Aphysemion australene min dør.

Jeg hadde en trio av denne fisken, plutselig bel dene hoa slapp og la seg oppe med inntaket ril filteret, neste dag gjorde den andre hoa det samme, to dager senere var begge døde. Noen dager etter det hadde hannen samme oppførsel, fant han i dag død hengende i pumpeinntaket.vfargen på fiskene var frisk og fin, ingen tegn på sykdom.

Har skiftet vann 30% daglig siden hoene begynnte å bli slapp.
dette er et juwel kar på 54 liter, PH er 7, No3=0, amoniakk er 0, GH=3, No2 er under 0,3 (har bare tetra tester) fargen på vannprøven var lysegul. Temperatur i akvariet er 25 grader.
Forer en gang om dagen med sera flakfor og de får røde mygglarver ca 1 gang i uken.

De gikk sammen med 5 Sherry Barber, 6 Otto, 7 Kuhlli ål og et ukjennt anntal eplesengeler.

Hoene ble kjøpt ca to uker før de døde, hannen ca en uke før han døde. Alle de andre fiskene spiser godt og er frisk og fin.
Hva kan dette være siden er ikke viste tegn til sykdom før de ble slapp?
Verdiene er litt utenfor trivseltemperatur for disse, men ikke nok til at de skulle ta kvelden av den grunn.

Kjøpte du de på butikk eller privat? Tenkte mest på om det kunne vært gamle individ. De har vel en levealder på rundt 2-3 år vil jeg gjette på.

Høres ut som et lite mysterium egentlig siden de ikke hadde noen symptomer og ingen av de andre fiskene er blitt syke.

Forhåpentligvis stikker noen innom med litt mer kunnskap enn jeg har når det gjelder denne arten.
Hvis du kjøpte fra dyrebutikk er det god sannsynlighet for at de rett og slett er av svært dårlig kvalitet. Det er hvertfall slik her at leverandøren til dyrebutikkene er kjent for svært dårlige killier, og det har jeg opplevd selv også. Kjøpte en gruppe i fjor, og har nylig måttet avskrive alle sammen av diverse grunner. Sykdom, misdannet, feil farge etc.
Kjøpte de i butikk, var inne å snakke med de, fikk med meg 3 nye hjem, så får bare håpe på det beste.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap