Tråd om Caridina sp. ´blue-berry bee´ (side 3)

er det vanlig at de bare har ett egg eller?
har sett det et par ganger hos mine blue pearl, men da har det som regel vært ei hue som har hatt mange egg, som da antagelig har klekket men ikke samtidig.. men her har jeg ikke lagt merke til noen gravide reker i det hele tatt.. men den oppfører seg helt som de andre gravide rekene mine
Den har ikke sluppet noen da,at dette er sistemann ut den som er igjen?
tja, har jo ikke hatt rekene 20 dager engang, og har ikke sett noe til egg hos noen egentlig. har jo bilde fra dagen jeg skjøpte de, og da var det ikke tegn til rogn hos noen. de er jo så små og. aner forsåvidt ikke hvor lenge disse går før eggene sleppes...
usj. dette liker jeg ikke. ser en reke som sliter. den ligger på rygg og ser død ut, men den beveger seg. spratt unna da jeg forsøkte å fange den.
vet ikke helt hva jeg skal gjøre, vannverdiene er fine, ph på rundt 7.5-8, temp 26, no2 0. vannet er dog meget mørkt pga røtter, så jeg ser ikke så mye. tok et ekstra vannbytte nå med en god dose easy life + litt esha optima.
jeg kan ikke finne igjen den reka, alle jeg har sett idag har sett friske ut, og jeg ser ingen lik heller. blir nok hyppige små vannbytter framover sånn at vannet holder seg klart nok til at jeg kan se skikkelig...
Inaktiv bruker
hvordan går det med rekene nå ??
har mistet en som jeg vet om, og kjøpt to til. ser som regel bare 1-2 reker om gangen, og det kan gå dager mellom hver gang jeg ser noen. nå er det noe mørkt i dette karet pga avfarging fra røttene.

de kommer ikke løpende til maten ennå, de spiser nok mest alger som det er nok av i dette karet da det har veldig mye lys pga plassering.

ellers er det ikke mye som skjer, og da veldig lite å melde :p
Inaktiv bruker
ok =
disse er definitivt i "ikke gi meg mat" gruppen. ingen vits i å fore, jeg ser en pille på en pellet kanskje en gang hver annen uke. og jeg ser sjelden eller aldri mer en en reke, kanskje et par ganger i uka. aner ikke hvor mange som lever, begynner å bli ganske mye mose her.

nesten så jeg vurderer å rote litt rundt for å se om jeg i det hele tatt har reker igjen.. ser ingen lik, men de kan jo ligge rundt i mosen eller røttene. angrer nesten på at de fikk mose, ser jo ikke no :p
Inaktiv bruker
prøv å rør lit å mosen å si vor mange du har ijen
jeg ser hele EN reke :p funderer å gjøre om på dette karet dog. står et eller annet sted at planter ikke er nødvendig, men hva de da skal pille på aner ikke jeg. men hadde vært morro med en bunndekkende plante, eventuellt pellia mose + noen få steiner. mer oversiktlig enn rot + en gedigen mosedott.
Blueberry reken er ei sulawesi reke som trenger høy, temp og gh. Og de spiser biofilmen eller alger så foring trengs ikke. Du må ha et godt innkjørt kar til disse og kan ha faxekalk steiner eller korall sand i bunnen så du øker phen.

Angående røtter trengs du nødvendigvis ikke pga de senker phen og det er ikke bra for disse rekene. En liten rot holder eller ingen.
jeg ga opp, for å si det sånn. fikk ikke nok info tidlig nok. og til 80 kr reka så gidder jeg ikke på en stund :p
holdt 27 grader og ph på rundt 7.5-8, men har veldig lav gh i vannet her.
80 kr er billigt for å være sulawesi reke. Kardinalen koster 100 danske kr i Danmark, og eg har ikke sett kardinalen tilsalgs i Norge så vet ikke pris. Men eg skal kjøpe 20 stk kardinal og kanskje blueberry en dag!

Ps. Eg har en flaske ekstra med kalsium som øker Gh'en hvis noen vil kjøpe. Send pm eller mail!
blueberry bee koster 79kr stk på tropehagen. butikken her i byen har de inne nå, så de er lette å få tak i. ikke fullt så lett å holde liv i :p men de har seff ett annet navn i butikken, blackberry reke.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Olsen
Reklame for plussmedlemskap