Alex sitt lille store reke/snegle-prosjekt! (side 2)

Falney
[QUOTE=GoofySnail]Takk! :) Har lest at eplesnegler er glad i andemat så de hjelper nok til med å tynne ut! ;) Dessuten tåler jo de andre plantene litt mindre lys, men jeg skal ikke la andematen ta helt over! ;) Kjekt med gratis planter! Fasinerende plante og, egentlig, så fort som den vokser! Formeringa minner om celledeling! :p


akvarieplanter er spennende greier ja Blir utrolig fasinert over hvor fort de vokser jeg,. selv om det står i plantebasen at de vokser sakte synes jeg det er fort!

ps - nå tenkte jeg på akvarieplanter generelt ..... :o)
Bare slenger inn en kommentar her jeg, for jeg synes det er litt spennende å følge med på reke/snegle akvarier

Kan forresten skrive under på at eplesnegler tar andemat. Jeg får ikke det til å vokse i det hele tatt i mitt akvarie. Eplesneglene tar en halv neve over natta.
Tenyrafar: Jeg har søkt på Pista, men det kommer ikke opp noen treff i plantebasen! Nysgjerrig på den gitt!

Falney: Jeg er helt enig! Syns det er spennende å følge med på plantene nå i innkjøringstida, og de vokser fortere enn jeg trodde! Anubiasen og Javabregna ser jeg forskjell på hver dag og røttene begynner å feste seg! Kul måte Anubiasen fester røttene på! Minner om blekkspruttentakler som suger seg fast... :p Andematen vokser jo ekstremt fort da... Jeg lurer på hvor fort Vasspest og Hornblad vokser siden de er oppført som kjappe voksere mot A og J som er oppført som treige...

Majones: (haha, dritbra nick) Hvordan i all verden får sneglene tak i all andematen når den driver og flyter rundt omkring hele tida? Er jo ikke akkurat kjappe i bevegelsene! :p Men andematen vokser jo så fort at det ikke gjør noe uansett! Nå har ett blad snart blitt 4-5 på litt over ei uke... Og veksten er jo eksponentiell (som med bakterier), så jo flere desto kjappere vekst!


Jeg har planer om å sjekke NO2 til onsdagen.. Har lest at den kan være på sitt høyeste nivå etter to uker. Får sjå! Pumpa jobber for harde livet, og nå funker den bedre siden jeg trimma "busken" litt! :p
Samme her, andematen må kultiveres i et kar uten snegler og flyttes over med jevne mellomrom. Den varer ikke lenge i sneglekarene, og siden de spiser røttene trives den ikke heller. Så hvis du vil beholde andematen foreslår jeg at du putter en del i et annet kar til å ha i reserve.

Sneglene kan faktisk sitte oppned i overflaten og gumle i seg andemat og andre ting som ligger på overflaten
det å prøve å forestille meg at snegler ligger å gumler på de plantene som suser rundt og rundt i "vill" fart i overflata mi er av en eller annen grunn forstyrrende (tenker selvsagt ikke på de som ligger rolig i andre enden av karet)

Skal se om jeg finner pista eller "pista" lurer på om jeg har skrevet det feil eller noe. Angående vasspest og vekstfart: jeg plantet en avlegger av en på max 5cm for 3 uker siden, i dag er den over 30cm. (det er over 1cm per dag.) Den vokste 2cm per dag i starten.


Edit: Pistia var det, det ser ut som alle kaller den pista..

http://akvaforum.no/plante.cfm?id=1102

jeg har den sammen med andemat og noen andre flytere jeg ikke husker navnet på, synes egentlig skiller seg så mye ut ifra de andre at jeg planlegger å fjerne det meste av de andre og gi til et annet akvarium. For å se den "in action" så har Tørrfisk noen pene pistiaer flytende rundt i karet sitt ser jeg

http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=11763

(på tide jeg lærer (igjen) hvordan man lager niftye linker med navn jah)
GoofySnail
Majones: (haha, dritbra nick) ;) Hvordan i all verden får sneglene tak i all andematen når den driver og flyter rundt omkring hele tida? Er jo ikke akkurat kjappe i bevegelsene! :p Men andematen vokser jo så fort at det ikke gjør noe uansett! Nå har ett blad snart blitt 4-5 på litt over ei uke... Og veksten er jo eksponentiell (som med bakterier), så jo flere desto kjappere vekst!


(Det er et slags anagram av fornavn og mellomnavnet mitt )
Som Mvjnz sa så driver de å hamstrer i overflata. Med meg så blir ofte en liten del skylt under vann med strømmen fra pumpa og setter seg fast her og der. Sneglene finner dem i en utrolig fart.
Tenyrafar
(på tide jeg lærer (igjen) hvordan man lager niftye linker med navn jah)

- Kopier adressen til siden du ønsker å lenke til.
- Skriv innlegget og merk det ordet som du ønsker skal fungere som lenke (unødvendig å legge inn hele adressen i teksten).
- Trykk på den tredje boksen over rammen du skriver i (merket med en klode og en kjetting/lenke).
- Lim inn adressen der.
- Trykk ok.
- Post innlegget.
Spennende liv, plantevekst og snart halvveis i innkjøringstida!
Først og fremst en takk til Tante Astrid som er stadig kjapp med svar og spredning av kunnskap!

I går var jeg en tur innom den nærmeste dyrebutikken. Jeg dreiv og så på plantene da karen som jobber der spurte om jeg trengte noe hjelp. Sleip som jeg er sier jeg at jeg har sett litt på "sånn Hornblad", men at jeg ikke trenger så mye siden jeg har så lite akvarie... Og veit dere hva?! Karen tar en kvast av en Hornblad-plante, og sier værsågod! Jaja... Enda en gratis plante tenkte jeg, med tanke på andematen som fulgte med som blindpassasjer og mosa som ble knabba fra jobben... Skal prøve å sette inn planta etterhvert..

Andematen har forresten blitt 5 nå, og er still going strong! Det er tydeligvis ikke bare Andematen som trives i karet, for her vokser Javabregna, Anubiasen og mosa så fort at jeg ser forskjell hver dag. Skulle ikke de vokse sakte..? Her er et bilde av nye skudd på Javabregna og Anubias-rota som virkelig har klamra seg til mangroverota si:

[External Image]

[External Image]

Jeg sto og studerte akvariet (uten dyr eller noe.. haha) i går kveld da jeg plutselig så en bevegelse utenom det vanlige! Og så så jeg enda flere! Det viste seg å være bittesmå dyr som har flytta inn på glassruta i akvariet mitt. Jeg fikk tatt et OK bilde, og jeg har vel egentlig artsbestemt dem til å være Cyclops. Artige vesener! Her er bildet! Har ramma inn den lille krabaten (som var den største av de jeg så)!

[External Image]

I morra er jeg halveis i innkjøringa! Det har da gått to uker så jeg skal teste nitritt-nivået. Jeg har tetratest sin test, og den er visst litt unøyaktig siden den blir gul hvis nivået er mellom 0 og 0,3. Regner med at 0,3 er skadelig/dødelig for reker så er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forsikre meg om at verdiene er trygge... Noen tips, anyone?
JBL sin nitritt-test er veldig grei og nøyaktig
Hei!

Jeg har akkurat samme karet som deg til mine reker, det var jo litt morsomt! Driver å tenker på å kjøpe meg nytt filter til dette, men er usikker på om jeg skal ha fluval 1 eller 2. Hvordan funker ditt fluval 1? hovedsaklig strømmingen i vannet jeg er usikker på, rekene liker vel rolige vannforhold. Hva mener du om ditt?

Eller var jo dette en morsom tråd
Hei Anna, da er vi flere!
Fluval 2 blir nok litt i kraftigste laget for en 28L! Fluval 1 holder jo til akvarier opp til 45L! Jeg benytta meg av et tips jeg fikk her på forumet om å modifisere filteret. Dvs legge inn mer filtermateriale. Jeg har aldri prøvd pumpa med den opprinnelige svampen. Den var veldig liten, og det var ikke tett mellom den og veggene så rekene kunne blitt sugd opp.

Jeg kjøpte rett og slett en finpora blåsvamp, kutta den til og klemte den opp i pumpa. Funker perfekt! Har heller ikke satt på bunndekselet igjen for da blir innsugningsoverflaten mindre. Jeg har en teori om at pumpa ikke er like kraftig som den kunne vært fordi svampen "tetter" den sånn at gjennomstrømningen er svakere. Altså: helt perfekt for mitt bruk. Du ser bilder av den modifiserte pumpa i bildegalleriet til akvariet mitt! Anbefaler Fluval 1 på det sterkeste! Jeg fikk tak i den for 170 kr, men det er nok uvanlig billig.

Ps: I utgangspunktet hadde jeg enda mer svamp enn det bildene viser, men jeg kutta den litt mindre og da ble pumpa mindre støyete, så ikke ta for mye svamp heller!
Installert hornblad og oversikt siden oppstart
Ordna litt med akvariet i dag. Først og fremst satte jeg inn en liten Hornblad-kvast. Jeg bestemte meg for å sette den bakerst i hjørnet. Jeg flytta på Javabregne-mangroverota litt for å få plass så algekulene måtte omplasseres en smule også.

Jeg syns egentlig ikke at Hornblad er så veldig fin plante, men jeg fikk den jo gratis så ville vært synd og skam og ikke bruke den. Dessuten er det jo greit å ha en kjaptvoksende plante også... For å feste denne rotfattige planta til bunnlaget nappa jeg først av alle bladene (?) nederst. Så surra jeg stengelen til en liten plastikk-pinne og knøyt den fast med sytråd. Denne gravde jeg så ned i grusen! Det var en veldig liten Hornblad-plante, men den vokser seg nok til... Sånn ble resultatet:

[External Image]

Til slutt tok jeg bilder av hele akvariet forfra og fra sida. (Jeg syns det ser ut som at algekulene har vokst litt og, jeg... Døm selv.

[External Image]

[External Image]
Dette ser jo skikkelig flott ut Minner meg nesten litt om mitt eget akvarium; samme type rot med planter på (jeg har bare javabregner), svart grus og to algekuler.
Takk for svaret, blir mer og mer sikker på at jeg går for denne fluval 1+!

Kjempefint kar du har laget deg. Tenkte bare jeg skulle komme med et par små tips når jeg alt har lest det du har skrevet så langt. Mener å ha lest et sted på dette forumet at hornblad vokser dårlig med røtter, og er vanskelig å få til å feste seg i underlaget. Vedkommende som skrev det jeg leste hadde bare gitt opp å få festet de i bunnlaget og brukte de like greit til flyteplanter, noe som var like pent Leste her i tråden din noe om at du tenkte på sandsnegler? Blir ikke de å få vanskeligheter med å grave seg ned i grusen?

Bare noen tanker fra meg.. Er jo spennende å se hva andre gjør med samme karet og samme formål med karet som det jeg har!
Tusen takk for ros! Det setter jeg stor pris på!
Når det gjelder Hornblad-planta mi så var det ikke noe problem å feste den til grusen. Som jeg skreiv på denne tråden for litt sida festa jeg bare stengelen på planta til en plastikkpinne med sytråd. Gravde deretter den ned... Voila!! Enkelt og greit. Syns egentlig ikke Hornblad er så fin, og hvertfall ikke som flyteplante! :p

Har faktisk tenkt nøyaktig det samme om sandsneglene, og jeg har mer eller mindre kommet fram til at jeg dropper dem. Mener å ha nevt det en gang her på tråden også! Kanskje jeg heller går for Sulawesisnegle... De er mye større, og de liker å grave seg ned. Er en lokal butikk som selger dem. De har visst en veldig spesiell måte å gå på.. :p

Og JA, løp og kjøp Fluval 1! Anbefaler også Algekuler hvis du ikke har fra før! De er steike kule! Se bilder på profilen.
Fluval 1+ skal bestilles så fort som mulig. Men jeg har kommet på enda et spørsmål om denne(siden du er så flink å svare): Hvilken tykkelse på blåsvampen bruker du? På Tropefisk selger de nemlig to tykkelser, 5 og 10 cm. Ble veldig usikker på hvilken av disse to. Fin eller grov? Du har kanskje skrevet dette også i tråden din uten at jeg har klart å få det med meg..?

Algekuler har jeg faktisk tre av en i rekekaret og to i 100 literen i håp om å ta bort noe alger. Har et lite algebekjempelsesproblem der..

Filtersvampen
Jeg brukte 10 cm tjukk fin blåsvamp, men grov funker nok fint også! Bare sjekk om porene er så store at rekeunger kan bli sugd inn! Kjøpte et stykke på 50x25x10cm til 75 kr! Det er nok uvanlig billig det også... Pumpa fikk jeg for 170 kr... Hvertfall, først kutta jeg til en bit som ble for liten da det ble glippe nede ved innsuget. Denne bruker jeg nå som vaskesvamp! Deretter kutta jeg til en bit på en litt spesiell måte. Jeg har lagd en forferdelig dårlig tegning i Photoshop, men du ser poenget...

[External Image]

Grunnen til at den er litt smalere øverst er fordi den ikke trenger å være helt tett der siden det ikke er noe innsug der... Du ser det når du har pumpa..

Svarer gladelig på spørsmål jeg har svaret på veitu! Hehe, ja, så du har tre algekuler du... Legg ut bilder da! Skikkelig kule "planter"! Favoritten min hvertfall! Foreløpig har jeg et omvendt algeproblem, men det kommer vel... Vurderer Sebrasnegler nå da... Skal visst være gode på de fleste alger og de eter ikke planter!
Tusen takk for utførlig info ! Supert! Da vet jeg nøyaktig hva jeg gjøre når jeg får delene i hus.

Har ei sebrasnegle, men merker ikke at den tar noe unna når det gjelder 100 literen min som er angrepet av skjeggalger. Rekekaret mitt er derimot helt fritt for alger, og der skulle det jo gjerne vært litt..
Hm.. Skjeggalger er vel minst fristende kan jeg tenke meg... Og ei snegle i en 100L... Haha. Stakkeren sliter jo huset av seg.. :p
Lykke til!!
Anna U.
Tusen takk for utførlig info:-) ! Supert! Da vet jeg nøyaktig hva jeg gjøre når jeg får delene i hus. Har ei sebrasnegle, men merker ikke at den tar noe unna når det gjelder 100 literen min som er angrepet av skjeggalger. Rekekaret mitt er derimot helt fritt for alger, og der skulle det jo gjerne vært litt..


Kan si at sebrasnegler er de beste algespiserne jeg har vært borti, men som GoofySnail sa så er jo 100 liter utrolig mye for én stakkars liten sebrasnegle :P
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap