Hvordan lage yngelfór hjemme (side 5)

En del eggleggende arter blant guramier, betta, små stimfisk som sebrafisk, tetraer og barber, har så ørsmå yngel at de må få infusorier som første føde.
Infusorier er også en type føde man kan lage selv hjemme med enkle midler. Derfor hører jo det egentlig til her i denne tråden.

Noen som har lyst til å lage en liten bilde-serie med tekst og forklaringer av "Hvordan lage infusorier" til yngelfôr?
Hei sveis.

Bare et lite spørsmål ang mikroorm hvis jeg får lov.
Hvis man allerede har en kultur laget på havregrøt, kan man f.eks lage ny kultur av den på barnegrøt, eller må man holde seg til det den var laget først på?
Det spiller ingen rolle hva den forrige generasjonen bodde i. Mikromark er takknemmelig og formerer seg uansett tidligere "boforhold".
Oki, kjempeflott. Da prøver vi.

Takk!
mona o
Noen som har lyst til å lage en liten bilde-serie med tekst og forklaringer av "Hvordan lage infusorier" til yngelfôr?


Jeg vil gjerne poste bilder og fremgangsmåte på dette om jeg får, for jeg har nyklekt kampfiskyngel som jeg likevel skal ordne infusorier til=)
Sett i gang, Maretard! Vi har bare ventet på en frivillig Knips bilder og skriv en steg-for-steg forklaring.
Mikroorm er laget, men - den ble tynn! :-l
Grøten var 'vanlig' tykk da den var ferdig, før jeg hadde sukker og gjær i (laget i går), men idag er den tynn.

Hva gjør jeg nå? Noen tips?

Takk.
Tørre brødsmuler eller knekkebrød om den er svært bløt. Ellers er det å fylle på med mer havregryn eller babygrøt på toppen.

Forresten bruker jeg tran i kulturene mine som vitamin beriking, nå sist havnet det er god dæsj sitrontran oppi. Denne kulturen lukter skikkelig friskt og godt i motsetning til de andre. Jeg er noe bekymret for om det kan være skadelig på lang sikt, så jeg vet ikke om jeg vil fortsette med det.
Sirra
Mikroorm er laget, men - den ble tynn! :-l Grøten var 'vanlig' tykk da den var ferdig, før jeg hadde sukker og gjær i (laget i går), men idag er den tynn. Hva gjør jeg nå? Noen tips? Takk. :-)


Sitat fra Mona:

Vet ikke om dette er tatt opp før i tråden ang. det å lage grøtkultur av babygrøt til mikroormen. Kom til å tenke på det i dag og at det kunne være greit å nevne det her i denne tråden, så folk ikke tror det er noe galt

Når det gjelder bruken av babygrøt til mikroormen, så vil grøten relativt snart bli temmelig flytende. Det skjer bare, og det betyr ikke at noe galt eller at den er feil laget, men den blir altså helt flytende etter en tid.

Dette kan skvulpe litt når man skal ta boksen for å høste mikroorm, og er sånt sett litt dumt. Lett å søle grøt oppover kantene i bollen da, når innholdet er så flytende.

Det jeg har gjort for å forhindre denne "utflytingen", er rett og slett å ta en pakke Maisenna mel (stivelsespulver) fra kjøkkenskapet og brukt en knapp halv teskje av dette i grøtblandingen under tillagingen av kulturen. Det ordner saken og grøten holder seg da passe fast og fin - lenge!
Iallefall gjør mitt første forsøk med bruk av maisenna-stivelse det, og den ble laget for 3 uker siden. Den er fast og fin enda. Jeg lagde en ny kultur i dag med Maisennamel i blandet den også.

Det er jo litt enklere å forsyne seg av mikroormene om ikke grøten skvulper rundt i bollen når man løfter på den
Tran, kan det være bra da? Jeg har lest noen som har vitaminer i, og det er kanskje ikke dumt. Minaroll, f.eks.

Jepp, det skvulper, og lukter sats!
Men takk for påminnelsen ang Maisenna-mel. Når jeg leste det nu så kom jeg på at jeg faktisk allerede hadde lest det tidligere her i tråden.. ler. Gammel og glemsk...

Har satt artemia til klekking også, så dette blir spennende.

Takk!
Her følger min oppskrift på en infusoriekultur!

Infusorier er noen bittesmå encellede organismer som lever av bakterier. De er usynlige for det blotte øyet, men vi ser dem når de er mange nok, og da som at vannet er hvitaktig. For en del eggleggende fisker som for eksempel guramier, tetraer, og danioer er yngelet så smått at artemia og microorm blir for stort, og da er infusorier ypperlig føde. Infusorier finnes i alt næringsrikt vann, derfor trenger du ikke noen startkultur.

Det du trenger er et glass vann, en rå potetbit eller en liten bit tørket bananskall, en pipette eller sprøyte uten spiss og noe til å legge over glasset så vannet ikke støver ned. Jeg brukte et kaffefilter til å dekke glasset med, siden det tåler fukt og damp fra glasset, samtidig som det slipper igjennom luft. Pipette kan som Mona O. nevner skaffes i en hobbybutikk, og engangssprøyter fåes på apotek. Det følger også med sprøyter med noen typer vanntester, og det er en slik sprøyte jeg har brukt.

Først tapper du vann i glasset. Jeg brukte lunkent vann, men det går sikkert bra med kaldvann også. Potetbiten skrelles, og slippes ned i vannet. Deretter settes glasset på et lyst sted med romtemperatur eller varmere. Vinduskarmen var et perfekt sted hjemme hos meg.
Så begynner ventinga…

Bilde 1 og 2: Dette trenger du av utstyr
Etter noen dager er vannet blitt hvitaktig, omtrent som første skyllevann når du skyller en melkekartong, og jeg fjerner potetbiten. Klar til bruk! Jeg drar opp noen milliliter i sprøyta og sprøyter det meste i akvariet der jeg ser yngelen oppholde seg. Det kan være lurt å fordele det litt over vannoverflaten likevel, siden det alltid er en eller annen yngel ute på vift. Nå når potetbiten er fjernet, kan infusoriene fores med noen dråper skummet melk et par ganger i uken, så dør den ikke ut for deg.

Siden det tar noen dager å lage en infusoriekultur, bør kulturen lages når du planlegger yngelet, senest når du ser eggene slik at du har for når yngelet er frisvømmende. Lag gjerne to kulturer samtidig eller med noen dagers mellomrom, slik at du i hvert fall har en kultur dersom det skulle gå galt med den andre.

Bilde 1: Her er infusorievannet ved siden av et glass med nytt vann. Det syntes best mot litt åpne persienner, så legger ved det bildet.

Bilde 2: Infusorievann og nytt vann ovenfra

Bilde 3: Infusorier spres over overflaten så kampfiskyngelet får tak i det.
Fulgte "Artemia klekking fra a til å" som mona o har laget.
Første klekking var unnagjort på ca 21 timer med temperatur på 27,5.
God klekkprosent sikkert rundt 90% +.
Det gikk ned på høykant hos samtlige fisker her, selv kakaduehannen fattet interesse for de små dyra i vannet
Vet i allefall at til neste gang trenger jeg ikke klekke så mye som en teskje, la omtrent 5/6 i fryseren.
Kjempe kreativt,men mine yngel spiser vanlig for har ikke noe problem med at de spiser det,å de vokser opp,må kansje si at jeg har ciklide akvariet
har sett i gang klekking over speilet på badet og tenkte ikke på at lyset over speilet av ga varme til plata over så tempen i vannet er 33 grader nå. har skrudd av lysrøret så bare en bordlampe lyser over nå, vil klekkingen bli ødalagt hvis denne ikke synker ned til ca 28-30 grader? eller vil det bare bli dårlig klekke prosent? skal følge med på tempen noen timer fremover til jeg skal hoppe til køys så håper den synker
he he he dette så jo lite digg ut da ( sarkastisk ) men det smaker sikkert nam for fiskene deres

KenbbFantastisk jobba begge to! Skal prøvd dette! men en ting, siden jeg omtrent bor på bryggekanten, tenkte bruk av havvann til artemiaen ville funke bra?



Jeg har klekket ut artemia i mange, mange år. Bor i Asker og har alltid tatt vann rett fra sjøen. Det fungerer utmerket. Jeg har også prøvd å sammenligne: En krukke med "kunstig" saltvann og en med sjøvann. Det er ikke mulig å merke noen forskjell i klekking. Jeg har aldri opplevd noen ulykke med yngel som har fått artemia som er klekket i sjøvann.

Hilsen
Stephan L Sandemose
Martin Nilsen
he he he dette så jo lite digg ut da ( sarkastisk ) men det smaker sikkert nam for fiskene deres :-)


Ærlig talt så skjønner jeg meg ikke på sånne kommentarer. Hva skriver du egentlig sånt for?
Vi som ønsker å gi fiskene det beste, gjør dette for fiskenes skyld. Ikke for vår egen, selvfølgelig, så det spiller 0 rolle hvordan dette ser ut.

Av en eller annen grunn blir jeg skikkelig gretten og irritert over sånne sarkastiske kommentarer, i en tråd flere av oss faktisk har anstrengt oss for å lage slik at vi kan hjelpe andre akvarister med å få det til.

Og så kommer sånne tullinger.......
mona o


Hva om man får med noen uklekkede artemia egg eller eggeskal når man høster, er dette skadelig for fisk/vannkvalitet??

Ellers mange takk for mange fine "How too's" for oss glade amatører!!
Disse pipettene som er vist tidligere i tråden får man som regel også gratis på apoteket...
Hvis noen er storforbrukere :o)
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap