Avleggere av vanlig sverdplante

Hei!
Ønsker nå å beplante hele bakveggen i Cory-akvariet mitt med vanlig sverdplante. Jeg har for øyeblikket 1 ganske stor sverdplante (se denne videoen av mitt kar) som jeg kjøpte hel i butikk, dvs. ikke som avlegger.
Hvordan tar jeg avlegger av denne og hvordan planter jeg de?

Mvh,
Tom-André
Det kan du ikke gjøre. De setter avleggere selv når tiden er moden for det. De sender ut en lang stengel, og det er i enden av denne den første avleggerplanten (mini-mini sverdplante) dukker opp. Stengelen forlenges, vokser videre, og med jevne mellomrom bortover stengelen dukker avleggerplantene opp. De setter røtter der de henger, og når de har fått en passelig størrelse og litt rot-tråder, kan de knipes av og plantes et annet sted.

Du må altså vente til sverdplanten din selv finner det for godt å formere seg. De gjør det med jevne mellomrom hos meg.
Slik ser disse stenglene med avlegger ut hos sverdplanter.
Har markert en sånn avleggerstengel med pil på bildet.
Jeg synes det virker som om sverdplantene må ha en viss alder før de setter slike avleggerstengler. Ca et år virker det som, etter planting i nytt kar.





[External Image]
Ok, takk for raskt svar
Jeg fjerner "dårlige" blader med gjevne mellomrom. Er dette noe som hindrer avleggerprosessen?
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap