Slapp sebrafisk

Jeg er ny på dette området, men forsøker å skaffe meg så mye informasjon som mulig og bruker akvaforum.no flittig.

Jeg har ett 180l Juwel som er igangsatt med sand, planter, røtter og noe gørr fra ett annet akvarium for 4 uker siden. Har siden byttet ca 1/3 av vannet hver uke.
Kjøpte fisk etter 3 uker (10 Sebrafisk, 10 Moskitotetra og 4 Ancistrus maller) og satte de ut etter ett par timers akklimatisering i posen fra butikken. De var litt stresset i starten, men slo seg til ro etter ett par timer.
Jeg tar delvannsbytte (1/3) karet fast hver uke og måler nitritt og PH annenhver dag. Nivåene har ligget på NO2 på >0,1 og PH på 7,0.

Verdiene har altså vært bra inntil for 3 dager siden. Nitrittvinået lå plutselig på ca 0,4. Jeg tok delvannsbytte (1/3) og har fortsatt med det hver dag. Nå er nitrittnivåer på 0,1 - som er godkjent, vel? Filteret vasker jeg ikke, men dypper de forsiktig i en bøtte med akvarievann.

For 2 dager siden oppdaget jeg at en av Sebrafiskene var slapp og oppførte seg rart. Den ville gjemme seg på bunnen eller bak en av plantene. Når den beveger seg er det unaturlig, rykkvis og i ring.

Jeg har sett etter om det kan være noen tegn til sykdom på fisken som f. eks. hvitpikk, men kan ikke kjenne igjen sympomene slik de er beskrevet. I fht de andre fiske, er denne mindre og har en ryggfinne som er mer gjennomsiktig enn de andre sebrafiskene. Den har heller ikke en lys stripe ytterst på ryggfinnen som de andre har.

Er det noen som kan hjelpe meg med å stille en diagnose på hva som kan være galt?
Slapp sebrafisk
Jeg har tatt bilde av fisken som "sliter litt". På bilde kan det tydelig sees bloduttredelse eller sår på venstre gjelle. Noen som hvet ha dette kan være?
Jeg gjetter på at den økte mengden med nitritt skyldes at du har satt inn altfor mange fisk på en gang slik at filteret ikke har rukket å tilpasset seg den økte belasningen. Hyppige vannbytter og redusert fôring en stund burde rette på det. Hvilket filter har du i karet? Har du målt andre verdier?

Veldig vanskelig å se ut fra bildet hva som kan være galt. Om den har skrapet seg opp eller om det røde gjelleområdet skyldes parasitter eller annet blir bare gjetning. Hyppige vannbytter (30% daglig) er grei førstehjelp frem til du finner ut av hva det kan være.
Slapp sebrafisk
Takker for svaret!
Det virker som den slappe sebrafisken har kommet seg noe, men svømmer forsatt i ring/nedover. Den har også fått litt medfart av sine kollegaer siden den ikke er så rask som de andre og mistet litt av halefinnen (1x1 mm). Den røde gjellen har fått tilbake sin normale farge. Jeg konkluderer så langt med at den har fått en skade og er på bedringens vei.

Siden jeg er fersk på området, har jeg fulgt rådene butikken har gitt meg med igangsetting og innkjøp av fisk. Det at du sier at det er "altfor mange fisk" er nytt for meg - antallet fisk jeg satt ut, er anbefalinger fra butikken (mulighens ett salgstriks?).

Når det gjelder nitritt har jeg bare hatt denne ene økningen. Jeg har byttet 1/3 del med vann daglig og har ett stabilt nivå på ca 0,075. Hvilke verdier er det viktig at jeg måler utover PH og NO2?
Bakteriene i filteret tilpasser seg mengden avfall. Når belastningen plutselig øker fra 0 fisk til mange så tar det en stund før mengden filterbakterier har økt såpass at det greier å ta hånd om den ekstra avfallsmengden. Derfor anbefales det at man etter innkjøringen setter inn bare litt fisk i gangen med en uke eller to imellom slik at filteret rekker å tilpasse seg. Mye fisk på en gang kan fort gi økt nitritt.

Til å begynne med er det nitritt og ph som er viktig å få oversikt over. Nitritt skal ikke være målbar i et innkjørt akvarium. Synes derfor det er merkelig at du enda har utslag etter så mange uker og i tillegg daglige vannbytter den siste tiden. Hva bruker du for å teste? Dråpe- eller strips? Merke?

Her kan du lese mer om vannverdier og her litt om oppstart av nytt akvarium. Selv så synes jeg at det i tillegg til nitritt og ph er greit å ha tester for kh, gh og nitrat. Liker også å ha test for ammonium/ammoniakk liggende i tilfelle noen av filtrene får stans over lengre tid (strømbrudd etc).

Godt å høre at sebraen begynner å komme seg igjen
Slapp sebrafisk
Jeg er enig i at det er merkelig at jeg fortsatt måler nitritt i vannet, selv om det ikke er mye. I skrivede stund der den på 0,025 og går det rette veien. Testene (PH og NO2) jeg bruker er dråpestester fra JBL. Noen anbefalinger på hvilket merke jeg skal velge på de andre testene?

Takker for linkene - mye bra lesing.

Begynner å bevege seg litt "off tipic" i denne tråden, men jeg håper dere holder ut...
Jbl er et bra merke. Tetra er også greit. Det eneste merket du bør holde deg langt unna er Prodac og selvfølgelig alle typer strips

Bra nitritten er i tilbakegang.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap