Oppdret på kuhliiål?

Inaktiv bruker
Hei er det mulig å få oppdret på kuhliiål?
har fremdeles tilgode å høre om noen som har greid å drette disse, så tror nok det er meget vanskelig.
Inaktiv bruker
Det var det jeg så i fiske basen også, det var ingen registrerte oppdrett der, men hva er grunnen for at det eventuelt ikke går? de må jo formere seg på ett vis, i hvertfall ute i det naturlige, så da burde det jo egentlig latt seg gjøre, bare man kunne fått en eterligning av deres naturlige forhold, som er god nok vell og merke.
er jo mange fisk som det er generellt vanskelig å drette i fangenskap.
neontetra, prakbotia, otto, etc. det går nok an, men jeg vet ikke om det er verdt strevet :p jeg aner heller ikke hva som trigger kuhliene, men så vidt jeg vet er det meste av kuhlii på markedet viltfangede
Inaktiv bruker
Hvet det er mange som virkerlig er vanskelige å drette. Kraber er jo "umulig" siden de føder larver som bare "svever" i vannet. men må da vær en eller annen som kan noe om kuhliiåler og formering her? er jo så mange flinke akvarister her inne, får bare vente og se om noen komme rmed ett svar som jeg kan bli fornøyd med hehe.
Du kan prøve å google. Det er vel registrert oppdrett i akvarium på kuhlii, men usikker på om noen her på AF har gjort det.

Men enkelt er det ikke, og det begynner i det minste med et rent artskar. Eggene deres er grønne, og legges i vannoverflaten. Hannen og hunnen svømmer helt inntil hverandre oppe i vannoverflaten, og eggene legges & befruktes der. Husker ikke om eggene festes til flyteblader etter hva, men det er det jo mulig å sjekke.

Men artskar er hvertfall starten, og korrekte vannverdier kombinert med god fóring. Er det andre fisk i karet kan det stoppe de fra å leke, og om de så leker, vil mest sannsynlig eggene spises.
Har lest en artikkel om emnet på engelsk jeg fant via google. Som ElinH sier, så er artskar en nødvendighet. De leker øverst i karet, og en spesiell oppbygning av akvariet var visst nødvendig med "etasjer" oppover som samlet opp egg. For åla spiser alle de kommer over..
Her er en artikkel:
ARTIKKEL
Og fra en annen side: Systematic or planned breeding from what I can found has not yet been achieved, but there are many reports of spontaneous breeding in the home aquarium. It has been said that the pair will closely intertwine at the water surface and scatter the eggs over the area. Females carrying eggs are said to become obese as spawning approaches.
Det er ihvertfall ikke helt umulig. Her noen nyfødte små åler, bare noen dager gamle, her er de 3-4 uker gamle og her 6-7 uker. Søte ikke sant
Inaktiv bruker
å se sånne bilder/video Tante Astrid er jo som å be om å få oppdrett på hjernen, så nå blir det vell å prøve å tilpasse ett kar for dette, må bare finne ett passende kar først, synd at selskapskaret på 540liter. allerede har så "mange" innbyggere(karet er ikke stått mer enn 12-15dager, men måtte ta over noen fisk fra noen andre, å nå lever 3 palett siklider,to små og en voksen, 10 platty,to små scalare,en gibbiseps, 4 metallpanser maller og 3 huhliiål), ellers skulle jeg ha innreda det til de. Noen som har noen mening om hvor stort kar khulii bør ha? sånn at jeg hvet hvor stort jeg skal se etter.
Står ganske inngående hva du må til med i linken som Skorstein la inn. Den eneste artikkelen jeg har funnet som kommer med opplysninger om oppdrett på denne arten.
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Står ganske inngående hva du må til med i linken som Skorstein la inn. Den eneste artikkelen jeg har funnet som kommer med opplysninger om oppdrett på denne arten.


Det kan godt være den artikelen er bra på dette, men jeg er ikke bra på den artikkelen(les. dårlig på engelsk), men skal se om jeg ikke får oversatt den.

EDIT. da var den vist oversatt:
Blir alltid litt morsomme sammensetninger av ord i slike oversettelser, men det meste er vel forståelig. Lykke til med utfordringen
Inaktiv bruker
Tante Astrid
Blir alltid litt morsomme sammensetninger av ord i slike oversettelser, men det meste er vel forståelig. Lykke til med utfordringen :)


joda, blir litt som i den tråden der hvor dere diskuterer oversettelser på tv/film hehe, men er fullt ut mer forståelig for meg, enn engelsk.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap