Har fåt hvitprikk i akvariet.
Som overskriften sier har jeg fått hvitprikk i ene akvarie mitt. Tenkte å prøve varmekuren, men i artikkelen om hvitprikk står det at en ikke bør bruke denne vist fiskene en har ikke skal ha over 26 grader i akvariet. jeg har to killi arter som ikke skal ha over 24 og 25 grader.
er det noen som har prøvd varmekuren på fisker som ikke bør ha en temperatur på over 26 grader?
Vil helst ikke risikere at noe skjer med killiene mine.
er det noen som har prøvd varmekuren på fisker som ikke bør ha en temperatur på over 26 grader?
Vil helst ikke risikere at noe skjer med killiene mine.
Postet 09.02.09 kl 16:44
Postet 09.02.09 kl 16:50
No har eg kjørt som en gal fra dyrebutikk til dyrebutikk, eneste medisinen eg fekk tak i var sera costapur. Var det denne medisinen som tar knekken på filterbakteriene? Hva kan eg gjere for å forhindre nitritt og forgiftninger i vannet etter medisineringen er ferdig? er det mulig å vaske filteret og så kick starte det på nytt? har flere akvarier eg kan ta masse god filtergugge fra.
Takker så mye for svar.
Takker så mye for svar.
Postet 09.02.09 kl 19:28
et halveis "off-topic" tips er at litt salt i akvariet er veldig god til å FOREBYGGE sykdom ihvertfall, jeg husker ikke helt om det også hjalp mot prikksyke.. men saltbad skulle ihvertfall være bra mot en type sykdom... her håper jeg at noen med mer peiling kommer med innspill, men det går faktisk an å bruke salt fra butikken, SOM IKKE INNEHOLDER JOD. Jeg har ikke holdt akvarium skikkelig på 6-7 år, men jeg hadde ikke sykdom etter jeg begynte med 1teskje salt per 50-60 liter.
Postet 09.02.09 kl 20:00
Tonje_RNo har eg kjørt som en gal fra dyrebutikk til dyrebutikk, eneste medisinen eg fekk tak i var sera costapur. Var det denne medisinen som tar knekken på filterbakteriene? Hva kan eg gjere for å forhindre nitritt og forgiftninger i vannet etter medisineringen er ferdig? er det mulig å vaske filteret og så kick starte det på nytt? har flere akvarier eg kan ta masse god filtergugge fra. Takker så mye for svar.
Du får følge med på nitritt etter medisineringen er ferdig og så stjele litt filtergugge om du får utslag. Har hørt at det har gått bra med filteret for noen etter å ha brukt denne medisinen, og hos andre har det gått skeis, så det er jo mulig det går bra hos deg
Synes det var et godt valg å bruke medisin siden killier ikke tåler noe særlig varme. Eshas medisiner er forresten vanskelige å få tak i på vanlige butikker så du får gjøre som de fleste av oss andre å bestille over internett, for eksempel her, slik at du har det i bakhånd om noe skulle dukke opp ved en senere anledning.
Postet 09.02.09 kl 23:40
Tenyrafaret halveis "off-topic" tips er at litt salt i akvariet er veldig god til å FOREBYGGE sykdom ihvertfall, jeg husker ikke helt om det også hjalp mot prikksyke.. men saltbad skulle ihvertfall være bra mot en type sykdom... her håper jeg at noen med mer peiling kommer med innspill, men det går faktisk an å bruke salt fra butikken, SOM IKKE INNEHOLDER JOD. Jeg har ikke holdt akvarium skikkelig på 6-7 år, men jeg hadde ikke sykdom etter jeg begynte med 1teskje salt per 50-60 liter.
Anbefaler alle som bruker salt til ferskvannsfisk om å lese denne artikkelen.
Postet 09.02.09 kl 23:44
Endret: 09.02.09 kl 23:45
Tante Astrid[QUOTE=Tonje_R]No har eg kjørt som en gal fra dyrebutikk til dyrebutikk, eneste medisinen eg fekk tak i var sera costapur. Var det denne medisinen som tar knekken på filterbakteriene? Hva kan eg gjere for å forhindre nitritt og forgiftninger i vannet etter medisineringen er ferdig? er det mulig å vaske filteret og så kick starte det på nytt? har flere akvarier eg kan ta masse god filtergugge fra. Takker så mye for svar.
Du får følge med på nitritt etter medisineringen er ferdig og så stjele litt filtergugge om du får utslag. Har hørt at det har gått bra med filteret for noen etter å ha brukt denne medisinen, og hos andre har det gått skeis, så det er jo mulig det går bra hos deg
Synes det var et godt valg å bruke medisin siden killier ikke tåler noe særlig varme. Eshas medisiner er forresten vanskelige å få tak i på vanlige butikker så du får gjøre som de fleste av oss andre å bestille over internett, for eksempel her, slik at du har det i bakhånd om noe skulle dukke opp ved en senere anledning.
da må jeg hatt flaks da astrid. jegfikk tak i esha i vanlig butikk, det var i perioden som det ikke var lov å sende esha inn i norge, så jeg må a hatt griseflax da:P
Postet 10.02.09 kl 00:15
det var en veldig informasjonsrik artikkel Astrid, tror kanskje jeg sjøl gikk med noe små tanker i bakhodet om at saltet var sunt å blabla, men hovedsaklig så var ihvertfall det jeg har lært at det er sykdomsforebyggende, og det med å gi fisker som er syke et midlertidig bad i vann med relativt høyt saltinnhold. Jeg så ihvertfall aldri mer prikksyke eller finnråte etter jeg brukte salt, nå er det selvsagt ikke sånn at man garantert vil se de igjen :P
...bortsett ifra finnråte, som jeg har fått med meg vil være i akvariumet ditt såsant du ikke tømmer det fullstendig og renser det? Eller er dette også en myte?
...bortsett ifra finnråte, som jeg har fått med meg vil være i akvariumet ditt såsant du ikke tømmer det fullstendig og renser det? Eller er dette også en myte?
Postet 10.02.09 kl 01:21
Jeg har og nettopp hatt hvitprikk i akvariet mitt. Jeg brukte sera costapur, og den har ikke tatt knekken på filterbakteriene, og jeg har ikke hatt problemer med nitritt. Har ikke prøvd esha, men vil allikevel annbefale deg å heller prøve den, siden jeg har lest så mye bra om den. Er ikke så veldig fornøyd med costapur. Det har tatt utrolig lang tid før jeg merket noe bedring, og har mistet to fisker under behandling. Hvis du allikevel skal bruke costapur annbefaler jeg å sette opp tempen til 28 grader minimum. Da skal visst hvtprikkbakteriene være lettere for medisinen å drepe. (Rett meg hvis jeg tar helt feil, dette er råd jeg har fått fra dyrebutikk) Selv om det har gått veldig lang tid før jeg har sett noe bedring, gikk det vertfall bedre når jeg satte opp tempen.
Postet 10.02.09 kl 08:39
Tenyrafar...bortsett ifra finnråte, som jeg har fått med meg vil være i akvariumet ditt såsant du ikke tømmer det fullstendig og renser det? Eller er dette også en myte?
Mange sykdommer ligger latent i karet/fiskene og bryter ut når fiskene blir svekket på et eller annet vis. Dette gjelder blant annet hvitprikk og muligens finneråte også. Så sant karet blir medisinert så er det derfor ingen grunn til totalrenovering ved finneråte. Har ihvertfall ikke sett noen anbefalinger om det noe sted. Har heldigvis vært forskånet for akkurat den sykdommen
Postet 10.02.09 kl 15:56
hmm, kom plutselig på at eg tok og bytta akvarie på sherry barbene mine, fra det som nå har hvitprikk til et annet, er det fare for at de har tatt med seg smitte? Ser en prikk på ene sherry barben men ikke på noen andre.
Er det noe fare med å medisinere eller ta varmekuren vist fiskene ikke har hvitprikk?
Er det noe fare med å medisinere eller ta varmekuren vist fiskene ikke har hvitprikk?
Postet 10.02.09 kl 19:00
Ja, det er faktisk nok om noe av vannet blir med over. Jeg ville likevel ventet og sett om det kom mer enn en prikk før jeg behandlet om du da ikke er 100% sikker på at prikken er hvitprikk og ikke noe annet. Både medisinering og varmebehandling medfører ekstra belastning for fiskene og bør derfor ikke settes i gang uten at det virkelig er behov for det.
Postet 10.02.09 kl 19:04
Postet 11.02.09 kl 21:47
"Research has shown that nitrite toxicity is reduced by chloride. Adding salt (sodium chloride) can therefore help"
fra practicalfishkeeping.co.uk.
Ettersom nitritt sannsyneligvis er noe av det som dreper mest fisk så vil jeg tro at salt da har en nytteverdi spesielt for nybegynnere. Nå husker jeg ikke om den artikkelen om salt tok for seg nitritt, på denne tiden av døgnet så er ikke hjernen ved full kapasitet. -Men jeg er temmelig sikker på at det ikke ble nevnt som noen som faktisk funker ihvertfall.
fra practicalfishkeeping.co.uk.
Ettersom nitritt sannsyneligvis er noe av det som dreper mest fisk så vil jeg tro at salt da har en nytteverdi spesielt for nybegynnere. Nå husker jeg ikke om den artikkelen om salt tok for seg nitritt, på denne tiden av døgnet så er ikke hjernen ved full kapasitet. -Men jeg er temmelig sikker på at det ikke ble nevnt som noen som faktisk funker ihvertfall.
Postet 12.02.09 kl 03:14
Stemmer det som står der Tenyrafar, og i akvarieholdets barndom var det god hjelp i å bruke salt når det oppstod nitritt i akvariene. Den gangen var det nemlig ikke vanlig å bytte så mye vann i akvariene. Fiskene ble derfor ofte vant til å gå i surt vann så om man byttet for mye vann så endret vannverdiene seg så raskt at de strøk med. Salt var da løsningen.
I våre dager hvor vi har gode filtreringsmuligheter så er det derimot ingen grunn til å spare på vannet. Daglige delvannsbytter er absolutt det beste ved nitrittproblemer. Det er også viktig å få med seg at enkelte arter, spesielt maller, tåler salt dårlig. Bare av den grunn så er vannbytter å anbefale foran salting.
Salting fjerner jo heller ikke nitritt, bare hjelper fisken til å overleve.
I våre dager hvor vi har gode filtreringsmuligheter så er det derimot ingen grunn til å spare på vannet. Daglige delvannsbytter er absolutt det beste ved nitrittproblemer. Det er også viktig å få med seg at enkelte arter, spesielt maller, tåler salt dårlig. Bare av den grunn så er vannbytter å anbefale foran salting.
Salting fjerner jo heller ikke nitritt, bare hjelper fisken til å overleve.
Postet 12.02.09 kl 15:02
Da var det komt masse prikker på fiskene i 240literen, har som sagt costapur medisinen, men har bestillt og venter på esha exit medisinen. Kan eg begynne å medisinere med costapur og skifte til esha exit når den kommer i posten? Prøvde varmekuren men får ikke temperaturen i akvariet til 32 grader.
Takker så mye for hjelpen.
Takker så mye for hjelpen.
Postet 14.02.09 kl 12:50
Postet 14.02.09 kl 18:51
Postet 14.02.09 kl 20:21
Postet 14.02.09 kl 20:25