Hvordan senke ph-verdien?

Inaktiv bruker
Jeg kjøpte ph-test på lørdag og kan ikke så mye om det unntatt at den beste ph-en er mellom 6,8-7,0 men min ph er 7,2. Jeg lurte på hvordan jeg kan senke ph-verdien uten tilsetningsstoffer. Grunnen er at vi ikke er så ofte på dyrebutikken fordi det er så langt ifra.

Mvh Erlend Gunstveit.
Uten å tilsette ingenting, blir dte desverre vanskelig å få Phen ned. Enkleste er eikebarkekstrakt. Dette kan du jo handle inn fra en nettbutikk feks., så slipper du å kjøre så langt.

Når det gjelder beste ph, så er det ikke noe som heter det. Phen justerer man etter hva slags fisk man har i karet, og den kan gjerne være på ph 5,5 eller 8,3, aøt ettersom
Men den beste måten å¨senke PHen på er med syre.
Tropefisk sin egenproduserte PH minus er knall bra og knall sterk.
Har selv brukt den i ca.4 år nå og ikke opplevd noe negativt med den.
Noen sier syre fram provoserer alger, noe jeg ikke er enig i, har aldri hatt noen alger i mine karr pga syre bruk.

Men denne er veldig sterk, så man bør vite hva man driver med og bruke utrolig lite omgangen, jeg kjøper sprøyter på apoteket og tilsetter 1 ml omgangen pr.100 l vann, dette gjør jeg hverdag fram til PHen er der hvor jeg vil ha den.

Det viktigste med senking av PH er å bruke tid på det, gjør man det for fort, ja da kan faktisk fiskene/dyrene DØ.

Eikeblader er fine til det de og, bortsett fra at de setter så mye brun/gul farge i vannet, derfor bruker jeg blank syre selv.
Hei Erlend

Hva som er den beste ph-verdien for akkurat ditt akvarium, avhenger av hva slags fisk du har. Man tilpasser gjerne ph-verdiene etter det fiskene krever eller trives best med

Ønsker man lavere ph til et bestemt nivå i akvariet, må man gjøre noe (tilsette noe) for å få den lavere. Så enkelt er det Ser du vil at det helst skal gjøres uten tilsettingsstoffer, men... det finnes ingen magisk formel du kan lese opp og så synker den, hehe
Nei, man må senke den kunstig med midler.

Når det gjelder div. akvarietilbehør er det ofte mye lettere å bestille over nettet. Jeg ser du bare er 13 år, men du kan jo spørre foreldrene dine om de kan bestille for deg på en av de kjente norske akvarienettbutikkene?
Det er absolutt trygt, enkelt og ofte mye billigere å handle fra nettbutikkene!

Hvis du bestemmer deg for å bestille ph-senkende middel over nett, vil jeg bare komme med noen råd

Ph-senkende middel finnes det mye av, men felles for dem alle er en viktig ting:

Ph-senkende middel er kruttsterkt!
Stå ALDRI og drypp det direkte i akvariet. Det skal alltid blandes ut i en bøtte vann først, så måler man ph og sjekker at den er riktig før man tømmer det i akvariet ved et vannbytte.

Ph-senkende midler er nemlig en form for syre, og ufortynnet er det utrolig surt, så det svir hvis du søler noe av det på fingrene dine f.eks. mens du holder på. Det skjer ikke noe annet da, men det svir skikkelig hvis du har en ørliten rift eller et sår på hendene. Skyll bare hendene godt i rent vann så er det borte
En siste forsiktighetsregel; ikke søl eller sprut noe av det på klærne dine Det bleker flekker i tøyet. Bruker du håndklær å tørke opp søl av ph-senkende middel, så bleker det store flekker på håndkleet. Så bruk enten gamle avlagte håndklær, eller tørk opp med tørkepapir

Det siste rådet er: sett aldri fra deg flasken uten at korken er skrudd skikkelig på! Ikke for bare et sekund en gang. Alltid korken skikkelig på når du setter den fra deg. Hvis den velter....

Erlend Gunstveit
Jeg kjøpte ph-test på lørdag og kan ikke så mye om det unntatt at den beste ph-en er mellom 6,8-7,0 men min ph er 7,2. Jeg lurte på hvordan jeg kan senke ph-verdien uten tilsetningsstoffer. Grunnen er at vi ikke er så ofte på dyrebutikken fordi det er så langt ifra.
Inaktiv bruker
Takk!
Takk for svar! Det jeg mente med tilsetningsstoffer var om det ikke fantes noen ''kjerringråd'' som kunne hjelpe som f.eks eikeblader i stedet for syrer og sånt. Fra Erlend Gunstveit
Eikeblader har PH senkende virkning, men det er to ulemper:

1. Du vil trenge fryktelige mengder av det for å få noen særlig virkning
2. Virkningen avtar, slik at du får en jojo-effekt.

Med å bruke syre (eikebarkektrakt er veldig bra), får du en jevnere virkning som også er mye lettere å kontrollere

Det er bedre for fiskene at PH er noe høyere enn ideelt (snakker ikke om ekstremt mye høyere nå altså), enn at de hele tiden må forholde seg til svigninger
Jeg var og kjøpte ph- dråper i dag. Dvs, jeg skal bruke et stort målebeger, og 30 ml for 20 liter vann. Så det vil si at om jeg vil senke i 160 literen, så skal det ÅTTE slike målebeger oppi hvis jeg forstår det rett ?? Det er sikkert ikke nok med den flasken en gang. Stoffet heter Mutaphi D PH minus, fra Prodac.
Som jeg nevnte for deg tidligere; du må aldri senke ph brått. Det må skje veldig, veldig gradvis, helst over flere timer (litt avhengig av hvor mye du har tenkt å senke den). Du må heller aldri tømme det ph-senkende middelet rett i akvariet, du må blande ut i bøtter på forhånd.
Det er ren syre, og du kan jo tenke deg hvordan reaksjonen til en fisk er om den får en ufortynnet sky av noe sånt midt i fleisen... Brå senkning av ph gir også fiskene sjokk, så ta det langsomt og forsiktig.

Hvor mye står det at "30 ml til 20 liter vann" skal senke ph da? Det høres rart ut at det bare oppgis en standard dose uten noe forklaring, så det må vel stå noe mer der? 30 ml høres forøvrig veldig mye ut - det høres ikke særlig drøyt ut, det middelet? Jeg brukte ca 9 ml til 100 liter av Amtra eikebarkekstrakt, altså mye lavere dose til mye mere vann. Det middelet du har funnet må bli en svært kostbar måte å senke ph på, om du skal fortsette med det middelet (og det må du jo ved hvert vannbytte).

Vet ikke om du har lyst å handle fra utlandet, så her istedet Webzoo sin variant av ph-senkende middel; Steins eikebarkekstrakt. Mye drøyere middel enn det du har, tror jeg, og i stor flaske. Webzoo har også Aquatic Nature Eichen Extrakt, den var ny for meg, men duger sikkert den også
Jeg har rett og slett lest feil *rødme*

Det skal være 3 pr 20 liter vann.

Det står at man skal måle ph. Dersom den er for høy (står at de fleste fisker vil ha mellom 6,5 og 7, og ph bør ikke overstige 7,5) , så tilsetter man 3 ml pr 20 liter vann, og venter to timer. Da måler man igjen. Er ph fremdeles høy så gjentar man dette , venter to timer, og måler.

Det står ikke hvor mye disse 3 ml skal senke vannet. Så det trygge er kanskje å fylle en bøtte fra kranen, og tilsette dosen, vente to timer, og måle. Sånn at jeg ikke får sjokk i akvariet.

De har lagt til at justeringen må skje varsomt, men ikke noe om at man bør blande ut i bøtte, og ikke dosere rett i vannet i karet.

Det er en hel 160 liter du skal senke ph i? Husk da at hvis du tar hele 160 literens dose ph-senkende middel i en liten 10 liters bøtte vann, så blir det skrekkelig surt, det vannet i bøtta! Det er veldig, veldig sterkt for fiskene å få dette tømt over seg. Det gjelder derfor fremdeles at du må ta det gradvis og litt og litt i akvariet ditt. Og bruk f.eks. et litersmål, ta i en halv liter av det ph-senkede bøttevannet om gangen, og tøm det forsiktig og langsomt ut rett foran filterutblåset i 160 litern. Da får du spredd det mest mulig med en gang. Vent en god stund mellom hver gang du tar en halvliter fra bøtta.

Bruk god tid, det er mitt råd, så unngår du at noen fisker omkommer i sjokk eller blir utilpasse.
Skal være forsiktig

Nå skal jeg teste verdiene i begge karene, og så justere de så de blir like. Da kan jeg flytte de fiskene som skal flyttes, og så endre verdiene etterpå så de blir riktige.

Hvis vannet i kranen fortsetter å være høyt, så må jeg nok gjøre noe litt mer permanent. De solgte noe som man kunne legge i filteret i en strømpe. Husker ikke helt hva det heter, men det skulle gjøre vannet bløtt og senke Ph. minnet om noe torv. kanskje det blir løsningen, så jeg slipper bruke gråper hele tiden.
Det mest stabile for å senke ph er ved dråper/eikebarkekstrakt i mine øyne. Torv i strømper har kun effekt første uken så forsvinner effekten litt etter litt. Er jo ikke noe problem å senke ph samtidig som du skal utføre vannbytte... Etter en stund "setter" eikebarkekstrakten seg i røtter osv så da holder det seg nogenlunde stabilt.
Enig med Lars i at eikebark-ekstrakt /flytende middel på flaske er det greieste. Den torven du snakker om vil miste effekten og ph vil stige og variere ved hvert vannbytte.

Skal man endre ph på akvarievannet bør man satse på minst mulig svingninger.

Når man har fått dreisen på det og dosert noen ganger, går det fort og greit å få til riktig dose osv. Selv tenker jeg ikke over det en gang lenger, det går på sekunder. Men jeg bruker tønne til vannet da, ikke bare bøtter.
Dagens målinger etter vannbytte er ph 7,5. Vil gjerne ha den ned på 7, men tror ikke jeg bruker full dose av dette middelet mitt.

Det ser ikke ut som om Aquamanias selger eikeblaekstrakt, så jeg får sjekke mer på webzoo og se om jeg skal registrere meg der.

Men verdiene er nå ialelfall like i begge karene, så det bør gå greit å flytte fiskene over.
Jeg fyller rett fra kranen, så jeg må finne en måte å tilsette dråpene på. Hvis jeg da ikke heller bruker eikebladekstrakt (hvorfor skriver jeg einebær hver gang ??? ) hehe.
Eikebarkekstrakt får du hos Webzoo... Jeg drypper eikebarkstraktenrett ut utblåset på påfyllingsslangen jeg bruker ved vannbytte evt bak HMF hjørnefilteret - et sted med mye sirkulasjon får det blandet kjapt og gale. Funker fint for meg og har enda ikke sett at noen fisket er skadet for livet med traumer, he he. Sikkert noen som synes dette er riv ruskende gale... I småkar hvor jeg bare byttet en bøtte om gangen så tilberede jeg bare riktig mengde i bøtten og fyller den og slenger det nye vannet rett oppi.

I kar hvor ph'en skal veldig mye ned så fyller jeg på med ferdig justert vann fra en beholder for å unngå at ph'en først stiger for så og synke igjen.
Sessan:
Skal du drive og endre ph, bør du kanskje revurdere måten du fyller vann i karet på.

Det er ikke så bra å stå og fylle kranvann med en ph i karet og så begynne å endre og justere etterpå til en helt annen ph. Da må fiskene dine gjennom ph-hopp og senking hver eneste uke, eller hver gang du bytter vann. Det er ikke bra. Vannet de får bør være ferdig justert med korrekt ph.
Stabile ph-verdier er det viktigste.
Jeg ville faktisk vurdert å la være hele ph-justeringsstyret, fremfor å drive og skulle utsette fiskene for ph-hopp og ph-senking hver gang jeg byttet vann.
Jeg har en sånn kobling til kranen, og slange inn på stuen som jeg fyller i karene med. Dette ble reddningen for ryggen min. Det går jo an å håpe på at Ph fra kranen synker igjen og at jeg slipper dette problemet fremmover. Jeg har aldri hatt problemer med Ph før, som jeg kan huske. Tenkte å ringe vannverket på mandag og sjekke om de har gjort noe spesielt med vannet.
Er jo mulig å gjøre det i to deler. Skaff deg en slik boks du får på zoosjapper til å ha hunde-/kattefor i. Fyll denne med vann med slangen din, juster til riktig ph i denne og pump vannet fra denne opp i karet vha en Eheim sirkulasjonspumpe. På denne måten utsetter du ikke fiskene får svingninger og det tar deg ikke mange ekstra minuttene.
Jeg må regulere pH både opp og ned i mange kar ved hvert vannbytte.
Men det er ikke noe problem å få dette til, selv uten brannbil på utsiden til justering av vannet på forhånd
Under fylling av karene tilsetter jeg det som trengs, og hittil har dette gått helt fint. Svingningene i vannverdier er så små at det nærmest er teoretisk.

Hvem tror egentlig at fiskene våre lever under pinlig nøyaktige vannverdier i naturen til enhver tid? Det er store forandringer både i temperatur og vannverdier for eksempel ved regntid og tørketid. Fiskene våre skal selvsagt ha godt stell, men det er ingen grunn til å bli fanatisk av den grunn
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap