Div spørsmål ang ancistrus-oppdrett

Har noen spørsmål om ancistrus
Hvor mange egg kan en hunn på 10-11 cm legge??
Hvor mange egg er det ca første gang?
Hvor lang tid kan det ta fra man har kjøpt dem??
Hvor ofte kan de leke??
Bør hannen være stor??
Bør hannen ha stor bart??

Tryggve
Hvor mange egg kan en hunn på 10-11 cm legge??

Aner ikke, her må nok noen andre svare. Vil tro at det ikke finnes noe fasitsvar på det.

Tryggve
Hvor mange egg er det ca første gang?

Samme som over

Tryggve
Hvor lang tid kan det ta fra man har kjøpt dem??

Umulig å svare på, spørs jo på om du har kjøpt velvoksne fisk, om de var et par fra før, eller om de er 3 cm store yngel.

Dessuten, om det er voksne eksemplarer du har, er ikke det noen garanti for lek (med det første). Gode vannbytterutiner og god mat slik at hunnen har ekstra energi til eggproduksjon & modning er viktig. Ellers er det ikke annet å gjøre enn å gi de tid til å falle til ro og bli husvarme.

Tryggve
Hvor ofte kan de leke??

I teorien kan det vel komme et kull hver 14. dag, men tror nok at det i realiteten kommer sjeldnere. Hvert fall kan du ikke regne med to kull i måneden året rundt. Ikke at du vil ha det heller... gedigent plassproblem til slutt. Dessuten spiser ikke hannen noe sørlig i de 14 dagene han ligger i hulen, så for at han ikke skal slite seg ut, bør det være en pause mellom slik at han får spist seg opp og hvilt ut. Vet en del som skiller hannen og hunnen i perioder slik at han skal få en pause.

Tryggve
Bør hannen være stor??

Han bør være kjønnsmoden i hvertfall.

Tryggve
Bør hannen ha stor bart??

Stor eller liten bart.. alt er vel relativt. Men bart er vel et tegn på kjønnsmodenhet, så han bør i hvert fall ha en bart. Om den må være kjempestor er jeg ikke så sikker på.

Et tips er at det ofte står mye om oppdrett under arkfanen "Om oppdrett" på fiskeprofilen. I tillegg er ancistrus så vanlig og enkel å få oppdrett på at jeg er sikker på at det er "ørten" tråder du kan lese her på forumet som vil gi deg tips og råd om oppdrett
Hjelp
Jeg kjøpte dem på strømmen zoo som par er det sikkert at paret at lekt før eller bare de har kommet i samme akvarie,Hannen er 10 cm lang mens hunnen er på 10, Kan de ha lekt sammen før
Jeg glemte et størsmål hvor mange hunner kan man ha i et 110L med en hann
Er de solgt som lekspar så bør de ha både lagt egg og fått frem levende yngel før. Ellers er det ikke et lekspar i mine øyne.

Men, de har jo flyttet til et nytt akvarie nå, så tålmodig må du nok være. Sørg for huler de kan legge eggene i, gode vannbytterutiner, gjerne med vann som er litt kjøligere enn vannet i akvariet og god mat. Før eller senere vil det nok skje noe, men ikke nødvendigvis den uka her

Hvor mange hunner du kan ha aner jeg ikke.
Hvor mange egg kan en hunn på 10-11 cm legge??30 til 200 egg avhengi av hvilken art dette er.

Hvor mange egg er det ca første gang? rundt 20-30 egg

Hvor lang tid kan det ta fra man har kjøpt dem?? fra dagen etter til aldri.

Hvor ofte kan de leke?? Hannen kan ligge hele tiden på egg, mens hunnen trenger godt fôr for å produsere egg. Med god fôring ofte, mens det naturlige ville være 1-2 ganger i året.

Bør hannen være stor?? Ja, men ikke for stor til hunnen.

Bør hannen ha stor bart?? Store og dominerende hanner får som oftest store gevir, hvis dette da er en ancistrus art som utvikler store gevir.

I en 110 liter kan du ha to tre hunner avhengig av hvordan du innreder dette og hvilke andre fisk du har + filtrering og vannbyttefrekvenser. Men på den andre siden holder det fint med et par.

Minner deg på at du som medlem forplikter deg å følge retningslinjene på forumet, disse finner du lenke til nederst på alle sidene + under "Forum" øverst.
Legg spesielt merke til pkt 9;

9) Det er viktig at overskrift i tråd/innlegg er kortfattet og informativ. Da får du raskere svar. Moderator kan endre overskrift uten varsel.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap