Trenger jeg dette egentlig?

Fikk med Ektozon som skal forbeygge parasitter og sopp vistnok og Aqua Sana som skal fjerne klor mm.

Med det samme jeg er ignag her har jeg et spørsmål ang oppstart av akvarium. Har skjønt at det bør stå å gå i 5 uker før jeg har fisk i. Men hvordan får filtret modnet seg uten noe å jobbe med ? Er det nok med vann/grus/planter ? Mener å ha lest et sted at man skal ha i fiskemat under denne prosessen. Vil gjøre alt riktig i mitt nye akvarium nemlig :p
Hverken saltet(ektozon) eller aqua Sana(samme som aquasafe) er noe du egentlig trenger. Aqua sana trenger man kunn om man har masse klor i drikkevannet, noe vi her i Norge stort sett ikke har. Men det kan forekomme enkelte steder, hvor renseannleggene ikke er helt nye.

Bruk det gjerne når du først har kjøpt det inn, men jeg hadde ikke giddet å handle inn mere for å si det sånn.

Når det har gått 5 ukers tid, så ville jeg kjøpt inn noen få fisk, rundt 2 stykker til å begynne med. For så å vente ei ukes tid til før du setter inn noen få til. Da får filterbakteriene tid nok til å formere seg i. f.t. avfallsmengden som fiskene genererer.
Er det saltvann du skal starte????????
Vet jo at det ikke er det, så enkelt fortalt, salt hører kun hjemme i saltvannsakvariumer.
Salt (Ektozon) kan du bare droppe. Ønsker du inngående informasjon om hvorfor du ikke behøver å bruke det så kan du lese mer her.

Aqua Sana er det greit å bruke om det er klor eller tungmetaller i vannet. Ellers så er det ikke nødvendig.

For at filter-bakteriene skal ha noe å jobbe med så kan du gjerne mate litt et par-tre ganger i uka og la planterester og slikt bli liggende i akvariet. Du kan lese mer om innkjøring og hva som foregår i filteret her og her.
hehe, jeg visste ikke at ektozon er salt. Fikk beskjed om å bruke disse midlene da jeg kjøpte akvariet. Nok en gang blir jeg håpløst forvirret og irritert over hvor lite mange som jobber i dyrebutikk vet om ting de absolutt burde vite.

Har lært utrolig mye av å lese dette forumet, kjempeflott at det finnes
Av en eller annen grunn er veldig mange dyrebutikker nærmest desperate etter å prakke salt (ektozon) på folk som kjøper ferskvannsakvarie. Helt ubegripelig i mitt hode.

Saltet kan du trygt stappe lengst inni skapet og glemme

Men aqua sanaen kan du hvert fall bruke opp. Det er korrekt at slikt middel stort sett ikke trengs i Norge, men det skader heller ikke på noe vis å bruke det. Og nå har du jo flaska likevel

Jeg bruker faktisk slikt middel i mine kar (men jeg bruker JBL sin, den som heter biotopol). Gjør jeg ikke det, ser jeg antydninger til at coryene mine klør, hvert fall i enkelte perioder. Mulig at det ved mye nedbør kommer ting i vannet de ikke liker.

Du kan jo bruke opp flaska, og når den er tom, se an fiskene dine. Ser de ikke ut til å klø er det ingen vits å kjøpe en ny Penger spart er penger det er mulig å bruke på noe annet akvarierelatert!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap