Vitamin-tilsetning i tillegg til discus for

Hvordan er vitamin-innholdet i produkter som oksehjerte, rekemiks og tørrfor som Tetra Discus-bits over tid? Vet at flere produsenter tilsetter dette, men det er mange som mener at dette forsvinner over tid.

Er det anbefalt å bruke feks Esha Minaroll eller Optima i tillegg (Evt begge)?

Jeg prøver å variere mye, men basisen hos meg er oksehjerte fra Fina Fisken eller Dyrego (Fina Fisken har også en spesielt for røde diskus) og rekemiks fra Dyrego.
Granulater eller flakfor sliter jeg med å få fiskene mine, da jeg har andre fisk som vil ta dette før det når til bunnen (kardinaler, forskjellige cory, ancistrus og snegler).

Er det flere discus-eiere her som bruker flytende vitaminer i sine discus-kar?
Mer enn nok vitaminer i f.eks Tetra diskusbits, så jeg har ikke brukt noe vitamin tilskudd de 4 årene jeg har drevet med diskuser.
Mine diskuser er store, bare å komme en tur og titte.
Så jeg hadde heller brukt de pengene på noe annet.

Ja det er noen diskuseiere som tilsetter vitaminer i vannet, noe jeg personlig mener er bortkastet, ihvertfall viss de spiser tørr for.
Mulig vitaminene forsvinner over tid, men hvorfor kjøpe så mye mat at det blir "gamelt"?
Jeg bruker Esha Minaroll, ikke bare fordi det gir et mineraltilskudd, men også fordi det virker sykdomshemmende, bl.a. mot flagelater.

Jon
Jon Bruce
Jeg bruker Esha Minaroll, ikke bare fordi det gir et mineraltilskudd, men også fordi det virker sykdomshemmende, bl.a. mot flagelater. Jon

Javel Jon, hvor har du det fra? At det er sykdomshemende mot flaggelater?
Har hatt diskus med flagelater 2 ganger, ene gangen brukte jeg flagyl og andre gangen hexamita, begge fungerte godt.
Flaggelater er en sekundær infeksjon/sykdom som diskusene får viss noe annet plager de.
Jeg fikk flaggelater pga.for lat med vannbyttene 2 ganger i8 diskuskarrieren min, så fort jeg medisinerte fiskene og byttet like mye vann som jeg pleier(ca.10% daglig), ja da er diskusene mine lykkelig(tror jeg).

Mener ikke at du tar feil Jon, jeg vil bare ha en dokumentasjon på hvor disse påstandene kommer fra.
Tipper det er produsenten av mineralene og vitaminene som sier det.

Men jøss det finnes ingen fasit på akvarium/diskus drift, så det er mange veier til ROM.

Poenget mitt er å avmystifisere diskushold, og eneste de trenger som ikke andre fisker trenger(i like stor grad)er vannbytter og lavt no3 nivå.

Men for meg så må gjerne folk bruke pengene på slike produkter, for meg blir det omtrent som aquasafe fullstendig unødvendig.
Takker for svar, ble faktisk litt klokere, da mine discus ikke er voldsomt glade i discus-bits

Har prøvd Tetra, Hikari + en annen jeg ikke husker navnet på i farta. Prøvd å mate med dette som første måltid etter lyset slåes på uten resultat.

Nå sa forsåvidt Mads (forrige eier) at disse ikke tok tørrfor, så jeg var litt forberedt på dette. Fikk de jo inn i huset som 14-17 cm. Noen vaner er vel vonde å vende?
Jeg fikk faktisk tipset om Minaroll fra Frank Angells glimrende artikkel om sykdom i akvariet i avsnittet om "hull i hodet sykdom/flagelater". Det står jo selvfølgelig på bruksanvisningen i fra produsenten også, men det oppdaget jeg i ettertid. Du kan jo ikke kurere flagelater med minaroll, men kanskje forhindre nye utbrudd. Men ellers er jeg enig med deg om at det enste som nytter i discushold er vannbytte,vannbytte, vannbytte og et vannbytte til for sikkerhets skyld.

Jon
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap