Innkjøring av pumpe!

Jeg skal opprette et 28L kar og jeg har noen spm i forbindelse med innkjøringa av pumpa. Må vannet tilsettes noe? En form for bakteriekultur? Jeg har ingen akvarier fra før. Vannet her er veldig bløtt og det er svært lite klor.

Planter skal også være med i innkjøringsfasen, ikke sant? Må man utføre ukentlige vannbytter også i den fasen før dyr settes til?
Jeg skal ha kirsebærreker, malaysiske sandsnegler og eplesnegler. Kan noen av disse settes til før perioden på 3-5 uker er over?

Er mange spm, men bare kom med det dere har!
Du trenger ikke tilsette noe slags stoff i vanet.

Du bør helst la akvariet stå en stund.
Reker og snegler er også levende vesener som også setter
pris på god vannkvalitet.

Det med planter vet jeg ikkeno om.

Du kan godt putte noen flak med fiskemat et par
ganger i uka for å kickstarte pumpa

Mvh, mongo-fisk
Planter kan med fordel være plantet under innkjøringsperioden, da disse bidrar med biologisk nedbrytbart materiale (plantedeler), som blir mat for filterbakteriene.

Du trenger ikke tilsette noe fra flasker eller pulver, men bare fint om du slipper en liten klype fiskemat i karet annen hver dag (selv om det ikke er fisk der). Det gir bakteriene litt å jobbe med.

Så lenge du ikke har noe levende der, trenger du ikke å bytte vann.

reker er i mange tilfeller enda mer følsomme for dårlig vannkvalitet enn det fisk er, så de bør ikke settes inn før filteret er skikkelig innkjørt. Innbiller meg at sandsnegler er ganske hardføre, men synes ikke at noe levende dyr skal måtte klare seg i forgiftet vann, når vi har muligheten til å vente med å sette de inn.

Synes derfor at akvariet kan stå tomt for alle levende dur i 35 dager, så er det bra forhold for alle når de endelig ankommer
Okey! Tenkte det samme om sandsneglene! Tenkte også at de kunne være en fordel siden også de "forer" pumpefilteret med avfallstoffer i tillegg til at de jobber med bunnen, og det er jo en fordel for plantene? De er jo ikke akkurat store heller da! Kan jo kanskje tilsette to-tre sandsnegler halvveis i 35-dagersperioden! Det blir 35 laaange dager! Sikkert flere her som har kjent det på kroppen, tenker jeg!
Det værste med akvarie er:

- Ventetiden ( Blir jo helt gal! )
- Sykdom ( Som kampfisken min døde av )

Lykke til med oppdrett!
Under innkjøringsperioden får du nitritt, som er giftig for alt av levende dyr i et akvarie, uansett hvor store eller små de er.

Derfor anbefaler jeg å vente med å innføre noe som helst levende til etter at innkjøringsperioden er ferdig og vannet ikke er giftig lengre.
Er vannet giftig hvis mennesker drikker det?

Lillesøstra mi var så dum at hu fant på å drikke vann
fra akvariet sitt når det hadde stått i 2 uker XD

Jeg vedda på at hu ikke turte å drikke det siden det
var grønt (alger).

Men hu drakk det. Jeg måtte gi fra meg 50 kr da.

Dette er ett år siden og lillesøstre mi er ikke død.
Det aner jeg ikke... det er liksom ikke helt vanlig for oss å drikke akvarievann (æsj). :p

No2 i luft kan skape allergiske reaksjoner, forårsake hoste, bronkitt og økt fare for infeksjoner samt at NO2 (nitritt) kan forsterke allergiske reaksjoner, samt muligens økt dødlighet.

Men det er altså når vi puster inn NO2. Om det er farlig å drikke det vet jeg ikke, men Statens Forurensingstilsyn regner NO2 for å være en miljøgift.

Slikt utsetter man ikke fisk og andre akvariedyr for med vilje...
ElinH
Det aner jeg ikke... det er liksom ikke helt vanlig for oss å drikke akvarievann (æsj). :p No2 i luft kan skape allergiske reaksjoner, forårsake hoste, bronkitt og økt fare for infeksjoner samt at NO2 (nitritt) kan forsterke allergiske reaksjoner, samt muligens økt dødlighet. Men det er altså når vi puster inn NO2. Om det er farlig å drikke det vet jeg ikke, men Statens Forurensingstilsyn regner NO2 for å være en miljøgift. Slikt utsetter man ikke fisk og andre akvariedyr for med vilje...


Hvordan kan NO2 overføres til luft? Gjennom avdamping av nitrittholdige pytter, tjern ol? Visste ikke at det blir betraktet som en miljøgift! Da har jeg lært noe mer i dag og! Nitritt er jo farlig for slimhinnene til fisken så jeg antar at det er samme grunn til at det er farlig å puste det inn for oss! Antakelig ikke farlig å drikke siden magesyra tar kverken på det meste! Men vi kan vel være enige om at det er liten vits å teste! :P
Haha! Ser ut som våre venner i akvariet har noe til felles med biltrafikk! Hadde ingen anelse om at nitritt finnes i lufta! Good to know! Eller...?
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap