Hvor mange fisk i et 63l

hei, jeg har 2panser maller 1 ancitrus, 2rubin gurami, 3molly, 11guppy og 13eplesnegler er det for mye? jeg har 3 planter 2luftepumper og en vanlig sånn renske pumpe.
de sier 1cm fisk til 1 liter vann.
Så det er vel bare å tenke seg til det. Kommer jo ann på størrelsen da de store trenger mere mat og basjer mere, de trenger også større plass å svømme på.
Så uten å vite noe om størrelsen på mallene er det vanskelig, de kan være små og veldig store

Selv så har jeg ca 24 fisker i mitt 70l, noen vil sikkert si det er litt fult, men det er går veldig bra det iallefall... Men igjen så har jeg en ganske effektiv pumpe.
Plussmedlem
Blizzard
de sier 1cm fisk til 1 liter vann.

Det er noen som sier det, ja. Men det er egentlig ikke et godt råd.
Fisker er meget forskjellige.

Jeg ser at Eheim nå anbefaler 1 cm fisk til 2 liter vann...hvis vi først skal snakke cm/liter
Det er i alle fall bedre enn rådet som mange dyrebutikker gjerne gir en nybegynner...1 cm fisk pr liter...
Plussmedlem
Kristoffer Lium
hei, jeg har 2panser maller

Jeg anbefaler deg flere corydoras. De bør være 5 - 6 stykker.
Eventuelt kan du tynne litt ut i guppy-stimen.
Regner med at eplesneglene er små? 13 stk fullvoksne eplesnegler tar en del plass.
Men det kan bli litt trangt på bunnen med en gruppe corydoras og en ancistrus.
Det beste er vel egentlig å lure på hvor mye fisk man skal ha i FØR man putter dem i akvariumet, det er alltids bedre med færre fisk enn maks, mens samtidig noen fisker trives bedre i stim, personlig har jeg 11venusfisk i 10 liter, noe som overgår fisk/liter ratioen med det dobbelte ca, men venusfisk skal samtidig helst ihvertfall være 10 i stimen.

Om du er nybegynner så må du huske at jo flere fisker du putter oppi jo vanskeligere blir det.
Lengde x bredde / 30
I Akvarie-håndboken (Aschehougs) står det at man må se på størrelsen på vannoverflaten, ikke antall liter. Et lavt kar på 60 liter kan i så fall romme flere fisk enn et høyt kar på 60 liter. De regner lengden X bredden delt på 30. Hvis karet er 60 cm langt og 30 bredt kan man dermed ha inntil 60 cm fisk, dvs 10 fisk på 6 cm f.eks. Men man trenger jo ikke operere helt oppunder grensen.

Personlig synes jeg det er vakrere å se på noe få vakre fisker som trives i et rent kar.
Det har vell ikke såå mye å si?
Kommer an på fisken jo.
Enkelte fisker krever 5 ganger mer plass som andre fisker i samme størrelse.
Eplesnegler
Kristoffer Lium
hei, jeg har 2panser maller 1 ancitrus, 2rubin gurami, 3molly, 11guppy og 13eplesnegler er det for mye? jeg har 3 planter 2luftepumper og en vanlig sånn renske pumpe.

eplesnegler skitner i toppen i akvariet de legger mange egg har tre snegler
og de har legget rundt 7 egg!
men jeg har 34 fisker i mitt 63 liters kar litt mange men de fleste er tetra=)
Hei.

Den gangen eg var heilt ny i gamet leste eg både 1cm og 2cm pr liter vann. Dette er jo ganske stor forskjell.

Ein skal også tenke på at om du setter opp eit akvarie ligger på denne cm grensa, så vokser fisken x2/3 og da er det plutselig ganske fullt.

Og pass på at ikkje alle "operere" på samme vannhøgde. Det vart betre plass om du har ei gruppe i kvar høgde-del av vannet.

Kjøp ei ekstra stor pumpe! Og heller kjøp eit større kar, eller eit til når det vert fullt.
Takk.
Birger S
Hei. Den gangen eg var heilt ny i gamet leste eg både 1cm og 2cm pr liter vann. Dette er jo ganske stor forskjell. :) Ein skal også tenke på at om du setter opp eit akvarie ligger på denne cm grensa, så vokser fisken x2/3 og da er det plutselig ganske fullt. Og pass på at ikkje alle "operere" på samme vannhøgde. Det vart betre plass om du har ei gruppe i kvar høgde-del av vannet. Kjøp ei ekstra stor pumpe! Og heller kjøp eit større kar, eller eit til når det vert fullt. :)
[QUOTE=Blizzard]de sier 1cm fisk til 1 liter vann.QUOTE]

Hvis man følger denne regelen kan man altså ha en fisk på 20 cm i et 20 liters kar.... Hvordan vil en pleco på 40 cm ha det i en 40 liter?

Tilfeldig bekjentskap
© Torfinn Nesvåg
Reklame for plussmedlemskap