Lysintervaller ved algeproblem

Lurer på hvor lange intervaller med lyset avslått (innenfor karets "dagperiode") som kreves for å begrense uønsket algevekst, men opprettholde planteveksten. Forsøker nå med et kvarter mørke ca tredjehver time. Noen med erfaringer her?
Hva med fiskene? Det må da bli fryktelig stressende for dem at lyset går av og på hele dagen?

Jeg tror jeg heller ville økt på vannbyttefrekvensen og kortet inn antall timer lys totalt, uten masse av og på slåing. 6 timer lys og et vannbytte annenhver (eller hver) dag i en periode vil kanskje hjelpe.

Hva slags alger er det snakk om?
En liten "siesta" midt på dagen kanskje?
Jo, noen av fiskene stresser ved brå lysskift, mens det ser ut som andre tar det med en solid dose flegma som om det bare var en sky som skygget for solen. Forsøker å gjøre lysskiftene mildere ved å ha bra rombelysning. Er ikke en halvering av normaldagslengden fra fiskens naturlige habitat også stressende på et vis? Kanskje jeg uansett skal forsøke med en innføring av SVs gamle drøm - 6-timersdagen.
Algene er innenfor typene skjegg og pensel samt at jeg har noen grå skjegglignende som hvis jeg har forstått det riktig kan skyldes for lite plantenæring. (Gir normalt svært lite/ingenting flytende). Skifter 30% vann ukentlig.
Så det er penselalger du har? Penselalger får du ikke has på med mindre lys. Det kan jeg garantere.

Penselalger stortrives i kar med stor sirkulasjon, det er det som gjør at de finner gode levekår.
Du blir ikke kvitt penselalger uten å brette opp ermene og bli litt svett Å sitte og fikle med lyset nytter ikke.

Forsøk først å fjerne alt dødt materiale som visne planteblader o.l., rydd opp skikkelig rundt om i karet. Knip også vekk friske blad med penselalger på (så mye som mulig), ta ut inventar med penselalgene på og rengjør i varmt vann, sett tilbake. Så justerer du ned sirkulasjonen i karet, og retter utblåset oppover. Om du kan, sett utblåsningsrøret lenger ned i karet, og rett det sånn at vannet blåses ut oppover.
Rens også filteret, få ut alt dødt, biologisk materiale som er sugd inn der. Jo mere dødt biologisk materiale det er i karet og filteret, jo bedre for penselalgene, har jeg erfart.

PS!
Burde kanskje spørre hva slags fisk du har i karet før jeg anbefaler å sette ned sirkulasjonen/antall liter i timen.... noen fisk bør/må ha høy sirkulasjon for å trives ordentlig.
Tusen takk for konkrete og grundige tips, Mona. Har nå endelig hatt tid til å gjennomføre hele rengjøringsregimet som du beskrev, men lurer på om absolutt alt av selv de minste penselalgene må fjernes fra planter? Det kommer til å medføre flatehogst i vallisneriaskogen og skamfering av javabregner. Sporer vil vel finnes et eller annet sted i systemet uansett? Men må man så må man. Råd?
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap