Eheim utvendig 2026 som bråker

hei

har hatt et Eheim utvendig 2026 oppe og godt i tre-fire månder nå, men nå hører jeg at det trengs å renses litt fordi det har begynt å bråke.

jeg har rensa innvendige filtere før, men jeg er redd for at jeg skal gjøre noe feil med det utvendige?

hva skal jeg gjøre??


mvh Gina
Fulgte det ikke med bruksanvisning?
Plussmedlem
Bruksanvisningen er i alle fall her hos Eheim

Bare et par kommentarer til pkt. 32:
Den nederste kurven med Ehfimech kan du godt skylle i rennende vann.
Kurven med Ehfisubstrat vil jeg anbefale at du kun skyller i en bøtte med akvarievann. Hvis du skyller for mye så fjerner du de fleste filterbakteriene, og det vil du jo ikke gjøre

Kull regner jeg med at du ikke har i filteret.
Den blå filtermatten skyller du også i en bøtte med akvarievann. Den kan sikkert brukes om igjen flere ganger enn to til tre ganger som Eheim skriver.
-------------------------------------

(32) Ta filtermedieristen, filtermatten og filtermediekorgene ut av filterbeholderen. Skyll filtermediene i korgene grundig under rennende, temperert (akvarietemperatur) vann - helt til vannet er klart. Den hvite filtermatten sørger for mekanisk filtrering av småpartikler. Ettersom det er umulig å skylle bort alle partiklene som blir sittende fast i matten, må denne ikke benyttes mer enn én gang.
Sett inn ny filtermatte (best. nr. 2616265). Det samme gjelder eventuell adsorptiv filtrering med matter innsatt med aktivt kull. Dersom denne anvendes over for lang tid kan de adsorberte avfallsstoffene frigis til akvarievannet igjen. Slike matter må derfor kun anvendes i korte perioder (1-2 uker). Sett inn ny matte med aktivt kull (best. nr. 2628260).
Den blå filtermatten (som det finnes én av i settet, best. nr. 2616260) kan brukes om igjen to til tre ganger. Skyll den forsiktig under rennende vann, slik at noe av de etablerte bakteriekulturene overlever.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap