Hvilken mose er dette?

Kjøpte for snart ett år siden to typer mose. jeg hadde begge typer i samme kar til å begynne med, og aner ikke hva som er hva av dem nå.. det skal være taiwan eller juletremose, men jeg syns det meste ser så likt ut :p

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Det er nok javamose, eller signapore mose eller hva den heter nå. Juletremoser er tettere.
nja, javamose har jeg i to kar, og denne er annerledes.. nærbildene er tatt av noen få strå jeg dro ut av dotten.

her er ett strå fra den andre dotten jeg ikke er sikker på hva er. disse står nå i hvert sitt kar. mye alger på denne da jeg ikke har algespisere i dette karet.
[External Image]
Jeg har sett mange bilder av juletremose på nettet, og jeg synes definitivt det ser ut til å være det. Bildet her på AF er ikke representativt

Hvor tett den blir, avhenger selvfølgelig helt av hva slags lys og næring den får, og om det er f.eks. CO² tilsetting osv.

så, det jeg har bilde av i første post er juletremose? da må vel det siste bildet være taiwanmose da, med mindre det ble blings da jeg kjøpte de :p
Åh, nå ble jeg usikker.... jeg synes taiwanmose og juletremose er veldig like?
det syns jeg også... de er utrolig like i oppbygging :s
Jeg har juletremose i ett av mine kar, og det jeg har lagt merke til er at mens javamosen er like myk i "hovedstilken" som i de små utstikkerne, har juletremosen en hardere kjerne.

Når juletremosen vokser med lite lys blir den lang og tynn og likner javamose. Da har jeg brukt forskjellen i mykheten til å skille de to. Mulig dette kan hjelpe når du prøver å finne ut hva som er hva? (Har ikke hatt taiwanmose, så vet ikke hvordan denne er).

Du kan jo også forsøke å plante to ulikt utseende mosekvaster nært en lyskilde, da vokser de seg kraftigere og tettere og kan være lettere å skille.
javamosen er det eneste jeg er sikker på her, har det i rekekaret og asiakaret. mosen i post 1 står i 22 litern mens det enslige bildet lenger ned er fra 96 litern. men de to er altså veldig like. men 96 liters mosen ser ut til å ha mer utpreget "juletre" form på stilkene sine. men den er veldig algebefengt for øyeblikket, så kan ikke ta bedre bilder =/
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap