjøpt 2028 da.

(Ps: I dag er det siste dagen hos koiplex de har -25%. Da får man en Eheim 2028 til 1871.25,- og en 2026 til 1462.50,- Billig det.)
Du er nok inne på noe der



Skorstein
(Ps: I dag er det siste dagen hos koiplex de har -25%. Da får man en Eheim 2028 til 1871.25,- og en 2026 til 1462.50,- Billig det.)
Det er kun på lagervarer, og pumpene er desverre ikke på lager.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap