Bytte fra grus til sand

Skal no bytte ut grusen i akvariet mitt med sand, har bare litt sand oppå grusen no..
Men akvariet er fullt innkjørt. Så derfor lurer jeg på om det er bare å ta ut alt av planter, tømme for 80% vann, la fisken være i for så å skrape ut all grusen for så å tømme på sand i akvariet, med fiskene i. så bare sette i plnater og røtter igjen?

er det så enkelt eller må fiskene ut?
Da jeg byttet substrat tok jeg ut alle planter og huler, bortsett fra en buskete, stor plante som jeg lot flyte i karet. Da hadde fiskene noe å gjemme seg i mens jeg holdt på.

Jeg lot vannstanden være så høy at filteret kunne stå og gå (filteret er innebygget i dekselet) og fordelen med det er at all driten som virvles opp suges inn i filteret, samtidig som man har god tid fordi filterbakteriene dør ikke.

Så var det bare å fjerne grusen og fylle på med sand. Tok et par vannbytter underveis fordi det var veldig masse som ble virvlet opp. Men alle fiskene var i karet hele tiden, og det gikk helt fint.
Ok, da får jeg bare stikke ned på stranda å hente meg litt sand da. Må bare vente til frosten forsvinner...
jeg anbefaler å ta ut fiskene
de kan bli begravd under sanda
Spørs hvilke fisker det er snakk om?
det er snakk om corydoras (fullvoksne) og scalare (S)
jeg tok en stor plastkasse (70l) og tappa over en del av vannet og satt pumpa i den mens jeg bytta fra grus til sand. Fungerte greit, det beste er at du ikke trenger å stresse så mye fordi fiskene har det bra mens du holder på.
Jeg har selv byttet substrat med fiskene i akvariet. Men jeg tok ikke ut 80 % av vannet.

Hvis du er forsiktig og bruker litt tid på å helle i sanda, bør fiskene klare å unngå å bli begravet.
Jeg lot pumpen gå i en bøtte med akvarievann. I en annen bøtte var alle plantene og fiskene, så fikk fiskene gjømmesteder.
Vasket karet grundig pga alger, satte inn nye sanden, på med vann og inn med pumpe og fisk. Den bøtta med akvarievann helte jeg i karet igjen. Vet ikke om det har noe å si, men følte det hadde litt positiv invirkning :p

Lurt å tenke nøye først hvor du skal plassere røtter, steiner, planter og sånt FØR du setter i gang
For da slipper du å stresse så mye etterpå. "Bare" å sette alt på plass. Mindre stress for fiskene.
Kan ikke skjønne hvordan fiskene skal klare å bli begravet? Med mindre du dumper en hel bøtte sand oppi på en gang da.

Jeg brukte en liten beholder som jeg holdt nesten nede ved bunnen før jeg helte ut sanden.
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Abel Salvesen
Reklame for plussmedlemskap