Mikrofisk fra amazonas – når én nyklekket artemia er en munnfull

Også den siste turen til Amazonas (oktober-08) omfattet litt annet enn
Apistogramma-fangst.

Jeg hadde tidligere sett en vakker, bitteliten fisk omtalt som ”Picaflor” (betyr Kolibri på spansk, derfor kalles den også ”Colibri red”), som skulle være nesten umulig å sende, og å holde, pga sin skjørhet og minimale størrelse. I 2007 fikk jeg noen av disse av en lokal fisker, men mens han oppbevarte de for meg mens jeg var på ekspedisjoner i området, døde alle sammen. Jeg ville så gjerne hatt noen av disse……

Jeg hadde i 2008 et spennende Apistogramma-ærend i Rio Shishita, og siden en av mine lokale bekjentskaper visste at ”Picaflor” fantes i jungelen ikke så veldig langt fra dit vi skulle, bestemte vi oss får å prøve å finne dem mens vi likevel var i Rio Shishita.


Fra Rio Shishita

[External Image]

gikk vi inn i jungelen.

[External Image]

Vi fant disse vakre fruktene/nøttene.

[External Image]

De gir en ekstrem sterk rødfarge når de knuses, og brukes av lokale indianerstammer (Huitoto, Bora og Yagua-indianere) når de skal male seg i ansiktet og på kroppen i forbindelse med spesielle sermonier.

[External Image]

Vi kunne spise vill Lime (Citrus latifolia) fra trærne

[External Image]


Og se fargerike fluer på skotuppene:

[External Image]

Omsider kom vi fram til denne biotopen:

[External Image]

[External Image]

[External Image]


Og vi fant det vi var ute etter:

[External Image]

[External Image]

[External Image]


Som dere ser, fanget sammen med smykketetra Nannostomus marginatus.

[External Image]


Vannet: pH: 5,32 Conduktivitet: 21 microSiemens/cm Temperatur: 24,0 °C


Klarte heldigvis både og bringe de levende tilbake til basen min i Iquitos, og ikke minst: at noen holdt liv i dem mens jeg var på andre ekspedisjoner.

6 stykker ble pakket i kofferten da jeg reiste hjem over 2 uker senere.

Alle sammen overlevde mirakuløst nok reisen, og ble satt i et lite karantenekar på ca. 45 liter, sammen med noen Nannostomus marginatus som var fanget sammen med dem.
Sistnevnte har allerede yngel på ca 11 mm i karet :

[External Image]


Men tilbake til minifisken:

Her er en hunn som rett etter hjemkomsten svømmer over filtersvampen på det lille luftdrevne filteret som går i karet:

[External Image]

Det synes vel at dette ikke er noen stor fisk; de målte bare ca 8 mm inkludert halefinnen!


[External Image]


De har nå vokst til over 11 mm totallengde.


Her brisker 2 hanner seg for hverandre

[External Image]

[External Image]

Denne hunnen ser da virkelig rognstinn ut:

[External Image]

Et par bilder til av hanner:

[External Image]

[External Image]


Jeg gir de nyklekket artemia hver dag, og det er populært.

Her er en hann på jakt etter levende artemia nauplier:

[External Image]


Her ser vi tydelig at den er ferd med å gape over noe:

[External Image]

Og én nyklekket artemia er tydeligvis litt av en munnfull for denne artige fisken:

[External Image]

Fisken er antakelig en Odontocharacidium cf. aphanes.
"cf." fordi den er mye rødere og har litt annerledes mørke striper enn "originalen" Odontocharacidium aphanes, som har populærnavnet Green dwarf tetra / grønn dvergtetra.

Så gjenstår å se om det går å holde de i live, og hvem vet, kanskje disse rognstinne hunnene resulterer i noe mer .......

Nydelig bildeserie, og for en fisk!

Den er virkelig liten når én artemia blir nesten i meste laget.

Håper du oppdaterer innimellom hvordan det går med disse, de var veldig fasinerende
Jeg storkoser meg når jeg ser disse bildene fra ekspedisjonene dine og får lese historiene som hører til!
Spennende og informativ lesning!
Håper det går bra med oppveksten,virkelig fine fisker.
Enig med Mona. Burde gå an å hekte et filmkamera på deg og få en serie på youtube også
biXen
Enig med Mona. Burde gå an å hekte et filmkamera på deg og få en serie på youtube også :)

Ja, det hadde vært fint å kunne vist dere den artige måten disse fiskene svømmer på: rolig "padling" med langsom forflytning, så bevege seg 5-15 cm nesten fortere enn øyet klarer å følge dem, for så å bråstoppe og stå helt urørlig i vannet. Dette rykkvise bevegelsesmønsteret er så fasinerende at jeg ofte blir sittende å se på dem i (alt for) lange tider .......
Inaktiv bruker
hvorfer har jeg den dere må ha følesen nå på den lie tetraen ? og ja det er veld for di jeg er en akvaholiker fnis hihihihi
Veldig artig at så mange deler min begeistring for disse små juvelene, og historien bak fangsten av dem!

Det hadde vært veldig moro få avkom av dem.
Riktignok har Smykketetraene liten munn, men så liten at de ikke kan ta eventuell yngel av Dvergtetraene tror jeg ikke de har, og jeg bør nok ta de ut av det karet, selv om de leker nesten konstant.

Jeg tenkte at lekende Smykketetra skulle spre litt leks-stimulerende hormoner i karet, og at det kanskje kunne påvirke Dvergtetraene, men når jeg ser størrelsesforskjellen, og at yngelen av Smykketetraene allerede er litt større enn de voksne Dvergtetraene, blir de nok flyttet i løpet av helgen.



Inaktiv bruker
hvordan går det med Dvergtetraene nå tom lever di fremdeles har di laggt egg i det karet di går i ??
Jøss denne tråden har jeg gått glipp av.
Så utrolig fett.

Der er vel opptil flere uker før eventuell yngel i det hele tatt er synlige?
Fantastisk flotte bilder, det er flott å få muligheten til å se hvordan fiskene egenltig har det der de kommer fra.

Utrolig interesant at du tar med slike fisk og prøver dem her, minifisk blir jo bare mer og mer populært her i landet.
Neste gang du er der nede, har du mulighet til å ta med litt forskjellige reker da??
Store som små arter, men mest de små da

Det er nemlig utrolig lite amerikanske reker på markedet, mens vi blir fortalt at det er masse der. Det er bare ikke noe marked for det ennå og da gidder ikke de som fanger fisk og fange reker, (om du skjønner)

Si ifra hvis du ønsker selskap på en av disse turene dine da ;D




Tom C
Veldig artig at så mange deler min begeistring for disse små juvelene, og historien bak fangsten av dem! Det hadde vært veldig moro få avkom av dem. Riktignok har Smykketetraene liten munn, men så liten at de ikke kan ta eventuell yngel av Dvergtetraene tror jeg ikke de har, og jeg bør nok ta de ut av det karet, selv om de leker nesten konstant. Jeg tenkte at lekende Smykketetra skulle spre litt leks-stimulerende hormoner i karet, og at det kanskje kunne påvirke Dvergtetraene, men når jeg ser størrelsesforskjellen, og at yngelen av Smykketetraene allerede er litt større enn de voksne Dvergtetraene, blir de nok flyttet i løpet av helgen.

Spennende art! Av bildene ser det ut som de søker bunden og inn blant planter og røtter? Hvordan oppfører de seg? Hva med eggene til smykketetraen. Endel småfisk er skikkelige jegere selv om de er små jf. Galaxy rasbora. Hva med denne tenker spesielt på egg og yngel fra andre små arter...
PT
....... Hvordan oppfører de seg? Hva med eggene til smykketetraen. Endel småfisk er skikkelige jegere selv om de er små....

Etter at jeg flyttet og gav bort de smykketetraene som gikk i karet, dukket det etter hvert opp 15 smykketetra-yngel i karet, så det ser ikke ut til at de finner/spiser de inne i javamosen i alle fall.

Foreløpig ingen yngel å se av mikrofisken, men de ser fantastiske ut og leker sikkert ettersom de stadig viser seg i de fineste draktene.

Kan dette kalles at fisk krysses?
(Hunnen bakerst)

[External Image]


De er virkelig lekre
Tror jeg spørre om å få besøke deg jeg, titte på alle disse flotte fiskene du har svømmende rundt
Nydelig fisk og flott skue og opplevelse å se disse bilder med tilhørende historier:

Tusen takk.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap