Hvordan lage yngelfór hjemme (side 4)

olli
hei,jeg skal lage mikroorm for første gang,men jeg fikk bare kjøpt havre grøt med banan-aprikos... funker det?


Jeg vet ikke helt, men hvorfor ikke prøve, kan ikke skjønne hvorfor d ikke skulle gå.
Jeg ville prøvd, men ta vare på den gammle kulturen i fall d ikke funker. Jeg lot den gammle stå til jeg hadde prøvd for første gang, d gikk i grunnen utrolig fort at d ble liv oppi den nye, du kan kanskje "mate" med litt tørrgjær i den gammle i tilegg))
Ja,men dette er første gangen jeg har lagd det,men de funket bra
Jeg tror det med babygrøt er en "mamagreie", de er jo vant til å plukke med en Nestlèboks.
Du trenger ikke annet enn helt vanlige havregryn. Og dermed rundt 70% lavere råvarekostnad sammenlignet med babygrøt. Du kan også fint bytte ut havregryn med cornflakes. Jeg har også lest at vanlig brød funker, men har ikke testet dette selv.

Slik lager jeg startgrøt.
En halv kopp havregryn med en halv teskje sukker
En skvett vann, eller to (kanskje ca en kvart kopp). I hvertfall nok til at det ikke er noe overflødig væske etter 5 minutter, men ikke så lite at det 'ikke ser ut som grøt'.

Så slenger jeg grøten i midten av en transparent plastboks, og trykker den pent ut på bunnen av boksen slik at det er ca 1cm til kanten.
Så strør jeg på litt tørrgjær.
Og legger noen små dråper med gammel guffe/mark i et terningkast-5-mønster.
Da vil marken over natten både ha etablert seg på hele grøten og allerede begynt å klatre oppover veggene på boksen.
Hvor lenge holder en blanding? håper på svar,for da vet jeg når jeg trenger ny
Varierer veldig, mine holder ca 1 måned (kan tyne de lengre, men ser ikke poenget). Du ser når det er på tide å lage en ny kultur, fordi stadig færre mark vil kravle opp på sidene i boksen.

Og sånn for ordens skyld... jeg bruker ikke barnegrøt som kulturmedie fordi jeg "var vant til å plukke på en nestleboks" for 8 år siden. Så nei, det er ingen mamma-greie heller.

Jeg bruker det fordi det fungerer best for meg. Så enkelt kan det faktisk være.
ok
Men hos meg har de ikke begynt å kravle opp på kantene:O
Hvor lenge er det siden du lagde den? En snau uke?

Kan hende det er litt tidlig. Hvis du tar av lokket og titter på kulturen (kan hende du må skakke litt på den fra side til side, inntill lyset treffer riktig), kan du se at overflaten rører på seg da?

Virker den tørr? Du kan dryppe noen dråper vann på dem om den virker tørr, så blir det nok fart i den til slutt

Går ut fra at du lagde den akkurat slik jeg beskrev i begynnelsen på tråden? Med sukker og gjær, og tilsatte gammel kultur med levende mark?
Ja,de rører på seg og det er en snau uke siden snart.
Jeg brukte ikke vanelig grøt med med banan og aprikos(de hadde kunn det)
Jeg brukte ikke gjær eller sukker,Forsken sa at jeg ikke trengte det så da prøvde jeg uten,jeg kan sikkert ta litt vann oppi og se om det hjelper
De trenger ikke gjær, men det skynder på prosessen veldig. Har du tørrgjær i huset, ville jeg ha strødd litt på toppen, omtrent som du pynter en kake, du kan godt ta noen korn sukker og strø over også

Så drypper du noen dråper vann oppå gjæren. Bare litt, de skal ikke flyte rundt i vann heller
Ang. babygrøt som kulturmedium :)
Vet ikke om dette er tatt opp før i tråden ang. det å lage grøtkultur av babygrøt til mikroormen. Kom til å tenke på det i dag og at det kunne være greit å nevne det her i denne tråden, så folk ikke tror det er noe galt

Når det gjelder bruken av babygrøt til mikroormen, så vil grøten relativt snart bli temmelig flytende. Det skjer bare, og det betyr ikke at noe galt eller at den er feil laget, men den blir altså helt flytende etter en tid.

Dette kan skvulpe litt når man skal ta boksen for å høste mikroorm, og er sånt sett litt dumt. Lett å søle grøt oppover kantene i bollen da, når innholdet er så flytende.

Det jeg har gjort for å forhindre denne "utflytingen", er rett og slett å ta en pakke Maisenna mel (stivelsespulver) fra kjøkkenskapet og brukt en knapp halv teskje av dette i grøtblandingen under tillagingen av kulturen. Det ordner saken og grøten holder seg da passe fast og fin - lenge!
Iallefall gjør mitt første forsøk med bruk av maisenna-stivelse det, og den ble laget for 3 uker siden. Den er fast og fin enda. Jeg lagde en ny kultur i dag med Maisennamel i blandet den også.

Det er jo litt enklere å forsyne seg av mikroormene om ikke grøten skvulper rundt i bollen når man løfter på den

Bildet viser hvordan en pakke Maisenna-mel ser ut, de brukes vanligvis til matlaging av gryteretter, supper og sauser for å få dem til å tykne litt. Finnes i alle dagligvareforretninger.

[External Image]

Dette er artikkelmateriale så samler dere inn og sender meg en epost så fikser jeg innlegging. Send bildene også slik at jeg får lastet de opp på rett plass.
Takk for det tipset Mona. Hadde jeg brukt maizena så hadde jeg kanskje ikke fått riktig alt av kulturen utover meg da jeg veltet en av boksene her om dagen :b
mona o
Nå kan vi si at det har gått et døgn, og artemiaen er klar til innhøsting. Fiskene skal få sitt første måltid med dette.

Hvor lenge kan en slik blanding stå før den går ut på dato og må lage en ny ?
Og forstår jeg det rett, lys og luft skal stå på hele tiden ?
Kjetil Hagen
Hvor lenge kan en slik blanding stå før den går ut på dato og må lage en ny ?

Mellom ett til to døgn holder den. Etter det er næringsverdien lik null og bare å kaste.

Kjetil Hagen
Og forstår jeg det rett, lys og luft skal stå på hele tiden ?


Ja, det må det.
Takker, da er det bare å handle
Hjelp!
Hei,jeg må lage ny kultur i dag,jeg har larvene,men kan jeg bruke vanelig havregryn og blanne det med litt vann og ta på litt gjær?
hva gjør du når du fryser artemia eggene? alt i samme boks? vil de henge sammen?
J9fer
hva gjør du når du fryser artemia eggene? alt i samme boks? vil de henge sammen?


Nei, de frysetørkede eggene er helt knusktørre, og vil ikke henge sammen De drysser like lett som sand, tatt rett fra fryseren.

Det er forresten et viktig poeng; for å unngå begrenset holdbarhet på eggene, er det viktig at fuktighet IKKE kommer til. Det reduserer holdbarheten betraktelig om de blir utsatt for fuktighet!
De må oppbevares i helt tettsluttende boks med lokk, både når de ligger i fryseren og når de oppbevares i kjøleskap eller romtemperatur (de to siste kun for begrensede perioder).
Jeg bruker en plastboks (firkantet sak) med gummifôringer langs kantene mellom lokk og boks, og sånne knepplåser som gjør at boksen blir luft-tett når den er lukket.

Kommer det inn fuktighet, får de plutselig mye kortere holdbarhet. Det merker man ved at de klekker dårlig eller ikke i det hele tatt når man forsøker å bruke dem.

Korrekt og tørt oppbevart har de nesten ubegrenset holdbarhet Jeg leste faktisk en gang at det ble funnet 1000 år gamle artemiaegg som klekket
Hei!

Har nå satt i gang et artemia-klekkeri med cola-flasker og har fått i gang lufteslangen og alt. Det vi lurer på er om det skal boble så mye som det gjør? Det bobler og ¨koker¨ like mye som når vi koker poteter. Skal det være slik?

Scalarene har lagt egg, og har klart å passe på de i et døgn nå, så nå vil vi ha klar maten i tilfelle eggene blir til små mini-scalarer
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap