Vasspest

Hei

Jeg kjøpte akvariet mitt for ett år siden og fikk med noe vasspest. De 3-6 første måndene vokste dette utrolig fort, kanskje en centimeter om dagen.

I det siste her det så og si sluttet å vokse og blitt mer og mer brune. Hva kan være grunnen til dette? Alle andre planter jeg har vokser som bare det. Det gjelder for eksempel javamose. Jeg tror ikke vasspesten får ikke noe mindre lys enn før og næring tror jeg det burder være nok av da de andre plantene vokser godt.

Kanskje lysrørene dine begynner å bli gamle? De trenger å skiftes ut en gang i året ca, for selv om lysrørene virker enda, så er lysutbyttet (for plantenes del) svekket. Derfor anbefaler man gjerne at lysrørene byttes en gang pr år i beplantede akvarier.

Er det et eller to lysrør i armaturet ditt?

Når jeg skifter lysrør i et av mine mange akvarier, så teiper jeg på en liten lapp på siden der det f.eks. står: "Lysrør skiftet 8/4-08". Da vet jeg hvor gamle de er og når det er på tide å bytte neste gang. Sånne huskelapper man ha når man har ca 20 akvarier som jeg da... Hehe. Men det kan være greit å gjøre uansett, selv om man bare har et akvarium, for sånne ting som datoer går lett i glemmeboka ellers.
Har du fått noen nye plantearter i det siste?
Jeg skiftet lysrøret (har ett) for 2-3 ukersiden. Det er har ikke blitt noe bedre etter det. Alle andre planter ser ut til å klare seg, selvom det jeg skiftet ut kanskje var litt dårlig. De er kanskje ikke er så lysavhengige? Jeg vet desverre ikke navnet på de andre, untatt javamose.

Det jeg tenkte på var om det at vasspesten klarte seg dårlig, og bare den, kunne være en indikasjon på et eller annet. Lysrør er en ting, men kan det ha med vannverdier å gjøre for eksempel? Eller mangel på næring? Jeg har forøverig endel alger fortia, så næring tror jeg det burde være nok av. Har sett små indikasjoner på brunalger også. Kanskje det sier noen av dere noe?

Jeg kjøpte en ny plante for ei uke siden, en som har litt lillabrun farge på toppen av bladene og ren lillafarge under bladene. Vasspesten ble dårlig lenge før den kom i vann.

Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap