Gullgurami.

Har et lekspar gullgurami. I starten svømte dem sammen og lekte såvidt, men nå er det heeelt annerledes. Den ene må gjemme seg for kommer den opp og den andre ser den så jages den rett ned i hjørnet der den gjemmer seg.Vet ikke om dette kan skyldes at den er syk,derfor den jages.Har tatt vannskifte idag.(20%)Hva kan denne plutselige forandringen skyldes??
Du får barn, far vil drepe mor
Robert
Har et lekspar gullgurami. I starten svømte dem sammen og lekte såvidt, men nå er det heeelt annerledes. Den ene må gjemme seg for kommer den opp og den andre ser den så jages den rett ned i hjørnet der den gjemmer seg.Vet ikke om dette kan skyldes at den er syk,derfor den jages.Har tatt vannskifte idag.(20%)Hva kan denne plutselige forandringen skyldes??


Du har nok fått egg. (skummrede) Når leken er avsluttet, tar hannen helt hånd om redet og driver hunnen bort. På dette stadiet bør hun fjernes fra akvariet. Ellers blir hun skadet og tilogmed bli drept. Om du ikke har ett sted å sette henne kan du prøve å skille akvariet med en plate av glass, el.

Når hunnen er vekk, vil hannen ta seg fulstendig av eggene, passer redet erstatter bobler som går i stykker og erstatter dem. Fanger opp egg og yngel som faller ut av redet.

Eggene klekkes etter ca 36 timer og svømmer fritt etter to til tre døgn. Man gjør klokt i å fjerne hannen den andre dagen da farsfølelsen er kortlivet og den vil da muligens spise yngelet.

Akvariet bør tildekkes fra redet er bygget, til yngelet er ca tre uker gamle. De er hardføre men den første tiden overømfintlig for trekk og kulde. Dør raskt om de blir utsatt for en av delene. Atmosfæren bør holdes varm og fuktig.

De må fores med finmelet for som mulig de første dagene. Vokser hurtig om det er rikelig med små infusorier og alger i form av grønnt vann.
Gullgurami.
Har en del av akvariet fylt opp med flyteplanter, men jeg ser ikke noe skumrede noen plass. Virker ikke som det er hverken rede eller egg noe sted. Vet ikke hvorfor dem er blitt som dem er blitt, men dem har akkurat den oppførselen som du beskriver. Har ogå et sebraciclide par i samme karet og det var i den tiden at dem kom at oppførselen forandret seg. Men sebraene er veldig snille mot guramiene, har ikke sett at dem har blitt jaget eller noe sånt. Vet ikke hvordan jeg ser forskjell på hann eller hunn, men det er den med sterkest mørkfarge som jages. Hjelper sikkert ikke noe med den forklaringen, men den som jager har ganske spiss finne på ryggen, men altså di strekene di har på kroppen er litt lysere på den.
Prøv med flere hjemmeplasser i karet. DEn med spissest ryggfinne er nok en hann, Hunnene har veldig rund ryggfinne så bør være greit å se forskell. Kan være du har to hanner også. Noen anbefaler to hunner pr hann, men hos meg har ikke det fungert.

Hvordan vet du om det er loekspar? har du fått yngel på dem før, evnt dem du kjøpte dem av? Det er jo ikke et lekspar før de har fått yngel.

Hvor stort er karet?
Gullgurami.
Har kjøpt dem privat og tror og mener at dem har fått yngel på dem. Men at dem hadde for mange rovfisk så ingen vokste opp. Har ikke noe skumrede hvertfall, det har jeg sjekket opp og fram her nå, men det fins ikke. Er kun "hunnen" han jager på.Er dette en del av leken??Karet jeg har er 220l.
Det er en del jaging i leken, men den jagingen er ikke så agresiv. Hos meg fungerte det med veldig tett beplanting. Mye vasspest og gaffelmose. Hadde også mye stein og røtter som hunnen kunne hjemme seg blant. Prøvde med 2 hunner, men da jagde den ene hunnen den andre.
Mange senker vannstanden for å trigge til lek osv. Hadde tatt ut den andre fisken i kare tom du har mulighet, for de vil nok spise egg og yngel om de får sjansen.
Gullgurami.
Har ikke noe egg på gang her. Har sjekket akvariet for skumrede og jeg har ikke noe. Ser at det er forskjell på finnene så det er nok en hann og hunn, det er det ikke tvil om nei. Vet ikke hva jeg skal gjøre. La merke til at dem hadde endret adferd omtrent rundt det det kom e sebraciclide par nedi. Syns det er veldig rart om dem skal endre seg heeelt pga 2 nye fisker altså. men jeg vet ikke.
Kan rett og slett være at hannen du har absolutt ikke kan fordra/hater den stakkars hunnen din.! Jeg ville tatt ut enten hunnen eller hannen før det ender med drap.
Gullgurami.
Øyfisken
Kan rett og slett være at hannen du har absolutt ikke kan fordra/hater den stakkars hunnen din.! Jeg ville tatt ut enten hunnen eller hannen før det ender med drap.


Hmm..Har jo ikke noe sted å putte noen av dem. Dem kan være sammen en liten stund før han jager henne. Så komer hun opp etter en stund, de er sammen litt og jages. Sånn går det. Har veldig mange gjemmesteder så jeg tror det skal gå bra, men det er jo ikke moro å ha det slik for meg heller. Du menr at det ikke har noe med sebraciclidene å gjøre ja?`Kan ikke tenke meg at det skal være grunnen til dette.
Tviler på at Sebraene har noe med at Guramiene "fighter" på den måten de gjør nei... Hvertfall hvis de ikke plager hverandre.

Men er det veldig aggresiv jaging/fighting, eller jager han henne enkelt og greit bare bort??

Hvis det er lek de bedriver, vil hannen omfavne henne ved å bøye sin kropp rundt henne. De ruller rundt og mens eggene kommer frem å befruktes, synker fiskene langsomt gjennom vannet og skilles igjen like over bunnen. Siden samler hannen eggene i munnen og blåser dem inn i skumredet. Slik foregår leken iallefall.

Men siden du ikke kan finne noe skumrede, bør du prøve å observere hvor hannen oppholder seg mest iløpet av dagen. Kan hende han holder på å starte bygging av rede,men ikke får satt igang pga. han er for opptatt med å holde henne vekk.
Han vil ikke ha henne i nærheten før redet er klart.. Å det blir det jo aldri hvis han ikke får være i fred...
Gullgurami.
Han oppholder seg mest der det er fylt opp med flyteplanter. Han er opp i overflaten og "puster" litt, men han er også på helt motsatt side. Når dem "møtes" kan hun legge seg litt på siden og det ser ut som han "kysser" henne på siden, så svømmer dem litt i ring, før han jager henne til motsatt side av karet. Hvis hun da ikke går ned i sitt hjørne jager han henne til motsatt side. Han lar jo andre fisker komme til der flyteplantene er så jeg tror ikke han har noen planer om rede egentlig. Vet ikke om dette er lek eller at han bare har gått lei av hu:P
Jeg tror han lager rede, men siden det ikke er egg enda bryr den seg ikke særlig om andre fisk. Bare hunnen vil han jage til redet er klart. Han lager rede oppi flyteplantene (derfor han tar luft fra overflaten, for å lage luftbobler)

Når han er klar vil han lokke hunnen bort mot redet og lek vil starte som jeg beskrev. Han kan nok bruke litt tid på å lage ett rede siden de kan legge opp mot 2000 egg.

Du får observere noen dager og følge med på sted hannen står og adferd.

Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap