Stian's undervannsopplevelser

Vel, har kommet så langt at eg tar sjansen på å starte min egen akvarieblogg.

For tiden så har eg følgende:

345liters wromak helglassakvarie med heldekkende topp som har 2x30w T8.
Veldig lyst på T5 topp, men bare aldri kommet så langt å få tak i et. Har også merket at det er så og si umulig å opprive et til målene på akvariet.

Pumpen er en fluval fx5 som funker utrolig bra. Mulig litt overkill siden karet er minimalt belastet, men en blåsvampbit i innsuget gjorde susen Nå blir vertfall ikke yngel og reker sugd ned i pumpa, og merket faktisk ikke noe forskjell på strømmen ifra pumpa.

Bunnsubstratet er engelsk sjøstein som eg hadde i den gamle 180literen min. Glemte å kjøpe mer da eg fikk nytt kar så det er veldig tynt lag med sand. Tenkte eg skulle kjøpe inn en sekk til nå på lørdag så plantene har noe å gripe tak i

Av planter så har eg en fin liten skog av vallisneria som ser ut til å vokse godt. Ser det har kommet en god del avleggere etter at eg plantet de for noen uker siden, samt de typiske rotstengelene som skyter seg bortover mellom plantene ala. jordbærplanter. Har også en fin klump med javamose som har holdt seg frisk og grønn takket være de flinke hjelperene mine. Men har merket at den har blitt mørkere etter at eg tok den ut av lidoen hvor eg hadde t5 belysning. Får håpe den tar seg opp igjen etter hvert.

Ellers så er det jo anubias'ene mine som eg har hatt i en evighet nå. Ser faktisk ut til at de begynner å trives etter at eg gjorde akvariet om til rekeakvarie. Godt mulig at malawiene smågnagde litt på de.

Ellers så har eg en fin flokk med knallrøde kirsebærreker (tusen takk turnips for de flotte rekene!) som vimser rundt på bunnen og i moseklatten.
Har også noen endlers og guppy'er, men de fleste guppy'ene er eg dessverre nok bare barnevakt for. Men får all avkom fra de så da er det jo greit igrunn

Videre planer er å skaffe meg noen ancistrus for algene begynner å komme frem. Blir nok litt for mye for de stakkars rekene å holde kontroll på.

Oppdaterte bilder av akvariet blir som regel lagt ut på hjemmesiden min.
På tide med en liten minioppdatering for ikveld.

Var å besøkte Viggo Gausvik i Haugesund idag. Hyggelig kar Mange spennende fisk i kjelleren gitt. Fikk med meg en stor og flott gruppe med 16 ancistruser som for tiden får gå i 345literen.

Hentet også en 160liter som eg tenkte eg skulle ha ancistrusoppdrett i. Mulig eg får det bedre til denne gangen med litt større akvarie. Kjøpte også en pumpe i samme slengen. Husker ikke helt hvilken Eheim utvendig det er, men kommer tilbake med det imorgen.

Og siden eg først var i Haugesund så tok eg meg en liten shopperunde og endte opp med nytt kamera! Canon EOS 450D.
Så nå har eg vel ingen grunn til å ikke legge ut bilder fremover

Ikke skjedd så mye idag igrunn. Ransaket hele huset etter en kokosnøtthule som eg brukte til ancistrusene mine tidligere, men ikke pokker om eg fant den.
Endte med at eg måtte bøye meg i støvet og stjele en ifra broren min.

Har også fått tatt noen bilder. Så skal få lagt de ut

Ellers så var eg en liten snartur innom Sentrum Zoo på Galleriet å kjøpte gullfisk til kjæresten min. Så tusen takk for servicen Erlend!
Ganske rolig dag idag. Fått byttet byttet litt vann i det store karet og gitt ancistrusene mine litt medisin siden de har kranglet og gnagd litt på hverandre som har ført til infeksjon i sårene

Men ser ut til at det begynner å forsvinne heldigvis. Så da blir det vannbytte hver dag fremover og medisiner... Mye pes
Får ta en liten oppdatering siden eg har vært på tur til Bergen og handlet (igjen :p)

Fant ut at det var noe som virkelig manglet i akvariet for å få den helheten som eg ønsker. For guppy'ene holder seg jo stort sett i toppen av karet og rekene og ancistrusene gjør jo virkelig ikke mye av seg nede på bunn. Følte det var noe som manglet i midten.

Så etter mange besøk i diverse dyrebutikker falt valget på Apistogramma cacatuoides, Også kjent som kakadueciklide

Så nå har eg plutselig en god gjeng. 4hanner og 5huer endte eg opp med etter å ha tømt ene lagerbeholdningen til butikken. Vet det er litt skjeiv fordeling, men skal få tak i flere huer relativt snart da eg ikke hadde tid til å kjøre innom flere butikker før ferja mi gikk hjem igjen.

Ja, også fikk eg tatt noen gode bilder av hurekene mine som har ansvaret for å befolke karet mitt (tusen takk for disse turnips!)

[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Kakaduene dine var skikkelig fine

Mvh. PK
Takk PK. Ganske fornøyd med dem selv

Har jo faktisk helt glemt å legge ut et helhetsbilde av akvariet samt bilde av det nye karet mitt som eg holder på å kjøre inn med ny pumpe
Bruker en Eheim 2224 og er ganske fornøyd med den. Utrolig stillegående
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
Så til min forundrelse at kakaduene holdt på å leke da eg våknet opp idag. Allerede etter 1dag i det nye hjemmet sitt! Ikke værst
Blir spennende om du får yngel da

Mvh: PK
Håper jo virkelig på det
Og typisk nok finner eg ene hua flytende... :@
Etter bare to dager? Har du fått noen sykdom eller var det bare svakt inndivid? Vilken butikk kjøpte du dem i? Kansje du kan få en ny gratis, siden den døde så kjapt...

Mvh: PK
Per Kristian Pettersen
Etter bare to dager? Har du fått noen sykdom eller var det bare svakt inndivid? Vilken butikk kjøpte du dem i? Kansje du kan få en ny gratis, siden den døde så kjapt... Mvh: PK


Problemet er bare at eg var innom 2 butikker å kjøpte huer + det koster mer å reise inn å få en ny enn hva det koster å kjøpe 3stk... Så det er jævli surt for å si det mildt.

Karet har aldri hatt sykdom og ser ingen andre syke fisk heller så regner med at det bare var en svak fisk. Får holde øye med de fremover...
Håper de leker snart Og at ingen flere dør
Var nok bare et engangstilfelle for resten av huene stortrives nå
Men så og si alle kirsebærrekene mine har forsvunnet av en eller annen merkelig grunn.... Mon tro om det er kakaduene som har vært litt ekstra sulten... Men ser at de største og rødeste rekene fremdeles lever fint inni mosen.

Ser også ut til at kakaduene har begynt å leke, og ancistrusene begynner å nærme seg noe nå. Huene har fordelt seg litt utover akvariet hvor hannene ligger. Så da ser eg meg faktisk nødt til å hente en skiferhule iløpet av dagen

Det kalde vannbyttet igår gjorde virkelig susen!

Ellers så har eg ikke pc lenger så får ikke lagt inn bilder på en god stund, men får prøve å skrive litt mere istedenfor

-Stian
Fikk tilbake skiferhula ifra fetteren min så satt den likegodt bare rett oppi 345literen. Tok ikke 5min engang før ancistrusene begynte å slåss om hula!

Så har store forhåpninger fremover

-Stian
Som eg hadde tenkt meg så hadde den største ancistrushannen tatt hula når så i akvariet idag tidlig. Men hvordan han skal få ei hu inni den hula aner eg ikke, for han er så stor at det er fysisk umulig å få noe mer inni hula
Vært lite aktivitet her i det siste gitt. Gått alt for mye tid til andre ting enn akvariet

Men har fått bestilt en kasse med kokosnøtter slik at eg får laget meg noen huler til kakaduene og ancistrusene så de slipper å krangle om hulene

Ellers så vokser jo vallisneriaen noe så inni .... at eg ser meg nødt til å begynne å luke ut avleggere ganske snart Prøver å holde de i midten av karet og mot bakgrunnen slik at eg faktisk kan se fiskene mine!

Ser også ut til at de fleste rekene er borte, og har stor tro på at det nettopp er kakaduene som har spist de opp. Så da må eg vel bare fjerne mosedotten (gruer meg til det, for har ingen anelse om hva som faktisk kan hjemme seg inni der!)

Ellers så er det jo sol og fint vær ute, så da går tiden min litt mer til hagedammen
Jippi! Fikk kokosnøtten mine idag. De på butikken så virkelig dumt på meg da eg kom bærende på en hel kasse med kokosnøtter :P

Så da har eg noe å gjøre på fremover
Ser jo flott ut dette Fubb. Fine kakaduer også. Men når kommer det oppdateringer om livet i akvariene? Og hvor er resten av lotusene? Jeg var jo så heldig å få en Lotus av deg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap