Alex sitt lille store reke/snegle-prosjekt! (side 3)

Søkte litt rundt på nettet, og landa til slutt på ei nettside jeg likte veldig godt! Den inneholder masse info om skalldyr og snegler til akvarium. Sida heter Planet Inverts, og er verdt en titt for alle som har et fnugg av interesse for reker, snegler, krabber ol.! Mye av infoen kan være litt vel subjektiv, men det funker bra som tilleggsinformasjon! Dessuten har sida litt andre/flere skalldyr enn AF. MÅ SJEKKES!
Bilde i basen og greier! :)
Moro! Nå har jeg fått publisert mitt første kunnskapsbase-bilde! Det er et algekulebilde som også ligger under mitt akvarie.
Infoen om eplesneglen var litt rar da:

The Apple Snail is not recommended for small tanks nor for any tanks with plants. They will definitely eat your plants given their size and appetite. Feeding can only do so much. The Apple Snail is considered a pest in some aquariums due to their ability to breed and become prolific. The babies are too small and numerous to attempt to contain and are even worse as far as eating your plants.


Eplesnegler regnes da ikke som 'prolific breeders'. Er det en snegleart som er lett å kontrollere er det denne. De spiser heller ikke alle planter. Enkelte planter ja, men langt fra alle. Jeg har planter i alle sneglekarene mine og de får stå i fred.

Og lenger nede står det:

The Apple Snail lays its eggs at the top of the tank, typically just above the water line. It lays numerous eggs and are balled up in a cluster like caviar. Attempting to control the population of this snail by removing the eggs will not work, there will be eggs that you missed or hatched before you removed the in time.


Hø? Det går ikke an å kontrollere bestanden for de legger så mange egg?? Da må man ha mange snegler da, for en snegle legger vel ikke mer enn en klase per uke på det meste, og de er så lette å få øye på atte.

Sårri altså, mener ikke å ødelege for deg, siden er sikkert bra den Jeg har ikke kikket på infoen om de andre artene, men siden er ikke for de som liker eplesnegler hvertfall.
Haha.. Jeg er helt enig, Mvjnz!! Det var akkurat det jeg mente da jeg skreiv at h*n kunne være litt veeel subjektiv... Man skjønner tydelig utfra infoen at han ikke er særlig begeistret for Eplesnegler! Stussa over akkurat det jeg og, da jeg leste det. Jeg har jo ikke erfaring med snegler sjøl, men jeg har da fått vite mye her på forumet av deg og andre, og erfaringene virker jo en god del mer positive enn hans.

Jeg tror h*n som driver sida er mer interessert i reker og krepsedyr!

Jeg er i en vippesituasjon når det gjelder å ha Eplesnegler eller ikke... Jeg har jo en 28L, og jeg skal ha Kirsebærreker. Det blir jo "automatisk" til at det blir oppdrett av rekene, og hvis jeg da i tillegg har snegler og snegleavkom kan det kanskje bli litt mye??? Hvilke planter spiser dem ikke? Har Anubias, Javabregne, Algekuler og Hornblad. Regner med at Hornblad blir en rask lunsj...?
Eplesnegler er jo ikke tvekjønnede slik som pestsnegler, så hvis du bare holder et kjønn får du jo ikke avkom å bekymre deg for Slik har jeg løst det siden jeg egentlig ikke har plass til snegleavkom i 22-literen min. De trives like godt slik også. Trenge du hjelp til å skille kjønn har Heidi Ingdal noen utrolig geniale tips.
Har hun skrevet de tipsene i en artikkel eller en tråd, eller må jeg spørre henne direkte?

Jeg har egentlig lyst til å prøve snegleoppdrett i tillegg, men det kan jo bli litt trangt... Et alternativ er jo å nytte ut da, enten egga eller avkommene seinere...
Hun har skrevet det mange plasser i tråden sin
Da har endelig fire uker gått!!!
Nå skal jeg snart få tak i reker, må bare finne en oppdretter i nærheten... Ser nesten ut som at jeg må helt til Oslo... Irriterer meg egentlig littegrann over de som selger ting som bor i Oslo som IKKE nevner hvor i Oslo dem bor.. Er ganske stor forskjell om det er på vestkanten eller østkanten!! Lite praktisk å måtte spørre hver enkelt.. Jeg vil ikke få dem tilsendt heller siden alle (kan ikke klandre dem) sender på kjøpers risiko.. Det begynner jo å bli varmere i været da! Har solskinn i dag faktisk! Føler jeg ikke har sett sola på flere mnd.. :p

Tenkte jeg skulle slam-slurpe litt etterpå, og gjøre akvariet klart! Sliter egt med at hevertledninga er en smule kort siden akvariet står oppå en ganske høy kommode.. :p Skal prøve med en hjemmelagd hevertmetode etterpå..
så lenge det ikke er veldig mange så tror jeg nok at reker kan sendes over natta i posten, kjøpers risiko må man bare akseptere selvsagt.

PS: du trenger sannsyneligvis aldri å slamsuge akvariet ditt når du har litt planter og reker der oppi, reker vil jo gjerne spise avfall, og planter setter pris på litt slam de også Natten etter jeg hivde oppi mine reker så var tilogmed filtersvampen som dekker for innsuget mitt plukket bortimot skinnende rent, og de begynte umiddelbart ved ankomst å plukke å sanke på bunnen. Har med vilje latt blader og sånt fra planter ligge. Skaff deg et par eplesnegler om du har lyst på, tror ikke du trenger å bekymre deg så mye over plantene så lenge de har tilgang på fòr, yngler de så er det jo rimelig lett å selge/gi bort. Eneste (levende) planter jeg har sett mine snegler spise er små flyteplanter, og det setter jeg egentlig bare pris på, flyteplantene vokser fortere enn hva mine 9 snegler klarer å håndtere lell. (det er ikke så ofte de spiser på dem heller)
Jøss, såpass ja! Høres jo bra ut! Ser fram til å skaffe meg disse små krabatene! Jeg skal vurdere å kjøpe blå eplesnegler! Det eneste jeg regner med at de eter av planter er Horblad og Andemat, men det er HELT greit! :p
Tha shrimps have arrived!! ;)
Ja, da har endelig tida kommet, og i går fikk jeg på plass 17 kirsebærreker i karet! Det er god blanding av både kjønn og størrelser. Ei av rekene er til og med gravid (drektig) allerede, men jeg har skjønt at ikke det skal så mye til... Hu har ganske lite farge på seg, men er ganske lita fortsatt. Regner med at de kan få unger allerede før de er ferdig utvokste? Jeg visste at de var små, men da jeg slapp dem ut i det vesle karet mitt forsvant de fullstendig, og det var ikke fordi de gjemte seg! Haha.. Da har jeg hvertfall plass til mange små..

Jeg innstallerte dem i går seint, og jeg så at de satt i gang med de små beina sine med èn gang. Fikk ikke sett karet før etter jobb i dag, og jeg skal hilse å si at de virkelig kan det de driver med! Alle bladene (særlig Anubiasen) som hadde mye alger var nesten renska reine! Tenyrafar nevnte jo det i innlegget to hakk ovenfor her, men jeg ble ganske overraska uansett!

Jeg har fått noen små algeansamlinger på ruta også noen steder, men jeg oppdaga noen skivesnegler som gjør kort prosess der! De ser ikke ut til å plage levende plantedeler så jeg lar de være.. Syns egt de er ganske interessante de også! Har bestilt blå eplesnegler og nå da... Regner med å få dem til tirsdag. De skal sendes med posten, men bare fra Oslo (ca 15km) så jeg har god samvittighet...

Her er noen (fryktelig dårlige) bilder av rekene. Det siste er av den drektige reka.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Blå eplesnegler på plass og rekeunger! :)
Nå har det kommet noen nye innbyggere i karet! Fikk de blå eplesneglene i posten i dag! Jeg var ikke hjemme da de kom, men heldigvis var det noen andre hjemme som kunne ploppe dem oppi karet. De var litt mindre enn jeg hadde trodd, men de vokser seg vel fort til.. De har også et oransj "leopard-mønster" på kroppen. Skikkelig kule! Det ser ut som om de er litt redd rekene, men jeg håper de blir mer vant til dem etterhvert, og dessuten blir de jo større enn dem en dag! Her har vi dem i perfekt samspill. :p

[External Image]

I dag da jeg skulle se etter sneglene så jeg plutselig tre minireker! Jeg visste at kirsebærreker produserer unger i forrykende tempo, men det er tross alt bare 6 dager siden jeg fikk dem! Jeg ser at en av rekene har egg, men jeg kan ikke se øynene som jeg har sett på bilder her på AF... Her er et dårlig bilde av en av unga på glasset:

[External Image]

Her er også et dårlig bilde av en av eplesneglene på tur på glasset. NB: Fargene på bildet yter ikke sneglene rettferdighet!

[External Image]
virkelig flott oppsett dette, heldig med rekene er du også. dine bilder er så appsolutt ikke dårlige, synes de ser klare og skarpe ut jeg da.
lykke til det har vært en fornøyelse å lese tråden din
Hehe. Takk for det, tomandre! Bildene er vel ikke av det verste slaget, men...
I dag fikk jeg tatt et litt bedre bilde av en av de minste sneglene. Det ble mye bedre enn sist! Man ser tydelig det oransje mønsteret på foten og tentaklene, og h*n ser rett i kameraet... :p

[External Image]
Nykommer fra Jessheim... :p
Plutselig befant jeg meg på Jessheim.. Ikke spør... Der stakk jeg innom Buddy-butikken da jeg var på senteret, bare av nysgjerrighet. Etter å ha avverga en potensielt katastrofal vannlekkasje, sjekka jeg ut akvariene der. Det så virkelig bra ut! I et av akvariene var det mange sebrasnegler. Veldig få butikker jeg har vært innom har hatt sebrasnegler så jeg syns jo det var veldig interessant.. I akvariet var det alle mulige størrelser og mønster, og noen var mer perfekte enn andre.
En av sneglene skilte seg ut blant de andre. Den var nesten plettfri perfekt. Kr 55.. Hmm... Hardt utover studentbudsjettet.. Jaja.. Får bare kutte ut et par flasker cola til helga.. Den snegla måtte jeg ha! Foreløpig er den større enn eplesneglene, men den går/kryper utrolig mye saktere enn dem!
Fikk tatt et bilde av den da den tok seg en tur over glasset..

[External Image]
GoofySnail
Plutselig befant jeg meg på Jessheim.. Ikke spør... ;) Der stakk jeg innom Buddy-butikken da jeg var på senteret, bare av nysgjerrighet. Etter å ha avverga en potensielt katastrofal vannlekkasje, sjekka jeg ut akvariene der. Det så virkelig bra ut! :) I et av akvariene var det mange sebrasnegler. Veldig få butikker jeg har vært innom har hatt sebrasnegler så jeg syns jo det var veldig interessant.. I akvariet var det alle mulige størrelser og mønster, og noen var mer perfekte enn andre. En av sneglene skilte seg ut blant de andre. Den var nesten plettfri perfekt. Kr 55.. Hmm... Hardt utover studentbudsjettet.. Jaja.. Får bare kutte ut et par flasker cola til helga.. ;) Den snegla måtte jeg ha! Foreløpig er den større enn eplesneglene, men den går/kryper utrolig mye saktere enn dem! Fikk tatt et bilde av den da den tok seg en tur over glasset.. [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/22307_090326234131_1.jpg[/IMG]



den hadde jeg gladlig betalt 55kroner for selv, veldig pene farger! Ser du har kommet deg i gang med reker og sånt også, og fått yngel allerede også Jeg hadde som nevnt et sted en som var gravid som plutselig ikke var gravid lenger, så tidligere her endelig en bitteliten reke som må være en av X antall som gjemmer seg i karet... og har allerede en til som er gravid, nesten litt heldig antar jeg, da det er bare tre reker som jeg anslår som store nok til å være kjønnsmodne, og to av dem har jeg sett gravid. (ser noen bilder av dem på profilen min :P)

Nå fikk jeg nesten lyst på flere farger på snegler.. har bare lilla epler..


ps: bilder og skarphet og sånn.. practice makes perfect om du ikke har noe stødigt underlag (tripod.. en tykk bok.. etc) så start med det, så begynn å eksperimenter med blitz og avstand, shuttertime, apertur (F verdi) and so on. Blitz er et must i de fleste tilfeller, men om man har nok lys så synes jeg det er bedre uten.
Takk, takk Tootsie/Anne Grethe! Føl deg som hjemme!

Tenyrafar: Merkelige skapninger disse rekene! Jeg mistenker at jeg har en reke som avgir avkom jevnlig, for jeg kan bare se en gravid reke, og det dukker opp en og en unge med jevne mellomrom! :p

Nå har toppluesnegla mi produsert mange unger også... Den må vel være tvekjønna... :p Blir nok en sveip med algemagneten der ja! Begynner å bli en del planarier og.. De gjør jo ingen skade, og jeg syns sånt bare er fasinerende!
Gratulerer med sebrasnegle! Jeg lover deg den er verdt pengene, både i utseende og effektivitet når det gjelder algespising
Fôrsanking og små framtidsplaner
Takk, takk Majones! Er veldig fornøyd med den! Den jobber sakte, men sikkert! Begynner å bli mange snegler oppi der nå, iberegna "gullsneglene" og toppluesneglene... :p

I dag var jeg innom en dyrebutikk der de hadde samples på aquasafe og fiskefôr! Tok et par, så nå har jeg mat nok for flere år, og jeg kan fylle opp Aquasafe-flaska... :p Fikk litt dårlig samvittighet, men jeg ER fattig, OG jeg spurte, så det var greit... Jeg bare (ehm) glemte å spørre om det var lov å ta med flere av hver... Fikk algetabletter, Cichlide-pellets, tropisk granulat, flere tropisk granulat og gullfisk-pellets. Nå blir det fest i karet hver dag! :p

Nå skal jeg spare til ei ny varmekolbe. Den jeg har nå har sett sine bedre dager, og jeg fant en som var mye mindre! Har snart bursdag så det ordner seg vel.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap