Forslag til tanganyik?

Akvariet er på 220 liter. ca. 80 cm høyt, 100 cm bredt.

Hvordan ville dere satt sammen fisker i et slikt akvarie.

har per dags. dato 5 palettchiklider gående, og vil fortsette å ha de.

Så må ha arter som går overens, men kan ha en art om det skulle vært det beste. (har et annet akvarium til palettene om det skulle være nødvendig)

Det er hovedsakelig et tanganiyka- biotop.
Prøver igjen, jeg leste ikke godt nok.. :p

Om du vil ha tanganyika bør du nok flytte palettene til det andre karet (regner med at det ikke er 10 literen :p). Palettene vil helst ha lav PH og bløtt vann, mens tanganyika skal ha høy PH og hardt vann (Høy GH). Så disse vil ikke kunne gå sammen pga vannverdier.

Hva slags tanganyika du kan ha har jeg ikke peiling på, det må nok noen med mer detaljkunnskap svare på
Paletter kan gå i Ph fra 5-8. så kan fin gå sammen med malawi (og tanganika.) Selv har jeg de sammen med malawi. ph 8. Tanganika skal jo gjerne ha ph op mot 9 og høy GH. så der må det jo vurderes og se vannverdiene ann.
At de står i ph 5 - 8 i basen er bare standardverdier.

Paletter kommer fra helt andre vannsystem i Afrika enn det malawi og tanganyika gjør, og skal rett og slett ikke ha så høy PH og GH som de andre skal ha.

Tøyer en grensene, og legger seg mot maks av det palettene skal ha, og mot minimum av det tanganyika skal ha, kan det gå, men jeg fatter ikke hvorfor en skal måtte ha fisk sammen som gjør at en må lage kompromiss for begge to, når det er mulig å ha de i to forskjellige kar.

Og skulle noen argumentere med at de fleste paletter er født i fangenskap, og sånn sett kan ikke vannkvalitet helt sammenlignes med det en VF fisk har hatt, så er jo uansett norsk kranvann mye nærmere lett surt og bløtt, enn hardt og alkalisk.

Kan jo også legge til. Palettene kommer fra Nigeria, og et søk på biotopen viser jo at de fiskene som lever i samme område skal ha lett surt og bløtt vann.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap