Finnråte

Hei jeg misstenker at den ene Platyen min har fått finnråte. Skal jeg fjærne denne fisken og hvor lang tid tar det for neste fisk å bli smittet. Venter på medisin,. Platyen har vært slik i 4 dager nå. Den ene side finnen er flisete og ryggfinnen klemmer han sammen. Klør seg mot alt og vil helst svømme i pumpestrømmen.

Hvordan har jeg fått denne sykdommen i karret,kan sykdom oppstå av seg selv. ?? Spør fordi at dette er den elste fisken jeg har og ingen av de nyinnkjøpte har symptomene? De nye har vært i karret i 1mnd uten problem.
Må innrømme at jeg har begrenset kunnskap om finneråte, men kan ikke huske å ha lest noe om kløe. Ville også trodd at det ville ha smittet til andre i løpet av 4 dager. Om du har bestilt esha 2000 så vil denne også ta seg av en del andre plager så forhåpentligvis blir du kvitt det uansett. Kan ikke si jeg greier å gjette hva annet enn finneråte det kan være ut fra beskrivelsen.

Veldig mange sykdommer ligger latent og bryter ut når fiskene blir svekket eller stresset på ett eller annet vis. Om det er en smittsom sykdom så holder det egentlig at det bryter ut hos en fisk siden smittepresset da øker såpass at også sterkere individ blir rammet.

Dessverre så har jeg altså begrenset kunnskap om akkurat finneråte, men bumper ihvertfall tråden din slik at noen med mer peiling kanskje oppdager den og kan svare deg mer inngående.
Hei sann. Synes egentlig symptomene er veldig difuse. Fisken ble svakere og jeg valgte å sende han til himmelen. En annen fisk viser svaket med å hjemme seg bort,ligger liksom å hviler på pumpen. Men denne har ikke flisete finner. Det er ingen prikker,ingen sår Appetitten er skrall,klør seg av og til. De andre fiskene er som vanlig. Eneste testene jeg har er ph 7.4 og no2 0. testet i dag. Skifter vann 1 gang iuken 30%

Tusentakk for bra svar,skal medisinere med Esha 2000,burde jeg kombinere med Esha exit?
Det er antagelig ikke så dumt i og med at det er vanskelig å si hva det kan være. Veldig frustrerende når det ikke er noen skikkelige tegn på hva som er i veien.
ja skulle nesten ønske det var hvitprikk,mye enklere da.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap